M

Miisen

Vad är egentligen ligament o vad fyller de för funktion?
Har en pålle som blivit behandlad i kotleden, vilket hon blev mycket bättre av,
hon är dock fortfarande halt, framförallt är hon jättekänslig för ojämnt underlag.
Vet misstänker att hon kan ha skadat ligamenten också. Låter detta troligt?
Några bra tips på hur jag kan påskynda läkningen?

Sv: Ligament?

Hej - ligament kallas bindvävs"band" som bilder ihop två skelettben. Ligament är samma typ av vävnad - kollagen bindväv - som en sena, men en sena förbinder en muskel med ett skelettben och ligament kallas det när det förbinder ben med ben. En led består ju av två skelettben som passar som hand i handske. Runt lederna finns stödjande ligament som håller det hela på plats kan man säga. Runt kotleden finns en massa ligament eftersom det är ett så belastat område. Om din häst har haft en överbelastningsskada i kotleden så verkar det inte alls osannolikt att något ligament också blivit skadat, speciellt om din häst fått inflammationen efter ett trauma (gått omkull, vrickat sig, landat fel eller liknande).

Läkning av bindväv tar tid eftersom det inte finns några blodkärl i bindväven så ämnesomsättningen är långsam. Det kan du inte påskynda på något sätt men genom att följa vets ordination och sätta igång långsamt och försiktigt kan du minska risken för att överbelasta en halvläkt vävnad. Det tar tid att få den stark igen och det kommer krävas att du ökar belastningen steg för steg. Du har säkert fått rekommendationer från vet, följ dem.
mvh
Lejonelle

Tack för bra svar! Såg att du är hästmassör, skulle vara kul att höra dina åsikter om rörelse eller vila.
Kan tillägga att pållen är 20 år o går i hagen o skrittas under ryttare, vet vill att hon ska hållas igång pga hennes ålder
o anser inte att detta skadar, snarare tvärtom.

Vill bara tillägga att man kan påverka läkningen av senor/ligament genom rörelse. Som tidigare sagts har ligament ingen egen blodtillförsel utan får näring genom diffusion (vilket sker då hästen e i rörelse). Om en häst med skadad sena/ligament får stå still minskar näringstillförseln som behövs för underhåll/läkning, den totala cirkulationen i hästens kropp minskar och dessutom uteblir den belastning som krävs för att en sena/ligament skall kunna läka till optimal styrka (består av fibrer som kräver belastning för att de ska kunna orientera sig i rätt riktning.

Jag skulle rekommendera att din häst får så mycket rörelse som möjligt på ett jämnt underlag och i en lugn takt för optimal läkning, skritta eller promenera med honom

Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 484
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 710
Senast: Sirap
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar