Licenskostnader, ideellt arbete och vad man får från sin klubb (utbruten ur Dressyrsnack 17

JohannaB

Trådstartare
Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår…
Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens…
Det blir definitivt en slant till SvRF även på lokala ryttare som mig.
(sen kostade såklart tävlingen också pengar, men jag känner mig närmare de klubbar som arrangerar tävlingar och tycker det är helt okej att betala för att de arrangerar en tävling jag vill vara med på)

Någon som har koll på hur mycket av medlemsavgiften som går till SvRF?
Och förr betalade föreningen också en avgift för licensierad ryttare? Finns den kvar?

Sen går det ju en slant till distrikten med (tror både på medlemsavgiften och kanske också per start som görs?) men det kan jag ha lättare att ”köpa” ändå… distrikten arbetar ändå medtadels med saker som jag får ta del av liksom.

Och såklart måste SvRF ha intäkter från sina medlemmar för att kunna ha verksamhet, men det kändes som mycket pengar just igår.

SvRF tar 105 kr/medlem, sen tar även distriktet ut en avgift i mitt distrikt 100kr/medlem. I medlemsavgiften ingår även en avgift till Folksam för försäkringen som ingår i medlemskapet.
Föreningen betalar inte något mer för licensierade ryttare, men distrikten brukar ta ut en avgift /start.

SvRF tar 105 kr/medlem, sen tar även distriktet ut en avgift i mitt distrikt 100kr/medlem. I medlemsavgiften ingår även en avgift till Folksam för försäkringen som ingår i medlemskapet.
Föreningen betalar inte något mer för licensierade ryttare, men distrikten brukar ta ut en avgift /start.
Just ja! Försäkringen ligger i medlemsavgiften och inte licensen längre, då köper jag att den avgiften är rimlig för alla medlemmar (både på ridskola, tävlande och supportrarna).
Då muttrar jag lite över 425 kronor i licens för en tävlingsdag på lokal nivå ;)

Jag förstår att de pengarna nog behövs… men jag har länge önskat lägre avgift på den där första starten på året. Just ekipagen som kanske bara rider tävlingen på hemmaklubben har lite försvunnit från tävlandet numera tycker jag?

Just ja! Försäkringen ligger i medlemsavgiften och inte licensen längre, då köper jag att den avgiften är rimlig för alla medlemmar (både på ridskola, tävlande och supportrarna).
Då muttrar jag lite över 425 kronor i licens för en tävlingsdag på lokal nivå ;)

Jag förstår att de pengarna nog behövs… men jag har länge önskat lägre avgift på den där första starten på året. Just ekipagen som kanske bara rider tävlingen på hemmaklubben har lite försvunnit från tävlandet numera tycker jag?
Du kan ju välja en meetinglicens också, om du är osäker på om du kommer göra fler starter. Den kostar 175 kr har jag för mig. Det gör alltid jag efter det året då jag inte gjorde det och hästen skadade sig så jag inte kom upp i så många starter. De betalningar man gör på en meetinglicens räknas sen av mot årslicenskostnaden. Så nyss fixade jag årslicens, och då kostade den typ 360 kr..

Du kan ju välja en meetinglicens också, om du är osäker på om du kommer göra fler starter. Den kostar 175 kr har jag för mig. Det gör alltid jag efter det året då jag inte gjorde det och hästen skadade sig så jag inte kom upp i så många starter. De betalningar man gör på en meetinglicens räknas sen av mot årslicenskostnaden. Så nyss fixade jag årslicens, och då kostade den typ 360 kr..
Så gör jag, meetinglicens de första starterna och sen när jag ser att det blir mer starter så köper jag årslicens och betalar det som återstår.

Absolut, det gjorde jag med :)
Men även om 175 kr för mig inte är mycket så ska jag också betala 350 kr för hästen (och där kan jag inte betala en mindre summa) så det blir 525 kr (skrev fel ovan) för första starten. Inget problem för mig som har råd och som vet att jag vill tävla men för de där ryttarna som förr bara gjorde en hemmastart per år eller bara vill testa så blir det rätt mycket pengar för en start. Tycker jag.

Föreningen jag tänkte tävla för i år, eftersom den jag tävlat för tidigare gått ur förbundet, tar tydligen en extra avgift på 200 kr/år för de med licens. Framgick inte innan jag blev medlem så är lite sur på det

Absolut, det gjorde jag med :)
Men även om 175 kr för mig inte är mycket så ska jag också betala 350 kr för hästen (och där kan jag inte betala en mindre summa) så det blir 525 kr (skrev fel ovan) för första starten. Inget problem för mig som har råd och som vet att jag vill tävla men för de där ryttarna som förr bara gjorde en hemmastart per år eller bara vill testa så blir det rätt mycket pengar för en start. Tycker jag.

Jag kör oxå meetinglicens tills den uppnått årslicens. Tycker man ska kunna göra så med hästlicensen oxå. Även om det inte är stora pengar 350kr tror jag det hade varit bra om man kunde dela upp den på två eller tre gånger. Tyckte det va bra förr när man löste en livstidslicens för hästarna. Det alternativet borde de fundera på tycker jag. Men de tjänar väl mer på sikt med att smyghöja hästlicensen med jämna mellanrum

Föreningen jag tänkte tävla för i år, eftersom den jag tävlat för tidigare gått ur förbundet, tar tydligen en extra avgift på 200 kr/år för de med licens. Framgick inte innan jag blev medlem så är lite sur på det

Hur motiverar de detta? Aldrig hört någon klubb göra så här.

Gud vad konstigt! Min klubb betalar ryttarlicens för de som tävlar för klubben om man hjälper till som funktionär och gör minst 15 starter.

Alltså jag vet inte! Såg det bara på ett inlägg på deras Facebooksida, den sidan blev jag inte inbjuden till innan jag betalt medlemsavgiften. Eftersom jag inte löst licens än vet jag inte om jag ska ta en annan klubb ändå... Blev väldigt paff, så mycket extra jobb är det väl inte med licenser?

Alltså jag vet inte! Såg det bara på ett inlägg på deras Facebooksida, den sidan blev jag inte inbjuden till innan jag betalt medlemsavgiften. Eftersom jag inte löst licens än vet jag inte om jag ska ta en annan klubb ändå... Blev väldigt paff, så mycket extra jobb är det väl inte med licenser?

Nej, som klubb kan man välja att antingen låta de ske automatiskt eller godkänna licenser manuellt i tdb. Vi hade ett tag att vi godkände manuellt efter man kollat att den som ansökt löst medlemskap men nu godkänner vi automatiskt så inget jobb alls för någon i klubben med licenser hos oss ivf

Känns som de flesta klubbar ger sina tävlingsryttare förmåner istället för extra avgifter. Vår klubb har tex att man får anläggningshyra samt startavgift om man hjälper till 16h per år.

Nej, som klubb kan man välja att antingen låta de ske automatiskt eller godkänna licenser manuellt i tdb. Vi hade ett tag att vi godkände manuellt efter man kollat att den som ansökt löst medlemskap men nu godkänner vi automatiskt så inget jobb alls för någon i klubben med licenser hos oss ivf

Känns som de flesta klubbar ger sina tävlingsryttare förmåner istället för extra avgifter. Vår klubb har tex att man får anläggningshyra samt startavgift om man hjälper till 16h per år.
Tack för svar! Jag tycker att det känns lite konstigt. Den andra klubben här i närheten har jättemycket krav på tex försäljning av lotter för att vara medlem så där vill jag inte heller vara med. Får fundera lite!

Plus @Robina
Våran klubb gör det. Medlem 300 och licensierad medlem 700

Men vi får då sjukt mkt för våra pengar. Vi betalar bara 200kr för alla träningar och aktiviteter och vi har väldigt många. Men det är bara licensierade som får ta del av träningarna medan medlemmarna får ta del av aktiviteterna. Föreläsningar, kurser, resor etc. Alla pengar går tillbaka till våra ryttare.

Vi har 3 val

Medlem
Licensierad
Familj

Plus @Robina

Men vi får då sjukt mkt för våra pengar. Vi betalar bara 200kr för alla träningar och aktiviteter och vi har väldigt många. Men det är bara licensierade som får ta del av träningarna medan medlemmarna får ta del av aktiviteterna. Föreläsningar, kurser, resor etc. Alla pengar går tillbaka till våra ryttare.

Vi har 3 val

Medlem
Licensierad
Familj
Kändes ju ändå som ett genomtänkt system! Lät dessutom roligt med aktiviteter!

Plus @Robina

Vi har 3 val

Medlem
Licensierad
Familj
Väldigt intressant! Det ska jag ta med mig till vår klubb😃

Plus @Robina

Vi har 3 val

Medlem
Licensierad
Familj

Då får man ju mer än ett bara medlemskap 😊 Gissar att ni har någon i klubben som är duktig på att söka bidrag för olika saker samt drar in pengar på annat sätt än medlemskap

Då får man ju mer än ett bara medlemskap 😊 Gissar att ni har någon i klubben som är duktig på att söka bidrag för olika saker samt drar in pengar på annat sätt än medlemskap

Vi har vår stora årliga 5* hopptävling på åby som pågår nu faktiskt.

Hur gör era klubbar med ideella insatser och liknande krav?

Jag är såååå kluven för jag tycker egentligen att ideell insats är viktigt för en klubb… men jag har ett uruselt jobb för att kunna göra de ideella insatser flera klubbar runt mig har (typiska exemplet är cafeteria tjänst vardagskvällar, som startar innan mina två arbetsplatser har stängt och jag har ju ”konstant jour”, dvs även om jag inte stänger så är jag ju den som vid sjukdom eller nåt nåt händer måste kunna hoppa in).

Denna gång valde jag en mindre klubb en bit ifrån mig, utan egen ridskoleverksamhet, där planen är att jag ska kunna fixa med att ragga hederspriser och kanske delta i försäljningar. Men såklart borde jag ha varit där och klippt gräs eller hjälpt till att bygga banan på tävlingar osv men livet går helt enkelt inte ihop. Så dåligt samvete men samtidigt himla svårt se en lösning på hur jag ska få till ideella insatser….

Har era klubbar nåt upplägg för sådana som mig? 😇
T ex straffavgifter/betala sig fri? Arbetsuppgifter som kan göras på distans?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka