Licens, vilka hästar får jag köra?

Rouise

Trådstartare
Jag ska ta licens nu till våren och jag har några små funderingar. jag ska ta nåogn amatör licens av något slag och det är här min kunskap brister
jag kör/rider åt en person nu som vill att jag tar licens på yhans hästar och där efter blir hans kusk/monté ryttare

Iaf så står den i licensbestämmelserna 2007 ( fick inte tag på en nyare på sekris på min bana) att man måste ha kört 25 lopp med egen eller delvist ägd häst eller nära släktings. mm innan man fick börja köra andras hästar.

Men så frågade jag runt lite på banan och fick lite olika bud. ett par stycken trodde att detta hade ändrats nu att man som amatör kunde köra andras hästar direkt men endast i kategori 4 lopp.
Är det så eller är det rätt som det står i licens bestämmelserna för 2007?

Mvh Rouise

Sv: Licens, vilka hästar får jag köra?

min pojkvän håller på att ta körlicensen atm, Han kör både mina hästar & hans egna. Vi har iallafall på våran hemmabana att de ska köra 15 lopp under ett år som skall vara godkännda & om de även vill ta mont'e licens ska de rida 5 lopp utöver de 15 som de kör.

med andra ord, så får man köra vilken häst som helst bara de står på någons träningslista!

Som jag fattade det när jag läste licensbestämmelserna på nätet:

För B1 gäller:
Du får träna, köra och startanmäla hästar som helt eller delvis ägs/hyrs och företräds av Dig eller nära anhörig. Ägs hästar i bolagsform, skall du eller nära anhörig vara firmatecknare för bolaget. Med delägd menas att någon delägare inte är nära anhörig.

Körsvenskrav
B-1
Hästar som företräds av dig eller nära anhörig i loppkategori 1, 2 och 3. Delägda hästar i kategori 4.
Om körsven uppfyller kravet enligt kategori 3, får andras hästar köras i övriga lopp enligt kategori 4.

dvs du får efter utbildningen köra egen eller delägd häst i professionella lopp på samtliga banor där ej kategori 1, 2 eller 3 krävs, lärlingslopp (E), amatörlopp (B,D), F-licens (ungdomslicens) eller speciella A,B,D,E-lopp.
Starta med andras hästar
då måste du ha kört minst 25 totolopp de senaste 5 åren vara 5 inom 2 sista åren. (dvs Loppkategori 3) Gälelr även om du vill köra på V65 & V64 (på andra banor än S, Å, J) med egen häst.

B2-tränarlicens
Du får träna, köra och startanmäla ett obegränsat antal hästar
som ägs/hyrs av ett registrerat bolag i vilket du är delägare. Du behöver dock ej vara företrädare eller firmatecknare. Du får endast utöva Din verksamhet inom ett bolag. Samtliga hästar du tränar skall ägas av samma bolag.

B-2 -tränarlicens
Bolagets tränade hästar i loppkategori 1, 2 och 3.
Om körsven uppfyller kravet enligt kategori 3, får andras hästar köras
i övriga lopp enligt kategori 4.

Däremot har du ju E-licens men då måste du vara anställd hos en A- eller B-tränare:

Din huvudsakliga uppgift skall vara arbete med hästar hos person med
A- eller B-licens där du är fast anställd.
- Arbetstiden skall uppgå till minst 20 tim/vecka.
- Arbetsgivaren skall ha minst fem hästar som tränas och som är upptagna
på träningslistan.
- Anställningsintyg skall på begäran av det lokala travsällskapet eller STC
kunna uppvisas.
- Intyg från skatteverket, om skatter och arbetsgivaravgifter, skall på
begäran av det lokala travsällskapet eller STC kunna uppvisas.

Kolla här: http://www.travsport.se/appImage/licbest_2008.pdf är uppdaterad Januari 2008

min pojkvän håller på att ta körlicensen atm, Han kör både mina hästar & hans egna. Vi har iallafall på våran hemmabana att de ska köra 15 lopp under ett år som skall vara godkännda & om de även vill ta mont'e licens ska de rida 5 lopp utöver de 15 som de kör.

med andra ord, så får man köra vilken häst som helst bara de står på någons träningslista!

ja men det är under själv utbildningen så långt är jag med:)
Men sen efter när utbildningen är klar. vems/vilkas hästar får jag köra då?

Du måste ha kört 25 lopp de senaste 5 åren för att köra andras hästar. Vet inte om det är andra regler i amatörlopp?

Vi kollade i höstas när jag fick erbjudande om att köra häst åt en bekant.

i amatörlopp får du köra allas hästar. samma i ungdomslopp om du är ungdom. montelopp får du rida allas hästar på alla banor i sverige. Det får man väl inte heller som amatör innan man vunnit eller kört ett visst antal lopp? om inte de ändrats sen jag tog licens.

Liknande trådar

L
Trav hej, jag tänkte höra om det finns någon som håller på med monté och kanske kan hjälpa mig med lite funderingar. jag har ridit in och...
Svar
5
· Visningar
1 346
Senast: LyckaCamilla
·
J
Trav Jag har lite funderingar kring min 10-åriga varmblodsvalack. Jag har försökt sälja han som ridhäst, men känner att han är lite för...
Svar
3
· Visningar
1 375
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Gravid som "äldre"
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur