Levnadsglad ungponny

Elin_B

Trådstartare
Hejsan!

Tycker detta är ett himlans bra sätt att skapa kontakter och hitta alternativa lösningar :) ville bara säga det...

Ponnyn jag rider är 6 år gammal i år, och pigg och glad som unghästar skall vara.

Han rids och utbildas men kan inte spec mycket. Han är väldigt unghästvinglig och snarare som en 4-åring än som en 6-åring på utb. nivå.

Problemet jag har, är kanske inte så allvarligt, men jag undrar ändå om det finns fler i samma sits.

Han 'är som sagt pigg och även busig, och i galoppen blir det mycket glädjeskutt, främst i hoppning och skogsritter. Jag tycker det är jättehärligt med levnadsglada hästar, det lilla problemet är att det börjar bli riktiga grejer nu.

Förut var han ganska tanig och muskelfattig och efter några små hopp av lycka var han helt slut, men allt eftersom musklerna byggdes bler det värre och värre bockar. Nuförtiden har jag väldigt svårt att sitta kvar när han busar och det är OFTA. Det är inte längre några söta bussprång utan riktiga rodeoserier. Det är bara en tidsfråga innan jag åker i backen.

Jag vill ju inte bli arg på en ung och levnadsglad häst som tycker skogsbus är toppen, men han gör dessa grejer även i ridhusen.

Vi tränar programridning ibland och just i galoppfattningarna gör han ofta något bus, som att sticka över hela ridhuset och göra luftkonster på vägen. Man får inga höga poäng på de fattningarna...

På vår första tävling blev han helt vild på framridningen. Så fort det gick förbi en hund eller någon fattade galopp på utsidan stack han. Han blev så exalterad att jag inte fick någon ordentlig framridning.

Jag red hans mamma tidigare och det var likadant med henne. Nu är hon såld, men på slutet var hon riktigt lat, och ute i skogen var hon en mardröm. Hon gjorde riktiga "jag-ska-nog-se-till-att-du-flyger-av-grejer". Tillslut vågade ingen rida ut på henne till följd av att hon bara blev värre av att inte få komma ut och göra av med energi.

Som sagt är det ju härligt med glada hästar, men det vore trevligt om han kunde jobba och skärpa till sig när det krävs. Ute i skogen får han ju gärna busa så länge det inte blir för mycket.

En gång när vi hoppade terräng så tränade vi linjer. Vi hoppade först ett litet björkrishinder och därefter ca 5 galoppsprång och en bank uppför. Han bockade och hoppade jämfota så mycket däremellan att vi kom helt fel på banken. Hästen snubblade på kanten och slirade på mage en bra bit. Lyckligtvis klarade vi oss båda bra bortsett från lite skrapsår på hans knän, men det där kan ju bli farligt.

Någon som har liknande? :crazy:

Han är i övrig väldigt duktig och jobbar fint, men får sina ryck ibland.
Går det över med åren eller finns det något att göra? man kan ju inte gärna bli arg, men kanske träna galoppfattningar eller något?

Sv: Levnadsglad ungponny

Jag tycker du skall tala om att han gör fel, för är det ingen som säger att det är fel så kommer han ju bara att fortsätta

Jomen hur.. Tycker att han borde fatta genom att jag tar tag i honom när han sticker och sedan fattar galopp igen. Berömmer när han gör rätt, men han har ju hållit på ett bra tag och det verkar inte bättra sig. Antingen fattar han "tamt" och energilöst och travgalopperar, eller också flyger han iväg. Det finns liksom inget mellanläge. Fattar man från en lite energifattig trav så bockar han inte men fattningen blir för snäll. Travar man energiskt och friskt så gör han luftsprång. Om man tränar mycket så blir det bättre och han gör fina fattningar, men nästa ridpass är det samma sak igen..

Nej, du ska inte bli arg heller. Du ska få honom på andra tankar och inte tillåta, men att bli arg hjälper sällan.

Elin_B skrev:
Hejsan!

Han är i övrig väldigt duktig och jobbar fint, men får sina ryck ibland.
Går det över med åren eller finns det något att göra? man kan ju inte gärna bli arg, men kanske träna galoppfattningar eller något?

Jo du kan visst bli arg. Sättet du blir det på å andra sidan är en annan sak. Man ska ju inte skrika och slå, men det är ju ytterst viktigt med en unghäst att du är oerhört tydlig med vad som är acceptabelt och vad som inte är det. Uppför han sig illa i stallet, tex nafsar eller bråkar med dig antar jag du säger till ordentligt? Ingen skillnad i ridningen anser jag.

Hade samma tendenser på min 5 åring när han reds som 4 åring och vi började höja kraven. han sparkade bakut i galopp fattningarna, de var halvt på bus och halvt på allvar för att det blev "jobbigt!...

I början var jag snäll som du och tänkte att han bara busade osv, men det blev större och surare brallar ju mer jag lät det bero....jag använder rösten ganska mycket med min häst när jag jobbar, och allt som behövdes efter att jag väl fattat att jag faktiskt behövde bli tydligare och säga ifrån, var att jag höjde rösten och morrade åt honom när han började.. redan första gångerna avbröt han sig lite förvånat, och slutade! Sen har det aldrig efter det varit något problem ALLS!

du gör inte hästen en tjänst med att vara snäll och låta en ovana "bero". som sagt - man behöver inte vråla och slå och bära sig åt för att visa hästen tydliga regler och vad som är accepterat eller inte är det, det är så man måste tänka bara....

önskar er lycka till. :) det är så roligt med unghästar!!! :p

Visst är unghästar underbart :D fast lite knepigt.. det är ju svårt att veta när det är bus och när dom testar lite.. och även när det börjar bli en vana.. idag har jag skrittat för första gången efter 4 veckors vila. Han var PIGG! får se hur det blir med konsterna sedan när vi rider lite snabbare :P

Jag håller med mackan! oftast krävs det bara att man morrar till lite och är tydlig i rösten med vad man tycker är rätt och fel, hästar lyssnar ju rätt mkt på rösten!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 846
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag måste få all hjälp jag kan få just nu. Jag blev medryttare på en jätte fin 7 åring för snart 3 månader sedan. Problemet är bara...
2
Svar
26
· Visningar
2 969
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar