Levi är en av få killar inom ridsporten – "Stolt över mig själv att jag vågar"

År 2021 var endast sju procent av Ridsportförbundets medlemmar killar och det ser likadant ut i Jönköpings län som i resten av landet.

Det finns ridskolor som har en speciell grupp bara för småkillar. Då har dom varann. Dom brukar vilja ha det lite tuffare o busigare än tjejerna och det är ju inte så svårt att ordna, självklart utan att det blir farligt.

Det finns ridskolor som har en speciell grupp bara för småkillar. Då har dom varann. Dom brukar vilja ha det lite tuffare o busigare än tjejerna och det är ju inte så svårt att ordna, självklart utan att det blir farligt.
Annars tycker jag det är en fördel att vånja barnen vid blandade grupper. Att man övar på att våga och vilja göra nåt fast det finns tjejer där, om man är kille. Eller tvärtom. Jag tänker att det är en begränsning i livet att inte klara blandade grupper, så det är bra att börja tidigt.

Sen kan det ju finnas både killar och tjejer som är våghalsigare, eller försiktigare, så det kan ju vara idé att ha en ”busgrupp” och en ”lugngrupp”, så kan de som vill ha bus och fart välja den, och t ex försiktiga pojkar kan välja ”lugngruppen”. Och busiga flickor kan välja fartgruppen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Bara sju procent av medlemmarna i Svenska ridsportförbundet 2021 var killar.
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För drygt tio år sedan startade Svenska Ridsportförbundet ett arbete för att sätta killar i ridsporten i fokus. Det resulterade bland...
Svar
1
· Visningar
635
Senast: EZMK
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 620
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 716
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka