Lever rövare i stallgången, vill inte vara själv!

Chima

Trådstartare
Som ni säkert vet så har sedan förut haft lite problem med min häst men har löst det mesta & det är inte så långt kvar innan vi når "mållinjen". Skoningen går bättre, lastningen går bra men inte helt perfekt än, även uteritterna funkar bra.
Hon lever även rövare i stallgången vilket jag inte vet hur jag ska hantera, detta gör hon när hon är själv inne, men med sällskap är hon lugn & fin. (hon är likadan i hagen, springer när någon är ute & rider men är lugn när alla är där)

Åter till stallgångsproblemet, hon "springer" från sida till andra sidan (fort går det), backar för att sedan gå fort framåt, står & krafsar väldigt mycket med frambenen, kan ställa sig på bakbenen ibland osv. Hur ska jag göra för att lösa just detta? Jag har försökt med ignorering, säja åt henne bestämt med rösten men inget verkar funka... :confused:
Jag håller på med NH & hon är lättlärd, men i stallet verkar jag inte existera först jag har lite godis i fickan :grin:

Skulle uppskatta tips på hur jag ska göra, ni som kanske har en likadan häst, för jag är väl inte ensam om det??

Mvh Chima

Sv: Lever rövare i stallgången, vill inte vara själv!

Vi hade en häst i stallet som inte kunde vara inne ensam. Då provade vi ta in henne varje lunch så hon fick mat inne och sen komma ut igen. Det gick bättre när hon hade lite att äta på, men jag tror det är en sak man får öva på. Som med barn eller hundar. Inte roligt att bli lämnad ensam. Kortare stunder i taget, alltid någon matbit att knosa på.

Du kan ju kanske testa att ta ut henne ur stallet och be henne springa eller skritta omkring lite så fort hon blir orolig, ut och in, ut och in, ut och in. Och att hon inte får gå in i stallet förrän hon sänker huvudet och är lugn. Så att hon förstår att det är ett ställe man bara får vara om man är lugn.

Om du inte tycker att det funkar eller om du lessnar på det så kan du ju låta bli att sätta fast henne i stallgången och bara hålla i henne i grimskaftet och varje gång hon flyttar någon hov flyttar du tillbaka den. I och med att hon inte sitter fast så måste du antagligen korrigera henne väldigt ofta höger-vänster och framåt-bakåt hela tiden och det kan göra att hon till slut tröttnar på att springa omkring. Om hon väljer att stå still efter ett tag kan du ge beröm och även be henne sänka huvudet.

Svårt det där, beror ju på varför hon gör det. Blir hon klaustrofobisk för att hon sitter fast när det inte finns någon annan häst som kan hålla utkik för faror kanske? Eller blir hon nervös för att hon inte ser vad som händer utanför stallet? Eller förstår hon inte att hon gör något fel, är det ett inlärt beteende? Hmmm...

Ska testa det ni båda två skrev.

Svårt det där, beror ju på varför hon gör det. Blir hon klaustrofobisk för att hon sitter fast när det inte finns någon annan häst som kan hålla utkik för faror kanske? Eller blir hon nervös för att hon inte ser vad som händer utanför stallet? Eller förstår hon inte att hon gör något fel, är det ett inlärt beteende? Hmmm...

Hon har vart så enda sedan jag köpte henne & nu har jag ju hållt på ett tag med henne.
Hon verkar inte bry sig mycket i transporten numera, står lungt där inne och äter hö så jag tror inte att hon är klaustrofobisk, men jag kan ju ha fel.

Hur länge provade du att ignorera henne, och hur konsekvent var du? (Handen på hjärtat nu! :D)

När min häst var ny hos mig så var hon väldigt bestämd med att INTE stå stilla på stallgången, men efter ett tags totalignorerande (jag är envis!) så slutade hon och stod stilla.

Jag minns faktiskt inte ens om det tog några veckor eller ett par månader, en dag reagerade jag bara på att hon faktiskt hade skärpt till sig. :laugh:

Gör det du ska med hästen, utan att korrigera, domdera och muta.
Var bara lugn och bestämd och se till att få gjort det du ska, t.ex. borsta eller lägga på sadeln. Naturligtvis ska du ju säga ifrån om du blir översprungen eller så, men korrigera i så fall bara just det beteendet, och var sedan ditt vanliga tysta, lugna jag.

Mysa, gosa och ge godis kan man göra sedan när problemet är löst. :)

Om hästen leverom när du går till sadelkammaren är det också bara att ignorera, men se till att ha ett vakande öga på håll OM hon slänger sig och fastnar. Men låt hästen härja bäst den vill, och låt den upptäcka att den faktiskt inte är övergiven, du kommer ju tillbaka.

Senast ändrad:

Har du provat klicker-träna hästen att stå stilla? Har en bekant som hade samma problem, hon klicker-tränade hästen att stå stilla, nu mer står den som tt ljus i stallgången.
Ignorera fel och beröm rätt beteende ;)

Jag löste problemet med min häst för flera år sedan, som jag skrev, men det kanske är ett bra sätt för andra att testa.

Hur länge provade du att ignorera henne, och hur konsekvent var du? (Handen på hjärtat nu! :D)

När min häst var ny hos mig så var hon väldigt bestämd med att INTE stå stilla på stallgången, men efter ett tags totalignorerande (jag är envis!) så slutade hon och stod stilla.

Jag minns faktiskt inte ens om det tog några veckor eller ett par månader, en dag reagerade jag bara på att hon faktiskt hade skärpt till sig. :laugh:

Gör det du ska med hästen, utan att korrigera, domdera och muta.
Var bara lugn och bestämd och se till att få gjort det du ska, t.ex. borsta eller lägga på sadeln. Naturligtvis ska du ju säga ifrån om du blir översprungen eller så, men korrigera i så fall bara just det beteendet, och var sedan ditt vanliga tysta, lugna jag.

Mysa, gosa och ge godis kan man göra sedan när problemet är löst. :)

Om hästen leverom när du går till sadelkammaren är det också bara att ignorera, men se till att ha ett vakande öga på håll OM hon slänger sig och fastnar. Men låt hästen härja bäst den vill, och låt den upptäcka att den faktiskt inte är övergiven, du kommer ju tillbaka.

Ja, jag kanske inte har vart helt tålmodig men vet ju inte hur jag ska göra med just henne. ignorera eller ej. Går jag iväg och hämtar sadeln blir hon värre, men jag brukar låta henne hålla på och gå fram när hon står still, men hon börjar härja efter ett tag i alla fall.
Det är just det att försöker springa över en om man tex ska sätta på bakbensskydd, hon vill inte alls stå still.
Ska jag bara fortsätta att borsta henne när hon springer runt eller ska jag sluta och sedan fortsätta borsta när hon står still?

Memphis Belle-Jag har inte testat klicker på henne men funderar på det efter att en kompis frågade om man kunde göra det med en häst. Hur fungerar det med en klicker, hur gör man? klickar och sedan ger godis eller?

Jag har /har haft samma problem med min häst. Hade han fått fortsätta så hade han varit nere i Kina med sitt grävande idag.
Min häst är ett godismonster och jag började träna honom i boxen. När han tiggde fick han inget godis, men när han tittade bort eller "skötte sig" så fick han godis. Fortsatte på samma sätt när han var uppbunden i stallgången. När han står som ett ljus får han godis, när han konstrar så ignoreras han totalt. Har även sagt till mina stallkompisar att ignorera honom och idag har jag en pålle som står och sover i stallgången när jag inte är i närheten och när jag är i närheten så tittar han bedjande med sin lilla gloria över huvudet, men ändå utan att tigga.
Lycka till! Kämpa på!

Jag har /har haft samma problem med min häst. Hade han fått fortsätta så hade han varit nere i Kina med sitt grävande idag.
Min häst är ett godismonster och jag började träna honom i boxen. När han tiggde fick han inget godis, men när han tittade bort eller "skötte sig" så fick han godis. Fortsatte på samma sätt när han var uppbunden i stallgången. När han står som ett ljus får han godis, när han konstrar så ignoreras han totalt. Har även sagt till mina stallkompisar att ignorera honom och idag har jag en pålle som står och sover i stallgången när jag inte är i närheten och när jag är i närheten så tittar han bedjande med sin lilla gloria över huvudet, men ändå utan att tigga.
Lycka till! Kämpa på!

Tack, jag ska kämpa :)
Ja, hon krafsar ju mer än gärna och det är grymt irriterande och hon liksom hänger i linorna och krafsar med bägge nästintill samtidigt...ser lustigt ut men som jag dock sa...irriterande...

Ska jag bara fortsätta att borsta henne när hon springer runt eller ska jag sluta och sedan fortsätta borsta när hon står still?

Jag fortsatte bara borsta, precis som vanligt, och gick med hästen när hon trampade runt. Jag korrigerade henne bara när hon gjorde manövrar som riskerade min hälsa, klev över åt mitt håll och flyttade undan mig och liknande. "Trampa du, men mig flyttar du inte på", typ. ;)

jag skulle binda upp hästen i stallgången (ej i två grimskaft som folk verkar göra..) utan i ett grimskaft t.ex upp mot ett hörn. Låt hästen stå där tills den lugnat ner sig. Upprepa vid flera tillfällen om de skulle behövas.

En av mina fick nära nog panik av att vara inne själv i början, hon hade aldrig varit ensam öht när jag fick henne så det var inte alls konstigt tycker jag, hästar är trots allt flockdjur och hon har en lite trasslig bakgrund med stora (och befogade) förtroendeproblem.
Det blev rent av farligt, hon blev okontaktbar och kastade sig både framåt, bakåt och från sida till sida, jag blev klämd ett par ggr på vägen och hade alltid både hjälm och säkerhetsväst på mig.

Jag började med korta stunder (minuter!) för att hon inte skulle hinna stirra upp sig och förlängde tiden efterhand som det blev bättre. In, klappa lite, ut igen. In, två tag med ryktborsten, ut igen. In, fem tag med ryktbosten, ut igen osv.

Jag ensamtränade inte varje dag av tidsskäl, men efter ca ett år stod hon för första gången inne själv utan att ens gnägga :love: Då fick vi börja om lite efter en flytt under den tiden också.

Lägger till: Det tog långt under året att få henne att stå ordentligt, men innan hon var riktigt lugn och avslappnad tog det nära på ett år.

Senast ändrad:

jag skulle binda upp hästen i stallgången (ej i två grimskaft som folk verkar göra..) utan i ett grimskaft t.ex upp mot ett hörn. Låt hästen stå där tills den lugnat ner sig. Upprepa vid flera tillfällen om de skulle behövas.

Där hade inte min häst stått kvar länge kan jag säga, och inte blivit ett dugg lugnare av.

Jag kan lova, garantera, att det inte funkar på alla.

*kl*

En skum grej med min ponny var att vår stallgång var väldigt bred. Och då flyttade hon rundor, ställde sig på kortsidan, och var VÄÄÄLDIGT påhittig, stod aldrig stilla.
Sen när vi flyttade in i stallet bredvid som hade en smalare stallgång så stod hon stilla mycket bättre. Bara skrap i marken med hoven som försvann inte långt efteråt.

Ja för vissa hästar kan det ta flera timmar. Men det funkar och hästen blir helt lugn efteråt.

:eek:

Hört talas om att knäcka hästar :mad:

Jag vet inte om jag förstår riktigt - på vilket sätt lugnar den sig av att stå uppbunden i ett grimskaft upp emot ett hörn? Ska den lämnas där medan den försöker komma loss (vilket jag skulle ta förgivet att en stressad och upphetsad häst gör)?

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 088
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 438
Senast: machafuko
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama