Lever rövare i stallgången, vill inte vara själv!

Sv: Lever rövare i stallgången, vill inte vara själv!

Memphis Belle-Jag har inte testat klicker på henne men funderar på det efter att en kompis frågade om man kunde göra det med en häst. Hur fungerar det med en klicker, hur gör man? klickar och sedan ger godis eller?

Precis, när hästen börjar göra rätt så klickar man och den får godis, nästa gång så begär man lite mer, ex, första gången slutar den =klick och godis. Andra gången slutar och står still 2 sek =klick och godis. Finns jätte mycket att läsa om man söker på klicker här på buke, och även på google!

Det här med att binda upp hästen och låta den stå tills den lugnar sig funkar säkert p många individer, men hästar är i grunden mottrycksdjur, dvs om grimman trycker så stretar den ännu mer, har den sen kommit loss en gång pga trasig grimma eller liknande så kommer det bli många trasiga grimmor och ev en häst som inte går att binda upp, men det är min åsikt.

Intressant tråd:)

Har själv "problem" med en av mina hästar som inte står still i stallet.
Det började väl skulle jag tro sen jag skaffa fler hästar och då han är ensam i stallet eller inte ser dom andra.
Han är hingst så det skulle kunna vara det som triggar oxå, han vill ha koll på flocken.
Men det är otroligt störande att han måste gå från sida till sida, vända och vrida på sej för att se, skrapa med hoven, gnägga och bara allmänt stöka på.
Något bättre när det är han som ska "användas" alltså han som man pysslar med och han har stått inne en stund.
Men tex vid skoning och han få vänta på sin tur eller vänta på att få gå ut så är det stök hela tiden.
Att hojta till åt han hjälper för stunden men det blir tjatigt och dom andra hästarna kan lätt ta åt sej.

På han hjälper det inte att binda upp i ett hörn eller nå annat annorlunda, han stöka på ändå.
Han är inte alls orolig för att han sitter fast utan han vill bara se dom andra, han försöker inte slita sej eller nåt.

Klicker vore kanske nåt att testa, aldrig provat det...

Fortsätt med din NH träning, hon ska ju lyda under dig alltid? Du är ju hennes flockledare, hon ska vara trygg i ditt sällskap.

Jag brukar vara konsekvent med att där jag ställer den, där ska den stå, om h*n går framåt, då flyttar jag tillbaka etc. Den ska inte gorma eller leta efter alla andra, jag är ju här! Med konsekvent träning så har jag snart en häst som har lärt sig att med mig så är den i trygg! (Dessutom så när den har lärt sig att koppla av med bara mitt sällskap så kommer den förhoppningsvis på hur mysigt det är att bli borstad och pysslad med) =)

jag skulle binda upp hästen i stallgången (ej i två grimskaft som folk verkar göra..) utan i ett grimskaft t.ex upp mot ett hörn. Låt hästen stå där tills den lugnat ner sig. Upprepa vid flera tillfällen om de skulle behövas.

Hej!

Det där skulle omedelbart leda till lös häst i panik hos mej. Min tjej accepterar inte att bli bunden med ett snöre- när hon inser att hon är fast kastar hon sej. Har smällt både grimmor, grimskaft och lysrör på det sättet. Skaderisken är enorm. Hade INTE gjort så!

/Lavinia, som faktiskt hade undvikit stallgången och umgåtts med hästen där den kände sej trygg för att sen gradvis ta sej in på gången. Har gjort så med de jag haft och nu är stallgång inga problem (om jag inte binder i ett snöre och får henne att känna sej trängd i en hörna, såklart!).

Bind upp henne kort i boxen och låt henne stå där och fightas med sig själv tills hon märker att det inte är någon idé mer.

Mest effektivt, minst skaderisk då den är uppbunden och du slipper fighten.
Det gulligullas alldeles för mycket med hästar med sådanahär problem.
Lär henne en gång för alla att när man är inne själv så står man still och är lugn, annars blir man uppbunden kort.

Jag har gjort det på många hästar och det är inte en enda som det inte har fungerat på. Ha is i magen, vänta ut det. Framför allt, stå inte och försök lugna henne, låt henne tänka själv och komma på själv.

Uppdt.

Å andra sidan tränar jag individer som ALLA ska kunna hantera/rida. Så hos mig får hästen lära sig utan klicker, godis, kel, och andra metoder. Det ska bara fungera. That's it.

Och en häst som inte kan stå uppbunden kort är en ständig säkerhets risk, man vet ALDRIG när man behöver binda upp dom. I skogen vid olycka, under en resa vid olycka, om det brinner och man tar ut dem o måste binda upp etc..

Senast ändrad:

Å andra sidan ska man ha sån "pli" på hästen att den ska kunna stå lös utan grimskaft och dyl. Det har alltid fungerat på min häst, som blir hanterad av massor med andra människor, inte enbart av mig och det har aldrig varit något problem. Så köper fortfarande inte att man måste knyta fast hästen så kort att den knappt kan vrida på huvudet.
Klicker är inte att bara ge hästen godis som vissa verkar tro, en klicker har samma funktion som ett "Bra!" eller "Duktig!" fast det kommer mer direkt. Alltså uppmuntrar man positivt beteende och ignorerar det negativa. Hästarna fattar detta väldigt fort, och skaderisken på både häst, människa och omgivning minskar på en gång.

Så du kan "parkera" din häst lös tex utanför huset och gå in och ta en fika utan att den flyttar sej?
Eller som ovanstående skrev "vid olycka", då står din snällt kvar och väntar på att någon hämtar den?

Är det med klicker du tränat din häst till det?
Om inte så berätta gärna:)

Nu frågade du inte mig, men jag tycker att med den träningen med att flytta tillbaka, så kan jag också lära dom att 'parkera', vilket är mkt praktisk om man t.ex. har glömt spöet, godis, vantar eller pallen när man ska sitta upp = ) Mkt behövligt för mig då jag kan vara glömsk..

Jag är inte alls western-ryttare eller så, men tycker deras 'ground-tie' är skitbra!

Jo absolut, det är behändigt så.
Så gör jag med vissa av mina hästar oxå, men inte någon längre stund obevakad.

Fattade på MemphisBell´s svar till Sidekick att hon kunde parkera hästen en längre stund då Sidekick beskrev olika situationer.

Det jag menar är att min häst kan stå lös i stallgången, på stallplanen, om jag måste sitta av när jag rider i skogen, skrev absolut inget om att hon INTE KAN stå uppbunden, men tycker personligen att det är "bekvämare" att ha en häst som står stilla även om det inte finns möjlighet att binda upp den.
Detta är inte inlärt med klicker, det var innan jag ens hörde talas om detta, så det är tålamod och beröm i rätt stund som lett till det, däremot har jag kommit fram till att det går fortare för hästen att lära sig att stå stilla, då klicket kommer mer direkt än muntligt beröm.

Självfallet ska man inte lämna hästen obevakad någon längre stund, var absolut inte det jag menade, oavsett om den är uppbunden eller står lös! Måste ha formulerat mig lite luddigt, förlåt ;)

Till saken: en del hästar får panik när de upptäcker att de sitter fast, så för att undvika det så KAN klicker vara en alternativ lösning.

Aha, då missförstod jag dej och det kan lika gärna varit jag som läste slarvigt:)
Trodde du kunde lämna hästen ståendes lös själv mer än bara några minuter ute. Ja liksom parkera den:D

haha nej det skulle jag inte våga! Men det vore smidigt ibland ;)

Tack för alla svar. :laugh: Bra tips som ni flesta har gett mig, dock avstår jag från att binda upp henne i ett hörn. Det skulle aldrig gå.

Jag tror nog att klickern kan bli en bra sak att ha med sig till stallet, ska nog köpa en sån. Först ska jag läsa lite mer grundligt om hur man gör :)

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 088
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 438
Senast: machafuko
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama