Levande stoföl

hanna_shetland

Trådstartare
Fick ju som en del vet ett sto och ett hingstföl i år och måste nu betala en levande stofölsavgift (vilket jag visste när jag betäckte) på 500:- plus moms, alltså inga jättesummor.

Men det jag undrar över, ni med egna avelshingstar, främst ponnyhingstägare - vilka avgifter har ni? Ni behöver inte skriva in exakta kostnader utan mer vilka avgiftstyper ni har samt ras på hingsten.

Vad tycker ni om levande stofölsavgift? Jag tycker att det blir lite fel med denna extra avgift, jag håller ju själv på med shetland och där slumpas/skänks ofta hingstfölen bort medan man kan få ett par tusenlappar för stofölen, bidrar inte detta till att hingstfölen blir ännu mindre värda?

På vår shetlandshingst har vi en bokningsavgift, språngavgift inkl. 30 dagars bete och exkl. SH's stoavgift. Skulle aldrig kunna tänka mig att ta ut stofölsavgift, tycker att det är en bonus om stoägarna får ett sto.

Sv: Levande stoföl

Jag tycker din metod verkar vara den rätta! :)

Jag håller med du!
Mina avgifter (gäller också shetlandshingst) är språngavgift inkl moms och SH-avgift (ihopklumpat, för att få en jämn slutsumma :p), inga övriga avgifter tillkommer, dvs ingen fölavgift, ingen betesavgift (har alldeles för mkt bete ändå...).
Och ÄNDÅ får min hingst inga ston :cry:

För flera år sen betäckte jag mitt första shetlandssto med en minihingst där ägaren tog ut avgift vid levande föl - minns inte om det bara var för stoföl, tror det var oavsett kön. Och då var det betalning om fölungen kommit ut levande! :eek: Alltså inte ens om fölet levde tills det var försäkringsbart - 9 dygn brukade det vara då, utan man fick helt enkelt skylla sig själv om man inte hade fosterförsäkrat... :angry: Mitt sto blev dock inte dräktigt ens...

Nu är jag ju inte verksam varken som hingsthållare eller shetlandsuppfödare utan har halvblod. Men jag tycker på sätt och vis att det är bättre om allt ingår vid betäckningen och sedan har man "betalt" färdigt. Men för oss som levandefölavgifter kan ligga på från 2000 kr upp till hur mycket som helst (Nästa år blir det lev.föl avg på 6000 för ett föl) är det ganska skönt att de inte bakat ihop allt i en klump (puh! skulle få ta ett mindre banklån). Nu kommer det en faktura i månaden under betäckningen och sedan har man ju nästan ett år på sig att spara ihop den där stora pengen.

Känns värre tycker jag om man skulle få betala en stor klump och så blir det kanske inte ens något föl?

Mina pojkar har olika.
Gammeln och min egen har språngavgift + dygnsavgift+SH avgiften.
Den store har språngavgift + dygnsavgift + SHavgift + levande föl avgift (för ston över 148cm) + moms.
Med våra låga språngavgifter så kan man nog ta smällen att betala allt nu och trots allt inte få ett föl. Tråkigt ja men ekonomiskt inte så farligt :smirk:
Visserligen så är det roligare med stoföl men varför ha en sådan fånig avgift :confused: hingstföl säljer man lättare.

På min shettishingst tar jag bara betalt om det föds ett levande föl annars kostar det bara stoavgiften och betesavgiften!
Jag tycker inte att man som sto ägare ska behöva betala innan man har fått sitt föl man betalar ju inte i affären och går hem utan sina varor, väntar ett år och kanske aldrig får sin mjölk :angel: Jag får säkert på öronen för detta men jag tycker att det känns mest rättvist att göra så här, jag skickar språngsedlen när pengarna kommit in på mitt konto där dom enl. kontrakt ska vara senast när fölet är 14 dagar det funkar hur bra som helst har aldrig haft någon som vägrat betala jag tycker mig bara få possitva reaktioner från sto ägarna! :D

när det gäller halvblod så måste man ju nästan dela upp avgifterna om någon ska ha råd att betäcka...
det är ju viss skillnad på ras - de allra flesta shettisar kostar 1000 kr + moms och SHavgift att betäcka med och det är ju snarare onödigt att dela på...

Vad har du då för dygnsavgift? Jag tar ut språngavgift vid betäckning för att få betalt för att handhålla med hingst och allt jobb som betäckning ändå är, stoet ska brunstkollas, tvättas och lindas, en person ska hålla stoet och en ska hålla hingsten. Dygnsavgiften täcker slitage i hagen, ev fodring utöver bete.

nala skrev:
Jag tycker inte att man som sto ägare ska behöva betala innan man har fått sitt föl man betalar ju inte i affären och går hem utan sina varor, väntar ett år och kanske aldrig får sin mjölk :angel:
Man kan ju se det på olika sätt.
Det stoägarna betalar MIG för ar att få sitt sto betäckt ochj förhoppningsvis få ett föl för det. OM jag vet att min hingst är fertil så är sannolikheten att det ska vara HANS fel om hon inte blir dräktig väldigt liten. Däremot vet jag ju int ehur stoet sköts i övrigt, om hon har haft föl och kanske krångliga dräktigheter/fölningar tidigare, kanske står med infektioner i livmodern eller annat jox. Eller kanske ägaren inte bryr sig om att övervaka fölningen så att fölet (OCH kanske stoet också) stryker med? Inte sjutton vill jag som hingstägare sponsra en sådan stoägare med en "fri" betäckning - vilket det ju blir om det inte blir något föl... Och eftersom man inte känner alla stoägare i förväg så vet man ju inte vilka det är som kommer missköta sig.

Det jag inte förstår och det är väl därför jag tänkt på det här med levande stofölavgiften, är när man måste betala. I kontraktet står det att avgiften tillkommer vid levande fött stoföl. Så om stofölet föds levande men dör innan den ens rest sig upp borde jag alltså vara tvungen att betala? Eller om den dör innan 9 dygn?

Det är antagligen olika för olika hingstar men jag tycker att detta borde stå tydligare.
Ska väl tillägga att det inte varit några som helst komplikationer med denna fölunge så det är inte så att jag inte vill betala utan det är bara en tanke som inte riktigt försvinner :)

Senast ändrad:

Håller med om att det bode vara tydligt NÄR man ska betala. Men står det inget annat så är det säkert om fölet är levande fött och inget mer... Skulle något hända det första dygnet så kan man nog säkert diskutera det med hingstägaren...

Inte shetlandshingstar, de finns ett överflöd och det är bara de riktiga hingstämnen som är relativt lätta att "bli av med" och få något för dem.

SSS har gått ut med rekommendationer att ta minst 3000:- för hingstföl och 6000:- för stofölen. Antagligen för att man ofta ser hingstföl i annonser som säljs för en eller två tusenlappar :(

Svarar både welsh och ameo: Min hingst går med stona i hagen på fribetäckning så det är väldigt lätt för mig att titta till dom samtidigt som jag tittar till mina egna, betesavgiften är på 40 kronor. Min hingst har fram till idag haft 100% fertilitet med undantag av ett sto som inte har blivit dräktigt med någon annan hingst iheller tyvärr. Jag tar ut samma levandefölavgift för både sto och hingstföl förstår inte varför hingstfölen skulle vara undantagna det blir ju bara att dom är inget värda och slutar som vandringspokaler!

Ridponnyhingst Språngavg + SH avg + 90 dygnsavg.
Welsh hingst endast språnavg + SH avg.

Sto föls avg verkar idiotiskt!

Liknande trådar

C
Avel Alla ni som driver stuterier/seminstationer och eller är hingstägare! Nu får ni hjälpa mig att reda ut lite nyfikna frågor!! Har...
2
Svar
28
· Visningar
2 389
Senast: Eldfuxen
·
Avel Någon som har sett eller hört något om honom? Han är ju fortfarande ganska ung varför han iaf för mig är ganska okänd. Men jag är ivf...
Svar
1
· Visningar
868
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka