Lettisk sporthäst

Mili

Trådstartare
Hej,

Ska åka och se på ett lettiskt halvblod (sport horse) och förhoppningsvis blir det att köpa valacken.
Försökte söka information om lettisk sporthäst på nätet men hittade ytterst lite. Tänkte därför starta en ny tråd här i förhoppningar att någon har erfarenhet av den här rasen som de kan dela med sig :)
Den här har kommit från Lettland för två år sen som 6-åring och har därefter befunnit sig på en större ridskola. Mycket lugn och snäll och ägaren sa att den därför skulle vara lämplig som familje-/första häst. Vilket är precis vad ja söker...en lugn stabil och pålitlig häst :) Dock inte för lugn ;)

Berätta gärna vad ni känner till om rasen :)
 
Jag har inte så mycket information om rasen i sig, men min häst är ett Lettiskt Halvblod/sporthorse så jag kan bara uttala mig om hennes sidor.

Jag har haft henne sedan hon var 5 år, hon blir 12 i år. Mycket trevlig att hantera, snäll och tillgiven. Rids av alla så länge hon får göra så mycket hon anser vara passande för dagen (fuxsto ;) ). Har aldrig varit dum eller elak, men väldigt skygg för snabba rörelser.

Simpel individ att ha att göra med. Lite väl mycket egna åsikter vad gäller att ställa krav på henne i ridningen men skulle utan problem kunna gå på ridskola. Tror hon hade varit en väldigt poppis häst där ;)

Ingen stjärna vare sig på att hoppa eller dressyra, men försöker så gott hon kan (och känner för). Jag har aldrig ångrat köpet av henne i alla fall.

Det som är lite jobbigt med henne är dock att hon är fruktansvärt känslig för flugor och insekter. Vår-sommar-höst kräver huva och nosnät för att kunna rida och flugtäcke + luva i hagen. Vilket jag har hört från fler att letter är känsligare än de andra hästarna i stallet mot småkryp med vingar.

12509907_10204061993184845_512320100095932528_n.jpg


Häst 10 år - ryttare 11 år
10461370_10201628235062413_1432298588580672489_n.jpg


Här var hon 6 och min bror 7 :)
24719_1170033465732_7934870_n.jpg
 
Jag har inte så mycket information om rasen i sig, men min häst är ett Lettiskt Halvblod/sporthorse så jag kan bara uttala mig om hennes sidor.

Jag har haft henne sedan hon var 5 år, hon blir 12 i år. Mycket trevlig att hantera, snäll och tillgiven. Rids av alla så länge hon får göra så mycket hon anser vara passande för dagen (fuxsto ;) ). Har aldrig varit dum eller elak, men väldigt skygg för snabba rörelser.

Simpel individ att ha att göra med. Lite väl mycket egna åsikter vad gäller att ställa krav på henne i ridningen men skulle utan problem kunna gå på ridskola. Tror hon hade varit en väldigt poppis häst där ;)

Ingen stjärna vare sig på att hoppa eller dressyra, men försöker så gott hon kan (och känner för). Jag har aldrig ångrat köpet av henne i alla fall.

Det som är lite jobbigt med henne är dock att hon är fruktansvärt känslig för flugor och insekter. Vår-sommar-höst kräver huva och nosnät för att kunna rida och flugtäcke + luva i hagen. Vilket jag har hört från fler att letter är känsligare än de andra hästarna i stallet mot småkryp med vingar.

12509907_10204061993184845_512320100095932528_n.jpg


Häst 10 år - ryttare 11 år
10461370_10201628235062413_1432298588580672489_n.jpg


Här var hon 6 och min bror 7 :)
24719_1170033465732_7934870_n.jpg
Tack för ditt svar :) Hon låter ganska lik den beskrivning jag har fått av valacken som också är fuxfärgad :)
Äsch då, låter lite besvärligt det där med flugor osv. Måste komma ihåg att fråga upp det av ägaren ännu.
Jag har inte så mycket information om rasen i sig, men min häst är ett Lettiskt Halvblod/sporthorse så jag kan bara uttala mig om hennes sidor.

Jag har haft henne sedan hon var 5 år, hon blir 12 i år. Mycket trevlig att hantera, snäll och tillgiven. Rids av alla så länge hon får göra så mycket hon anser vara passande för dagen (fuxsto ;) ). Har aldrig varit dum eller elak, men väldigt skygg för snabba rörelser.

Simpel individ att ha att göra med. Lite väl mycket egna åsikter vad gäller att ställa krav på henne i ridningen men skulle utan problem kunna gå på ridskola. Tror hon hade varit en väldigt poppis häst där ;)

Ingen stjärna vare sig på att hoppa eller dressyra, men försöker så gott hon kan (och känner för). Jag har aldrig ångrat köpet av henne i alla fall.

Det som är lite jobbigt med henne är dock att hon är fruktansvärt känslig för flugor och insekter. Vår-sommar-höst kräver huva och nosnät för att kunna rida och flugtäcke + luva i hagen. Vilket jag har hört från fler att letter är känsligare än de andra hästarna i stallet mot småkryp med vingar.

12509907_10204061993184845_512320100095932528_n.jpg


Häst 10 år - ryttare 11 år
10461370_10201628235062413_1432298588580672489_n.jpg


Här var hon 6 och min bror 7 :)
24719_1170033465732_7934870_n.jpg
 
Jag har ett lettiskt halvblodssto på 13 år och ridit/hanterat flertalet andra. Jag tycker att de lettiska halvbloden oftast är väldigt trevliga i både ridningen och hanteringen, generellt skulle jag säga att de är lite lugnare i temperamentet.

Mitt sto har jag haft från hösten 2009, så i ca 6,5 år. Hon är ca 163 cm i mankhöjd. Har haft 2 föl i Lettland innan hon kom till Sverige. Snäll i all hantering och okomplicerad i ridningen. På ridbanan eller i ridhuset känner jag mig helt säker att slänga upp vem som helst på henne utan problem. Ute är hon lite mer vaken men fortfarande väldigt lätt att rida. Överlag så vill hon väldigt gärna jobba och göra rätt.

58251_1492987856458_4495390_n.jpg

10303794_10203325944221149_367517074626199153_n.jpg

10408780_10205722214166400_6952681886619477272_n.jpg
 
Jag har ett lettiskt halvblodssto på 13 år och ridit/hanterat flertalet andra. Jag tycker att de lettiska halvbloden oftast är väldigt trevliga i både ridningen och hanteringen, generellt skulle jag säga att de är lite lugnare i temperamentet.

Mitt sto har jag haft från hösten 2009, så i ca 6,5 år. Hon är ca 163 cm i mankhöjd. Har haft 2 föl i Lettland innan hon kom till Sverige. Snäll i all hantering och okomplicerad i ridningen. På ridbanan eller i ridhuset känner jag mig helt säker att slänga upp vem som helst på henne utan problem. Ute är hon lite mer vaken men fortfarande väldigt lätt att rida. Överlag så vill hon väldigt gärna jobba och göra rätt.

58251_1492987856458_4495390_n.jpg

10303794_10203325944221149_367517074626199153_n.jpg

10408780_10205722214166400_6952681886619477272_n.jpg
Låter ju perfekt! Ska hoppas valacken är likadan :) Jättevacker häst du har :)
 
Tack för ditt svar :) Hon låter ganska lik den beskrivning jag har fått av valacken som också är fuxfärgad :)
Äsch då, låter lite besvärligt det där med flugor osv. Måste komma ihåg att fråga upp det av ägaren ännu.

Nu är ju min ett extremfall, så henne ska man nog knappast gå efter som någon norm. Sålänge jag täcker henne och har huva+nät så är det inga bekymmer. Hon skaver inte man/svans utan är allmänt jätteirriterad och springer i hagen, stampar med benen samt kastar med huvudet, står hon utan täcke kan hon i värsta fall få nässelutslag av betten men de går bort under natten. :)

På facebook har vi en grupp som heter "Lettiska halvblodets vänsida", där diskuterades det förra sommaren om att det var många av deras letter som också var känsligare mot insekter än de andra i deras stall. Dock inte i närheten av den utsträckning som min häst har. :)

Men min häst är som sagt var inget man ska gå efter som riktlinjer. Blåser det kraftigt från ena hållet står alla hästarna med bakdelen mot blåsten, alla förrutom min.. Hon står med huvudet mot och sparkar efter vinden med frambenen, som om det skulle hjälpa liksom :idea::rofl:
 
Låter ju perfekt! Ska hoppas valacken är likadan :) Jättevacker häst du har :)

Tack så mycket.

Min har inga problem med flugor, mygg och knott. Försöker dock ha flughuva eller flugpannband under sommaren men hon har en viss egenhet att få av sig allt jag sätter på henne.
 
Nu är ju min ett extremfall, så henne ska man nog knappast gå efter som någon norm. Sålänge jag täcker henne och har huva+nät så är det inga bekymmer. Hon skaver inte man/svans utan är allmänt jätteirriterad och springer i hagen, stampar med benen samt kastar med huvudet, står hon utan täcke kan hon i värsta fall få nässelutslag av betten men de går bort under natten. :)

På facebook har vi en grupp som heter "Lettiska halvblodets vänsida", där diskuterades det förra sommaren om att det var många av deras letter som också var känsligare mot insekter än de andra i deras stall. Dock inte i närheten av den utsträckning som min häst har. :)

Men min häst är som sagt var inget man ska gå efter som riktlinjer. Blåser det kraftigt från ena hållet står alla hästarna med bakdelen mot blåsten, alla förrutom min.. Hon står med huvudet mot och sparkar efter vinden med frambenen, som om det skulle hjälpa liksom :idea::rofl:
Ok, bra...då kanske jag inte behöver oroa mig för att valacken skulle ha problem med flugor och dylikt, men ska fråga ägaren för säkerhetsskull :)
Låter som att du har en häst med väldigt mycket personlighet :D Kanske jag kunde gå med i facebook-gruppen då ifall att jag köper den. Tack för tipset!
 
En av de hästar som betytt absolut mest för mig var ett lettiskt halvblod. Sen har jag ridit ytterligare en, som också var väldigt fin.

Om vi börjar med den som betytt mycket för mig. Det var ett sto på 158-9 cm. Var apelkastat brun/mörkbrun (mörkbrun från sadelgjorden och framåt, brun bakom dito) utan tecken. Märklig exteriört, såg ut som ett vandrande reservdelsupplag, med drag av varmblodstravare.
Fantastiskt psyke däremot. Gick verkligen genom eld och vatten för än. Totalt orädd och väldigt stabil. Framåt och kunde bli något stark. Hoppade fantastiskt med världens scoop. Kunde dock inte hoppa lägre språng än typ 100 cm, så antingen klev hon bara över eller så hoppade hon 100 cm+ och väldigt långt. Dressyr var inte hennes starka sida egentligen pga. sin exteriör, men kunde tack vare sitt (fantastiska) psyke harva sig igenom LC. Skulle jag skriva allt skulle det bli väldigt långt men...
Underbar tjej det där :love:

Sen den andra. Det var en valack på +/- 175 cm, minns inte riktigt. Ljusbrun med stora huvud- och bentecken. Exteriört sett var han ganska "mjuk i formerna" och lite "ihoptryckt" men ändå grov. Hårig som tusan var han också. Även han hade ett trevligt psyke, men var mer lagd åt dressyr och körhållet, även om han kunde hoppa upp till ca. 70-80 cm också. Känslig och framåt att rida, sin exteriöra "typ" till trots.

Angående det där med flugor och eksem så var stoet väldigt drabbat av sommareksem, och kliade lätt av sig både man och svans på någon vecka :( Valacken däremot hade mig veterligen inga eksem. Kunde få typ "värmeutslag" om man inte höll efter den långa fluffiga hårremmen på sommaren, men annars inget som helst problem.

Edit: Har tyvärr inga bra bilder, men exteriört sett var dessa två totalt olika varandra alltså. Vet att jag inte är så bra på att beskriva saker i text...
 
Hej,

Ska åka och se på ett lettiskt halvblod (sport horse) och förhoppningsvis blir det att köpa valacken.
Försökte söka information om lettisk sporthäst på nätet men hittade ytterst lite. Tänkte därför starta en ny tråd här i förhoppningar att någon har erfarenhet av den här rasen som de kan dela med sig :)
Den här har kommit från Lettland för två år sen som 6-åring och har därefter befunnit sig på en större ridskola. Mycket lugn och snäll och ägaren sa att den därför skulle vara lämplig som familje-/första häst. Vilket är precis vad ja söker...en lugn stabil och pålitlig häst :) Dock inte för lugn ;)

Berätta gärna vad ni känner till om rasen :)


Jag har gillat letterna. Har inte märkt av några exem, men det kanske finns i en genetisk känslighet i rasen.

Lugna och stabila. Grövre halvblodstyp. De jag stött på i arbetet (ridskola) har varit utmärkta hobbyhästar.
 
Har bara suttit på ett lettiskt halvblod, ett mindre, nättare sto som var en av de mest populära på ridskolan. Supertrevlig, snabb och vändbar med hoppningen som sin yttersta styrka, men även väldigt ärlig i dressyren där hon alltid gjorde sitt bästa trots att hon inte hade världens mest imponerande gångarter. När vi hade en Louise Nathorst-clinic visades hon upp med en häst som med lätthet gått medelsvåra klasser som ett exempel på en häst som kanske hade lite andra förutsättningar rent gångartsmässigt. ( :D ) Men återigen, en jättetrevlig häst som alltid gjorde sitt bästa och var omtyckt av alla. :heart
 
Har inte märkt av några exem, men det kanske finns i en genetisk känslighet i rasen.

Vill bara förtydliga för alla att det jag syftade på inte var att de fick eksem utan att de helt enkelt var mer känsliga/lättirriterade av flugor och insekter. Ingen av de hästarna vi diskuterade på fb gruppen fick eksem, men däremot var de väldigt missnöjda över alla flygfän runt dem som bits. Det vi då funderade över var om de hade andra sorters flugor och insekter som inte angriper hästar lika hårt på Lettland (detta gällde alltså inte letter födda i Sverige utan importerna). :) Så problem med eksem tror jag inte de har mer fallenhet för än andra raser!

Låter som att du har en häst med väldigt mycket personlighet :D Kanske jag kunde gå med i facebook-gruppen då ifall att jag köper den. Tack för tipset!

Haha, ja det skulle man nog absolut kunna säga. Hon har många olika charmerande sidor min dam :love:
Det tycker jag att du ska göra, vi brukar uppdatera där om våra letter lite titt som tätt. Alltid kul att följa andras resor. :)
 
Nu har jag varit och provridit en lettisk valack (sporthorse). Han visade sig vara ännu lugnare än vad säljaren hade framhävt :/ Supersnäll och perfekt på alla vis och endast 8 år. Han kunde ingenting när han kom till ridskolan för 2 år sen. Men nu visade det sig att han tog väldigt långa och långsamma steg i skritt och jag fick konstant ge skänklar för att hålla lite mer fart på :/ Traven gick rätt lätt igång och var jättehärlig. Däremot var han ganska svår att få att galoppera och klarade inte av volter i galoppen pga av att han tar så långa steg. Med andra ord skulle galoppen behöva tränas upp avsevärt. Vad tror ni...kan man få fram mer energi eller kommer han troligen alltid vara lite "långsam" framåt och klarar jag med 4 års riderfarenhet att få galoppen att flyta på bättre? Eller borde jag helt enkelt söka annan häst? Jag kommer ju främst rida mest ute i terrängen hela tiden. Problemet är att både jag och min sambo blev lite förälskade i hans lynne och allt annat som var perfekt.
 
Nu har jag varit och provridit en lettisk valack (sporthorse). Han visade sig vara ännu lugnare än vad säljaren hade framhävt :/ Supersnäll och perfekt på alla vis och endast 8 år. Han kunde ingenting när han kom till ridskolan för 2 år sen. Men nu visade det sig att han tog väldigt långa och långsamma steg i skritt och jag fick konstant ge skänklar för att hålla lite mer fart på :/ Traven gick rätt lätt igång och var jättehärlig. Däremot var han ganska svår att få att galoppera och klarade inte av volter i galoppen pga av att han tar så långa steg. Med andra ord skulle galoppen behöva tränas upp avsevärt. Vad tror ni...kan man få fram mer energi eller kommer han troligen alltid vara lite "långsam" framåt och klarar jag med 4 års riderfarenhet att få galoppen att flyta på bättre? Eller borde jag helt enkelt söka annan häst? Jag kommer ju främst rida mest ute i terrängen hela tiden. Problemet är att både jag och min sambo blev lite förälskade i hans lynne och allt annat som var perfekt.

Jag har ingen erfarenhet av just lettiska hästar, men jag tror snarare det är bättre att köpa en på gränsen till för lugn häst än en som är lite för pigg om man inte är så van. Hästarna blir ju oftast piggare vid uteritter också, har du provat att rida ut på hästen? :)
 
Jag har ingen erfarenhet av just lettiska hästar, men jag tror snarare det är bättre att köpa en på gränsen till för lugn häst än en som är lite för pigg om man inte är så van. Hästarna blir ju oftast piggare vid uteritter också, har du provat att rida ut på hästen? :)
Men hur svårt är det att få galoppen att fungera. Jag fick jobba rätt mycket innan jag fick honom att fatta galopp på en raksträcka och vid volt så tog han genast trav :/ Jag är ju som sagt inte själv såååå erfaren :p
 
Men hur svårt är det att få galoppen att fungera. Jag fick jobba rätt mycket innan jag fick honom att fatta galopp på en raksträcka och vid volt så tog han genast trav :/ Jag är ju som sagt inte själv såååå erfaren :p
Du kanske kan få komma och provrida igen innan du bestämmer dig, eftersom du tyckte om hästen för övrigt? Hästens kondition och styrka kan man ju träna upp, men "psyket" på hästen är ju oftast som det är :) Så du får känna efter och se om galoppen är något du känner att du kan jobba med eller om det blir för svårt för dig :)
 
Sen tänkte jag också på om personen som visade dig hästen kunde galoppera den på volt? Om det inte gick för säljaren heller så skulle jag nog inte välja den hästen om jag var du.
 
Kolla hur någon mer rutinerad kan rida hästen. Ser det bra ut och du gillar hästen så köp. Har stött på några lettiska halvblod genom åren och generellt så har det varit väldigt trevliga individer som helt klart passar som "förstahäst" för någon som inte är så rutinerad. Lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp