Letar westernsadel

Leah

Trådstartare
Jag letar westernsadel till min fyraåriga foderhäst.
Då jag enbart har henne på foder och då hon enbart är fyra vill jag inte lägga ut hur mycket pengar som helst på en sadel. Jag har letat efter en bra begagnad sadel men tycker alla är så dyra. Jag har även svårt att avgöra om folk begär överpris eller om det faktiskt är kvalitetssadlar.

Jag undrar om någon har någon erfarenhet av QC westernsadlarna, framförallt trailvarianten? Är de bara skräp eller funkar de en tid?

Om jag köper hästen kommer jag leta efter en bättre kvalitetssadel.

Sv: Letar westernsadel

Westernsadlar är dyra, så är det bara. Se bara hur mycket läder det är i en westernsadel jämfört med en engelsk sadel, titta sen vad en läderbit kostar. Jag har ingen erfarenhet av QC sadlarna men jag har "inspekterat" en i Hööksbutiken och jag skulle inte våga rida i en. Indiskt pappersläder, dåligt fästa stigläder, lädret är häftat mot bommen. Bättre med en bra engelsk sadel än en dålig westernsadel.

Att westernsadlar är dyra vet jag. Men då hästen växer och sannolikt inte kan ha samma sadel en längre tid plus att jag kanske inte har kvar henne så lång tid till så tycker jag att en billigare variant passar mig bättre. Det finns ju billigare begagnade så det kanske blir en sån till slut.

Sadeln jag tittat på har inte pappersläder. Den mörkare varianten med mycket krusiduller är dock rätt pappersaktig.

Men tack för inputen! Skulle gärna vilja ha lite fler åsikter.

Det smidigaste är egentligen att åka med hästen till en ridsportbutik som har begagnade westernsadlar och få hjälp med att prova ut . Oftast kan man där hitta till ganska låga priser. Att köpa på nätet billigt är ju alltid en risk, först ,som du själv påpekat, kvalitén och ev.överpris, och risken att sadeln inte passar.

Ska du inte tävla så kan du ju alltid köpa en bomlös

Men varför väntar du inte till hon har musklat sig så? Kan du inte rida i engelsk sadel till vidare? Till du vet om du ska köpa henne?

så tycker jag att en billigare variant passar mig bättre.

Det viktigaste är väl att den passar hästen? ;)

Som sagt, westernsadlar är dyra.
Även begagnade av bra kvalité! Man ska inte snåla på sadel, särskilt inte på en växande häst, tänk vilka dåliga erfarenheter den kan få av en felaktig sadel?

Jag vet ingen ridsportbutik i närheten av Linköping som har begagnade westernsadlar. Om jag hade vetat någon skulle jag nog ta hjälp av dem.

Jag vill inte ha en bomlös sadel och ser det inte som något alternativ.

Hon är bra musklad. Dock så är hon enbart fyra och kan ändra sig mycket på kort tid. Jag rider i en engelsk nu men den passar henne inte alls. Jag måste köpa ny sadel hur som helst. Då jag rider western och då hon ska utbildas inom western vill jag givetvis hellre köpa en westernsadel än en engelsk.

Givetvis är det viktigaste att den passar hästen men den ska även passa min plånbok. Så som det finns billigare engelska sadlar som är okej antog jag att det fanns billigare alternativ till westernsadlar som är okej.

Jag letar dagligen efter bra begagnade märkessadlar men det är inte direkt så att det kryllar av dem. =)

Dubble C är vad jag förstått en billig men ändå relativt bra sadel (inte haft någon själv), men blev tipsad om den som ett prisvärt alternativ som första w. sadel...

Jag hittade då annonser på begagnade i prisklassen 5.000:- Billigare än så får du nog inte om du ska våga lägga den på ryggen på en häst ;)

Den är vanlig i trail modell också...

Lycka till! (Sadel letande är ett h-lvete ibland)

Tänk på att QC sadlarna kostar kring 4000-5000 kronor nya (om jag inte är helt ute och cyklar). Lägger du på en femhundring, dvs för 4500-5500 så kan du få en begagnad sadel i mellanprisklassen. Jag har sett flera begagnade simco, double c, premier och liknande till salu för det priset de senaste månaderna.

Jag har provat en QC sadel på min häst en gång bara av ren nyfikenhet och den kan jag tyvärr inte rekommendera. Dels tror jag att den är svår att få att passa på någon häst överhuvudtaget, dels kändes den allt annat än stabil och dessutom tror jag inte att en sådan sadel håller särskilt länge.

En annan fördel om du köper en begagnad märkessadel är att efter ett år eller hur lång tid det nu tar tills hästen vuxit ur den så kan du sälja den och i princip få tillbaka dina pengar. När jag t.ex. lade ut min Rocking R på annons sålde jag den på två timmar och då fick jag tillbaka vad jag gett för den två år tidigare! En QC sadel kan du glömma att du får i princip nånting för när du säljer den och du kommer antagligen få sitta ute med annonsen i månader.

De sadlarna som säljs på H**ks är kassa. Min häst blev skadad av en ådan. En skruv undertill skruvade ur sig rätt in i ryggen på min häst. Stigbylarna är felaktigt konstruerade o kvaliteten är LÅG. Jag bytte 3 sadlar på 3 månader o sen begärde jag pengarna tillbaka. Vilket jag också fick. Försök kontakta nån välrnomerad westerntränare som kan hjälpa dig. Lycka till!!! /C

Givetvis är det viktigaste att den passar hästen men den ska även passa min plånbok. Så som det finns billigare engelska sadlar som är okej antog jag att det fanns billigare alternativ till westernsadlar som är okej.

Eftersom westernridningen är såpass mycket mindre i Sverige än den engelska ridningen så är det svårare att hitta bra billiga sadlar. Tyvärr är det nog så att westernsadlar av ok kvalitet är bra mycket dyrare än engelska sadlar av motsvarande kvalitet. Ett förslag är att du frågar vänner och bekanta om du kan få prova deras sadlar för att se vad som kan passa din häst och sedan går du ut och letar bland annonserna.

På tyska e-bay går det att få tag på bra sadlar för ett lågt pris och frakten är inte mer än vad det kostar att skicka inom Sverige. Eftersom det inom EU blir det ingen moms heller. Vet man vad man vill ha så kan man hitta fynd där! Continental är ett märke som det finns mycket av i Tyskland, så vill du prova och köpa en sadel därifrån är mitt tips att du provar några såna för att se vilken modell som passar! När hästen sedan växt ur sadeln kan du troligen sälja den utan att förlora något på affären.

Hej!
Jag har en QC pleasure och är jättenöjd med den. Jag har provat X-antal sadlar under 3 månader innan jag hittade rätt. Visst kan man inte jämföra den med en 25 000 kr sadel men håll efter lädret och vrid stigbyglarna rätt innan du rider längre turer. Den är ganska stel i början, men känns rejäl.
Jag känner en tjej som har en begagnad QC vid i bommen och 15" i sitsen om du inte vill köpa en helt ny. Är intresserad så skicka ett PM till mig.

Du kan ju få en hyfsat fin begagnad sadel för samma pengar som en ny dålig sadel. Finns många billiga sadlar ute nu såhär i finanskrisen.

Nej, inte en westernsadel från H**ks. Det är att kasta pengarna i sjön.

Lädret är indiskt skräp. De kan snacka hur fint de vill om läder från England eller USA - icke säger jag :cool: . Även dåligt läder kan se fint ut från början (tillverkarna anstränger sig ju troligen en hel del för att dölja skavankerna med en fin yta o.s.v., annars blir det inte mycket sålt), men så använder man det en tid och problemen (sprickor, extemt torrt hur man än smörjer) kommer som ett brev på posten.
Sadlarna är dessutom uselt monterade. Det är lim, några skruvar och en massa häftar/nitar. Vad det är för material i tråden i de sömmar som finns, det kan jag inte svara på men jag har betänkligheter även där.
Bortsett från det. En bra sadelbom är inte billig...

Man får helt enkelt inte ihop en bra sadel för de pengarna. Speciellt inte om man tänker på att sadeln inte kostar lika mycket att tillverka som den säljs för - tillverkarna ska ha vinst och de som säljer lägger ju till momsen på inköpspriset.

Jag slår ett slag för begagnatmarknaden även jag. Simco och Dakota är märken som ofta finns begagnat i fint skick för 4000-6000kr. Du lär dessutom få tillbaka en stor del av summan då du säljer sadeln när du inte längre har användning för den :idea:

När jag läser igenom, känns det som att jag har en ganska hård ton. Men jag hoppas att jag inte låter som en b****h.... :angel:

Liknande trådar

Western Till en c-ponny. Vill ha en som jag kan använda både på tävling och till träning så jag inte behöver köpa flera. Jag vill helst ha en...
Svar
2
· Visningar
1 476
Senast: _FiA_
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 747
Senast: IngaLena
·
Utrustning har ni gjort det? hur gick det i så fall? hur skötte ni betalning? har hittat en sadel som både jag och hästen tyckte om, en bates...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: Buck
·
Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 384
Senast: 4BarsRR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka