Letar hovkurs

BoYo

Trådstartare
Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan för att få mer kunskap om hovar och för att kanske kunnen bibehålla hovarna i mellan verkningarna. Mina hästar går barfota.

Finns det bra kurser i Sverige? Helst i södra Sverige.

Jag har också fått en minikurs av min hovslagare hur jag ska göra mellan verkningarna. :) Jag har även fotat hoven när jag varit osäker och fått respons av min hovslagare på var jag ska raspa.

Tyvärr har den jag vet i södra Sverige som har mest "allmän" hovkurs som riktar sig till hästägare just gått på föräldraledighet.

Jag hoppas det i framtiden kommer finnas annat än bara tappskokurs för oss hästägare från hovslagarnas sida! Det finns verkligen en kunskapstört för det.

Min hovis har varit väldigt hjälpsam till mig och så har jag gått kurser och frågat både henne och övriga kring hästen en massa.

Jag tror tom att hon införde en ny punkt på fakturan faktiskt efter mitt tjat 😅 Jag vill inte ha en massa gratishjälp utan ibland får jag typ "hovkonsultation" när hon inte behövt fixa så mycket utan mest bara kollat och gett lite tips.

Jag tycker också de skulle vara intressant!
Genom åren har jag ju förstått att även om jag alltid tagit ut utbildade hovslagare har endel skott (vad jag inser nu) inte så bra. Just iom vinklar mm
Senaste hovslagaren jag hade är helt klart den bästa, han gilla när en valde att ha oskodd häst (häst med förutsättningar) och va nyfiken på bootsen jag använde. Även en av de första som kollade hur hästen rör sig.
Men allt detta med hur en hov SKA se ut har jag tyvärr allt för dålig koll på....

Fördelen med att ha barfota häst, tycker jag är att man varje vecka filar och kollar lite. Det blir en kontinuitet. Medans jag har många kompisar som gått tappsko kurser men väldigt få vågar slå på en tappsko, för det händer för sällan och man börjar tvivla på sig själv.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Miingla
·
R
Hundträning Jag har insett att jag behöver skaffa mig något mer ordentligt till hundpromenader och -träning. Jag har i nuläget någon relativt billig...
Svar
10
· Visningar
432
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka