Letar fortfarande med ljus & lykta efter pappan till mitt sto... någon?

Cut3Leo

Trådstartare
Hej! Jag har tidigare postat en tråd och fick några bra svar men nu vill jag prova igen.

Hingsten jag söker heter Cappuccino och är efter Callaghan-Juan, alla är svenska halvblod förutom Cappuccino själv som jag inte vet.

Cappuccino har en helsyster som heter Monnie(37) och därför kan man tycka att det inte ska vara så svårt att få tag i Cappuccino.
(http://blup.se/sv-SE/horses/11585-monnie-37)

Här är stammen på Cappuccino http://www.allbreedpedigree.com/cappuccino17 (det är jag själv som lagt in där att hingsten öht finns).

SÅ någon avelskunnig och DNA kunnig, är detta en omöjlighet att få tag på mitt stos far? Hon har ett supertemperament och det skulle verkligen vara kul att fortsätta avla på henne, men inte utan stam.

Mvh Michaela

Sv: Letar fortfarande med ljus & lykta efter pappan till mitt sto... någon?

Enligt stamboken var han född 1972 så han lever knappast idag. För att registrera ditt sto med stam behövs mig veterligen DNA från båda föräldrarna och kan du inte få det går det inte.

Är det du som lagt in bilden på allbreed också?

Så då finns han i stamboken iaf. Såklart... men kan man inte ta avkommor till föräldrarna? Eller är det för långt bort?

Nej jag har verkligen inte lagt in bilden :O VAD ÄR DET DÄR? :O:O

Nu är bilden borttagen:) Måste ha hamnat där av misstag...

Han finns i stamboken bland hans mammas avkommor. Bland avgångna ston i huvudbandet från 1975. Har för mig att hans mamma förolyckades 1975.

Jag har lärt mig att hästar har liten genetisk variation så därför kan man kanske inte testa säkert mot annat än föräldrarna.

:( I så fall kan jag ju ge upp mitt sökande och försök till att ordna upp hennes stam. Det kanske var svaret jag fick här senast också... men man säger ju att det sista som överger en är hoppet:/

Jag ska kontakta SLU och se vad de säger. men antagligen har du rätt. Så irriterande att veta föräldrarna men inte få det på papper!

Tack! :)

Hingsten jag söker heter Cappuccino och är efter Callaghan-Juan, alla är svenska halvblod förutom Cappuccino själv som jag inte vet.

Om båda föräldrarna är sv hbl så är ju han också det...

Oavsett om han föds i Tyskland och rehistreras i Tyskland?

Hmm...vad svår fråga du ställer. :angel: Rasen är väl sv hbl även om han blir reg i nåt tyskt förbund :confused: Men var han inte född 1972? *gå och kolla i stambok*

Senast ändrad:

Har kikat i stamboken fr 1975 och Capuccino verkar ju vara född i Sverige? Det står att han såldes till en person i Kolbäck.

Edit: Hittade din gamla tråd nu och där skrev nån att han tävlats och varit i avel i Tyskland(?) Kanske hans DNA finns där :idea:

Senast ändrad:

Har kikat i stamboken fr 1975 och Capuccino verkar ju vara född i Sverige? Det står att han såldes till en person i Kolbäck.

Eller i varje fall att en skm hingst f 1972 u Mon Amie såldes t Kolbäck. Vi är väl inte 100% på att det är han ännu...

Om stammen stämmer var han inte född i Tyskland utan i Sverige. Det går att se i stamboken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka