leta ponny i södra delarna av sverige inget för en norrlänning

V

vickis-pajala

jag håller som bäst på att leta en ponny åt mina flickor
en trevlig snäll ponny första altenativet är att hitta en foderponny för senare köp och jag har svarat på en del annonser och även då ringt

idag fick jag detta mejl och de gör mig verkligen deppad

Norrbotten =) Ok men de e lite långt o åka om ni vill prova o hyra först?? F är en underbar liten ponny som aldrig gjort nåt/nån illa =)
Hon är riden 2 år och är snäll. Men ändå, vi bor utanför j o vill ni verkligen åka så långt för o kolla =) ?
Kan bara hyras ut några mån på prov.

idag ringde jag på en foderponny och det första jag fick höra var hur illa den förra foderväden hadde skött ponnyn:crazy:
det andra kvinnan fråga var hur långt det var till världens ände härifrån jag bor:confused:.

visst kan jag förstå att hästägare inte vill hyra ut sina ponnysar längre än 500 m från stallet pga dåliga fodervärdar jag själv blir ju mörkrädd när jag läser ute på forumet

ja vänner hur tänker ni gällande norra sverige bor vi i världens ända

// vickis som är gnällig

Sv: leta ponny i södra delarna av sverige inget för en norrlänning

Ja, det är hopplöst att leta häst/ponny i södra delarna av Sverige om man bor i Norrland. Fattar inte hur många det är som inte ens orkar göra en video på sina saluhästar, hur svårt kan det vara? :confused:

Jag som kommer från Mittsvenska distriktet har ju många, många mil kortare väg än dig till "söderns land" och tycker att det är nog långt att åka.

Ska sanningen fram så tycker jag att det är i världens ände där du bor och då räknar jag ändå mig själv som norrlänning så jag kan förtså att sörlänningarna tycker att det är långt. :angel:

Men du bor ju i världens ände ;)
Dock har inte jag ett problem med det,men förstår dom som blir lite försiktiga.Pröva med att tala om att du har goda referenser :idea::angel:

Kram och titta INTE mer åt liten rödtott..........

Inte hade jag då några problem, när jag köpte våra. En från halmstad och en från Vara ;)

Att skicka en foderponny så pass långt har jag dock full förståelse för att de flesta tvekar inför, just pga avståndet.

Tycker det är lite roligt mitt i det tragiska att ni inte hittar en ponny.
Men de få gånger jag verkligen har letat efter en häst, så hittar jag den alltid i Norrland. I norra Norrland dessutom. Jag som bor 4 mil från sydkusten av vårt långa land.

Kram och titta INTE mer åt liten rödtott..........

Lite får jag väll titta hon var ju såååååååå söt och bor så långt ner i sverige men kan komma:crazy:, jag behövde ju till och med tolk när jag pratde med säljaren, h*a hadde glömt att svälja potatisen :D

jag ska INTE dra alla säljare över en och samma kam för dom felsta man ringer till är välldigt hjälpsamma och förstående, gällande video mm
MEN sedan finns det ju ett och annat stolpskott (läs trådstarten)

men då måste jag fråga ni som tittat/sålt på häst eller ponny här uppe bland isbjörnar och renar hur har ni gått till väga :confused:

för jag menar det är ju lika långt åt båda håll :crazy:

Misströsta inte. Jag som bor i Småland har sålt häst uppåt landet. Inte så långt upp som du bor, men till Boden. Bättre ställe kunde inte hästen hamnat på!
Jag hade däremot inte lämnat ut min häst på foder så långt bort. Kontrollfreak som man är...:D

Jag har aldrig träffat ägaren personligen men vi pratade mycket i telefon och mailade bilder. Hästen var 3 år och endast skogsriden ett par gånger. Detta är iofs rätt många år sedan, klimatet känns lite tuffare idag så att säga. Man kan förstå att folk är misstänksamma, det finns ju som du säger ett och annat stolpskott- både säljare och köpare..

Hästen gick med lastbil härifrån, ett etablerat bolag som köparen var bekant med sen innan. Resan gick utmärkt och hästen mådde bra när den kom fram, dock lite trött.

Har du kollat på finska sidan? De kan visserligen vara lite dyrare men utbudet blir ju större om du kollar i lappi, meri-lappi, norrbotten och västerbotten.

Hur är det med ridskolan i Pajala, har de nån som inte passar i verksamheten men skulle funka i privat ägo? Eller i Kiruna, Övertorneå?

Har du pratat med alla dina hästbekanta, en del säljs/lånas ut på foder via kontakter.

Har du kollat på finska sidan? De kan visserligen vara lite dyrare men utbudet blir ju större om du kollar i lappi, meri-lappi, norrbotten och västerbotten.

precis som du skriver så ligger ponnysarna över gränsen lite högre i pris men det är ju ett tips

Jag har sålt flera hästar upp till era nordliga trakter. Någon gång kom dom ner och provred, flera gånger såldes häst via mail, video och telefon.
Har fungerat mkt bra alla gånger.

Däremot skulle jag inte skicka en foderhäst så långt.
Jag har en klar gräns vid 30 mil. Det har bar blivit så av olika anledningar.

MEN - om jag genom en god vän fick någon varmt rekkomenderad så skulle jag kanske fundera om , ifall jag hade ngn unghäst som behövde komma ut och utbildas några år...

Jag har även köpt hästar uppifrån norr - utan att titta på dom först IRL. - Mkt nöjd då också.

Jag har sålt ett par hästar långt norrut. Örnsköldsvik, Gävle, Hudiksvall.

Jag kunde inte ordna video tyvärr, men i alla tre fallen kom det ut en person som bodde i närheten av mig, som även kände säljaren och så fick den personen kolla igenom hästen, jag red och visade att hästen var snäll att rida, och snäll att sadla, lyfta hovar mm. Sen ordnade jag med vet bes och köparen ordnade transport upp.

Det har gått bra och köparna har varit nöjda. Men en foderhäst hade jag inte vågat skicka så långt...

Jag har sålt ett par hästar långt norrut. Örnsköldsvik, Gävle, Hudiksvall.

:rofl::rofl: spoken like a true sörlänning.....

Jag bor 15 mil norr om Gävle och räknar varken Övik, Gävle eller Hudik som "långt norrut", man är halvvägs upp i Sverige ungefär bara. Jag som bor i S Norrland åkte nyss 100 mil norrut för att titta på en häst. Sverige är ett lååååååångt land.....

:rofl::rofl: spoken like a true sörlänning.....

Jag bor 15 mil norr om Gävle och räknar varken Övik, Gävle eller Hudik som "långt norrut", man är halvvägs upp i Sverige ungefär bara. Jag som bor i S Norrland åkte nyss 100 mil norrut för att titta på en häst. Sverige är ett lååååååångt land.....

Ursäkta mig :p:D

bor 5 mil väster om gävle och längsta mamma kunde tänka sig åka och titta på häst var stockholm kanske lite längre men inte så mkt, tkr det etråkigt att dem bästa finns neråt i landet oftas

Haha Tur man kan glädja folk :D:D

Inser att jag skrev långt norrut, borde kanske nöjt mig med norrut?:p

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 610
Senast: YorkWann
·
Hästmänniskan Hej, det är så att jag har blivit lovad av mina föräldrar att ta en häst på foder eller hyra. Fyller 15 i år och har ridit i 7-8 år och...
Svar
4
· Visningar
1 222
Senast: Melrose
·
I
Övr. Hund För 3 ½ år sedan köpte jag en dobermann av en dam i Munkfors-Värmland. Han var helt sårad och full med färska sår. Varav flera satt runt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 261
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar