leriga hästar + kort om tid + vinter tipps!!!!

Buck

Trådstartare
hur gör ni med blöt-leriga hästar när de ska ridas? spolar ni av benen eller borstar bort det värsta och skippar benskydden?
om man spolar så är ju benen fuktiga under skydden och kan skava. men borsta bort det värsta och strunta i skydden fungerar inte för alla hästar.
hur gör ni?:confused:

när man går i skola som jag så har man bara en 2 timmar på sig när man kommer hem att mocka ta in hästar och rida innan det blir mörkt så man hinner inte vänta på att benen ska torkar innan det blir för mörkt för att rida.

ge mig leriga hästar + kort om tid + vinter tipps!!!!:laugh:

Sv: leriga hästar + kort om tid + vinter tipps!!!!

Spolar av benen och torkar lite m en handduk. Om man inte kan ha skydd på blöta ben hur skulle fälttävlanshästarna klara sig?

Min ponny måste ha senskydd eller strykkappor fram när man rider. Är det torr lera borstar jag av benen, men nu är det ju ganska blöt lera i hagarna. Då spolar jag benen både innan och efter ridning. Risken för skav på blöt päls finns givetvis, men har man bra skydd så ska det inte skava tycker jag. Noga med att spola orentligt efter.
För övrigt så har hästarna alltid täcke på sig också för att slippa problem med att hästen rullat sig/blivit blöt och sen behöva sadlas ovanpå det. Vissa kallar det lathet att täcka för att slippa en smutsig häst, men som du säger, ibland har man begränsat med tid, och det skadar ju knappast hästen heller.

Spolar benen o torkar med handduk, borstar enbart av där sadel, sadelgjord och träns ska vara. Lera på halsen, i manen, svansen, ovanför haserna eller under magen får sitta kvar. Borsta kan man göra efteråt eller en annan dag om man har bråttom :)

Klipper helst benen men iaf hovskägget och har inte hagar med massa lera i. På så vis torkar det fort. Kratsar hovarna först och borstar av blöt bit av ben plus hovarna med en grov borste och när jag sedan gjort i ordning resten av hästen har det mesta torkat.

Min häst blir som mest lerig i hovskägget och lite på kronranden/kronan framtill, är kotleden lerig har man på tok för mkt lera tycker jag.

Klipper helst benen men iaf hovskägget och har inte hagar med massa lera i. På så vis torkar det fort. Kratsar hovarna först och borstar av blöt bit av ben plus hovarna med en grov borste och när jag sedan gjort i ordning resten av hästen har det mesta torkat.

Min häst blir som mest lerig i hovskägget och lite på kronranden/kronan framtill, är kotleden lerig har man på tok för mkt lera tycker jag.

ummm.... lera skvätter :)

Har man en häst som trippar fram och aldrig rullar, så är det klart att man aldrig har lera över kotleden (om hagarna är relativt torra).

Jag ger mig fasiken på att min häst har hört talas om ler-spa och att lera är bra för huden :) t o m pannan är ju lerig...

Jag vet inte var du bor, men här i Stockholmsområdet har det regnat och regnat och så har det regnat lite till....Marken är övermättad och har man inte hästarna i en helgrusad hage så är lera i mer eller mindre stora mängder oundvikligt just nu.

Om det är för blött ja. Min häst är alltid lerig på hela "underdelen" mage osv efter galoppracen, men det torkar relativt fort eftersom det mest är lera/jord, inte plaskplask jordblandat vatten. Han är rätt bra på att rulla sig oxå vill jag lova, ponny som han är :D

Men som sagt, är hagarna normalt torra så blir det inte mer lera än så. Och är de blötare (NU har det ju varit extremt, då kan även jag förstår mer lera några dagar men bra mark rättar till sig på hyfsat kort tid vid uppehåll) så har man antingen dåligt mark eller för lite mark så marken blir söndertrampad - kan inte ta alls lika mkt nederbörd.

Bor i Hallands inland, där de ofta lyckas mäta upp högst nederbörd för den delen av Sverige :mad:

Men mitt absolut bästa tips är klippta ben, helt klart. När pålle ska igång till jul ska benen klippas. Dock klipper jag riktigt snålt på restan av kroppen för att slippa täcka inne/mkt.

Hannaz; det har du rätt i, tänkte inte så långt^^

_Runnaway_; smart att spola efter ridningen också:D har i min dumhet inte tänkt på det innan :angel: utan täcken så hade jag dött!! mina småttingas har lerinpackning hela hösten men sär snön kommer så blir de rena igen^^ man vill ju inte tvätta hästarna med kallvatten i ett kallstall mitt i vintern och de har så tjock och fina pällsar så man vill inte klippa ock täcka dem i onödan. den stora pollan har täcke och är altid torr och ren innan ridningen^^

the_connymara; trimmar allas hovskägg, det blir mycket lättare att hålla rent och ponnyn ser mindre ut som ett troll^^

Jag spolar av benen ordentligt och torkar bort den värsta blötan, har sedan skydd som vanligt.

Blöta ben ger mindre skav benskydden än vad leriga gör. Och utan skydd är inget alternativ då min häst sparkar på sig duktigt när han rör sig.

jag brukar rida på morgonen, men är hästen lerig på benen får man absolut inte sätta på skydd. spola benen noggrant och torka, sen kan du sätta på skydden. om hästen har väldigt mkt päls på benen så fundera på om du ska klippa benen, då är dte lättare att tvätta och torka.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 475
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
695
Senast: Cattis_E
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 068
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar