Leriga hagar = mugg o rasp:(

Favina

Trådstartare
Nu när snön smälte bort blev det som en swimmingpool i hagen :(. Min häst hade fått rasp nu i höstas och då smörjde jag på pensilin, på som salvspruta. Nu har raspen kommit tillbaka :mad:

Vad kan ni rekommendera för salva? Skall jag spola henne och tvätta rent m grönsåpa? Hon står inne nu tills raspen är borta, det är inte så mycket men hon blir svullen i bakbenen.

Det finns säkert fler trådar om detta men orkade inte leta :smirk:

Snälla, jag behöver hjälp!

Kram Favina

Något som jag tycker fungerar är om man tvättar med grönsåpa när hästen kommer in, innan man går för dan kladdar man in karleden med helosansalva lägger bomull utan på och lindar ett stallbandage. Sedan får hästen stå med det över natten. Detta har fungerat på mina passhästar. Sysslar med travare och dessa kan ha jätte problem med mugg/rasp.

Vad är det för stallbandage?

En undrande fråga: Vissa säger att man skall kladda på grönsåpa och låta det sitta där utan att skölja av? Är det bra?

Kram Favina :bump:

Hej!
Jobbigt detta med mugg å rasp! Fy! :mad: Jag vet att det är jobbigt å att det tar tid innan det är borta, men jag fick bot på det. På min kompis två ardennrar, med vanligt milda margarin, samt atamon. Låter kanske konstigt... Men det funkade.
Mitt förra hbl (nu såld) fick åxå rasp, på alla 4. Blev kanon dålig. Fick åka till kliniken med henne, fick sulfa-kräm...

en häst i vårt stall har fått rasp, vi klippte bort håret runt och tvättar med såpa + vatten varje dag samt smörjer med fucidinsalva, funkar bra!

Hör med din veterinär om socatyl (salva). Det är en allmänt bra sårsalva med sulfa i. Som ett lite tips är den BÄST till sår på sommaren som inte vill läka iom alla insekter etc. Inte riktigt vad detta handlade om men ett bra tips :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 259
Senast: Hedwig
·
S
Hästvård Hej! Har en häst med mycket hovskägg, i vintras fick hon mugg/rasp samt fotskabb. Vi avmaska med Noromectin samt vircona hela stallet...
Svar
5
· Visningar
3 071
Senast: Mli
·
Hästvård Jag ringde veterinär (mycket duktig) och frågade lite ang nya hästens mugg eftersom jag är så nojjig för allt :p Hon berättade att... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 351
Senast: Finemang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?