Lerig hage - hur mycket påverkar det benen/leder?

95johsv

Trådstartare
Jag har ett delikat problem... REGN!

Min häst går i en hage själv, det är en skogshage. Det finns två, kanske tre ställen som han kan stå på där det inte är lera, men för att ta sig mellan dem är det lera.

Leran har funnits i hagen sedan midsommar, men blev inte riktigt illa förrän för två veckor sedan. Hagen har hållit bra ändå trots allt regn. Som det blev för två veckor sedan är det områden med lera där djupet på leran är ca 40cm. Han kan gå runt dessa djuphål och gör så. Dock är det därimellan ca 15-20cm lera. Det började torka upp förra veckan och jag fick då en piggare häst.

Han har haft träningsvärk längs hela bogbladet samt lite över rumpan. Jag anpassar träningen efter humöret och vissa dagar bjuder han fint på både galopp och trav, andra dagar är det skritt under längre tid som gäller. Alltid på hårdare underlag, grusväg.

Men frågan finns ju - hur mycket påverkar det att han dygnet om går i en lerhåla? Hur mycket tar leder stryk? Generellt sätt? Ser inte att han haltar/ömmar/ovillig etc. Han är alltid glad att jag kommer osv.

Är det kanske bättre att han går helt ensam, dvs i en ny hage fast där ser han inte ens och troligast inte ens hör andra hästar?

Hur skulle ni resonera? Släppa honom i en hage med gräs är helt uteslutet! Fånghäst...

Sv: Lerig hage - hur mycket påverkar det benen/leder?

Byt hage är mitt råd. kolla om det inte finns nån annan häst som kan beta av en plätt där din fångis kan gå sen.

Nej, det tyvärr finns det inget ställe förutom nuvarande hage som han går i där han kan gå som är i närheten av andra hästar. Även om man betar av i de andra hagarna blir det för mycket för honom. :(

Ska höra med stallägaren när de andra hästarna ska flyttas, det beror på höskörden eftersom de kommer att efterbeta på vallen. Min hästs nya hagen är precis bredvid. Men sist jag pratade med henne så sa hon i mitten av augusti som tidigast. Jag får flytta honom redan idag, men då blir han som sagt väldigt ensam. Ingen annan vill ge sin häst hö heller, plus att när marken är så vattensjuk kommer nya hagen bli totalförstörd fort om det är två hästar i den väldigt fort...

Jag skulle flytta honom redan nu. Såvida han accepterar att gå själv skulle jag utan tvekan välja ensam i en månad hellre än den där leran.

Hur leran påverkar så dels har du en skaderisk (lättare halka/slinta/etc) och sen så tunga underlag är dels jobbiga, och gör dels att glidfasen blir förändrad. Det ger påfrestning på leder, senor, ligament och såklart muskler. Hur mycket beror ju på hur tung/sugande leran är, hur mycket hästen rör sig osv. Samt hur 'friskd en är från början'.

Men jag tycker du har svaret i att han blev piggare när underlaget blev bättre. Så jags kulle flytta honom.

Ingen aning om hur mycket hästen påverkas av att gå i en lerhage. Men skaderisken blir ju betydligt högre om han inte kan sträcka ut i galopp emellanåt (och när han väl gör det ska vi inte tala om...), för det behöver hästar göra emellanåt.

Jag hade först och främst sett till att flytta honom (även om han får gå helt själv). Sen hade jag försökt få någon att fixa hagen; göra diken och fylla på grus el. liknande på de lerigaste ställena (och speciellt vid grinden), så att han kan gå där till nästa år.

Vi får byta hage titt som tätt nu när det regnar, den största hagen borde egentligen vila och växa till sig lite men den är alltid fri från lera så dom får vara där nu! Den lutar liksom ner mot den andra hagen så att allt vatten rinner dit, som gör att den nedre hagen är ett enda stort sumphål. Den hagen gick dom i igår när det var fint väer (hagen hade hunnit torka) men den är redan ett stort lerhål när jag var där och tittade i dag efter 12 h regn.

Tack alla!

Hmm har inte så stor erfarenhet av just leriga hagar, därför frågar jag här.

Ska höra med stallägaren om hon har hunnit kolla stängslet i nya hagen. Sa till henne förra veckan att eftersom det började torka tänkte jag inte flytta honom. Men nu är det massor med regn här igen... BLÄRK!!!

Det är diken runt tre av sidorna, grus ligger vid ingången - stallägaren har fyllt på flera gånger. Det försvinner ner i leran dock. Dikena är överfulla så de leder ju bort vatten men inte alls så som man önskat.

Fundera på att lägga markduk kanske, för att slippa att gruset trycks ner i leran och 'förvsinner'.

Det är dock ursvårt när det kommer stora mängder regn på en gång, och hålle rpå länge.

Då får man ta och se om det igen... Det behövs med några års mellanrum. Helt torr kanske hagen inte kan bli, men troligen kan den bli betydligt torrare.

Stallägaren pratade om det. Men samtidigt hoppas både hon och jag att min häst ska kunna gå i en nerbetad del av vanliga hagarna till nästa år. Iofs med hö osv men ändå mer ihop med resten mha en hage i hagen.

Mm, det vore såklart idealiskt, håller tummarna för det. Men det kanske kan vara bra att ha en 'sjukhage i reserv'? Alltså om hagen ändå är grusad (dvs förstörd ur betessynpunkt), så kan det kanske vara ide lägga markduk ändå, och ha i reserv OM din inte kan käka gräs (men det hoppas vi), eller någon annan häst sommartid behöver ha en sjukhage?

Smart att ha en sjukhage. Bra idé :bow:

Det finns en ren sjukhage som är grusad med duk. Men den är yttepytte liten 6 x 11 meter. Plus att det har börjat växa lite gräs i den hagen som är frösått så det måste ryckas först. Den hagen gick han i varje gång när fånget var aktivt (för 100e gången)...

Det finns inget skydd i den, plus att han blir stressad av att gå där när inga hästar finns i närheten. Vill inte utmana ödet ifall allting går åt fanders så att han måste in i den ändå. *håller tummarna att han aldrig mer behöver den*

Den andra hagen är kuperad, finns lite att gnaga på osv så där är ensamheten inte så påtaglig.

Men jag ska prata med stallägaren och se om den andra hagen är OK att använda och isf börja vänja honom där. Det är också mycket berg där så det bör inte bli lika klafsigt över hela så han kan stå torrt och gå några steg torrt. :o

Usch, allt regn förstör så mkt.

Mina "pojkar" som går på bete går i en enorm hage så de hinner inte trampa upp den, vilket då också innebär att det inte blir ngn lera.

Men jag har en ponny som går här hemma, pga av mkt stor risk för fång, hon går i en ganska stor hage och där har jag inget problem med lera, bara vid in/utgången. Annars är hagen i bra skick trots väldigt mkt regn. Nu kommer hon i på natten, pga av att hon inte har ngn "kompis" att vara med. Tycker inte att det känns schysst att låta henne stå ute själv om natten. Ingen som hjälper henne med envisa insekter. Men jag har då inga problem med lera.

Sen kan jag inte tro att mkt lera är bra, varken för hovar eller ben.
Hästar måste kunna sträcka ut sig och kan de inte de kan de bli stela och röra sig annorlunda.

Jag föreslår att du försöker allt du kan att byta hage till ngn som inte är lika lerig. Och ta in din häst om natten, han har ju ingen i hagen som kan hjälpa honom. Inte heller helt schysst, enligt mig.

Sträcka ut kan han om han vill när jag hämtat honom. Låter honom busa i paddocken så han får springa av sig. Oftast vill han inte det men han kan om han vill. Ibland vill han verkligen och då är det diverse bocksprång och tokgalopp.

Ang att ta in honom så är det inget val. Han mår betydligt sämre att vara inne själv i stallet än att vara i sin hage bredvid kompisar. Som det är just nu.

Sedan om han blir helt själv i hagen längre bort så blir det inte lättare för honom att vara själv inne i stallet än själv i hagen.

Boxen är ingen sådan trygghet för honom, han tycker om att komma in på vintern för att hälsa på alla, men skulle lika gärna gå ut igen om han hade sällskap ute.

Grattis till dig dock, hage utan massor med lera!

Det påverkar hästen i allra högsta grad,lerig och sugande underlag. Har man te x en häst med patella anslag så ska en sådan häst absolut inte vara på det underlaget. Tycker jag säger en hel del om hur det faktiskt påverkar, men jag har förståelse för problemet men kan du ändra på det om även det sker för tillfället så är det bättre än att gå kvar.

Är det så blött överallt?

Var ligger de och sover isf(?) om de är ute dygnet runt?

Sen kan jag slå ett slag för hyttsten även om man inte får göra reklam här.Hyttsten består i huvudsak av omsmälta naturliga bergarter och innehåller främst kisel och kalk. Produkten kännetecknas av låg densitet, hög friktion, hög isoleringsförmåga och cementegenskaper.

Den blandar sig alltså med leran och skapar ett torrt och fast skikt.

Lerhagar är en fasa. Jag slutade för ett par år sen att ha hästar som jag tränar i lerhagar.Speciellt om de är skodda. Det blir så mkt småskavanker på dem, de halkar, spänner sig för att inte halka mer, halkar ändå med redan spända muskler=ledinflammationer och muskelproblem kommer som ett brev på posten.Bara grushagar om det inte är helt torrt ute för min del.

Aha, ja jag misstänkte det. Han har ju inget sådant iaf, och jag trodde ju att det skulle torka upp. Det var torrt i hagen ca en - två dagar innan regnet kom igen. BLÄ!

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 699
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 672
Senast: Korven
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 182
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat