Givetvis ska man vara försiktig med benzo, men som motvikt så var det benzo och terapi kombinerat som fick mig tillbaka till livet. Är otroligt tacksam att min läkare skrev ut det direkt, har aldrig behövt laborera med olika mediciner. Fick oxascand 10mg och har aldrig upplevt biverkningar och utvecklade inte heller något beroende. Är idag medicinfri sen nått år tillbaka. Tack vare medicinen kunde jag ta mig igenom ångesten och använda de verktyg jag fått genom terapin.

Det är sant att den direkta ångestdämpande effekten av benso är svårslagen, men om man tar den i mer än ett par veckor så ökar ångesten i stället och man måste i regel antingen höja dosen eller är tillbaka på samma nivå av ångest, men med skillnaden att man också måste ta benso.
Jag har tagit samma låga dos i flera år, kan även ta mindre än ordinerad dos (gör det rätt ofta). Har iofs diverse andra sederande läkemedel.

Givetvis ska man vara försiktig med benzo, men som motvikt så var det benzo och terapi kombinerat som fick mig tillbaka till livet. Är otroligt tacksam att min läkare skrev ut det direkt, har aldrig behövt laborera med olika mediciner. Fick oxascand 10mg och har aldrig upplevt biverkningar och utvecklade inte heller något beroende. Är idag medicinfri sen nått år tillbaka. Tack vare medicinen kunde jag ta mig igenom ångesten och använda de verktyg jag fått genom terapin.

Vill tydliggöra vikten av att samtidigt arbeta utifrån olika verktyg så att man lär sig hantera ångesten på sikt och förändra sina mönster. Att bara ta benzo hjälper ju inte.

Innan man ber om att få testa benzo kan man ju få medicin som är starkare än antihistaminer (atarax, lergigan) men inte benzo. Jag har GAD som jag haft i stort sett hela livet. I perioder har jag inte fungerat öht. Min GAD har också inneburit panikångestattacker, men värst har varit den ständigt närvarande ångesten som funnits v a r e n d a dag. Det har gjort mig galen, ledsen och uppgiven. Fy fan.

När jag började medicineras mot min ångest fick jag benzo som jag skulle ta när det var som värst. Det tog inte bort ångesten, utan gjorde mig bara helt borta. Borta, men med ångest. Och det tog ju inte bort att min ångest var som en bergochdalbana från början. Sen fick jag sertralin och det har hjälpt mig otroligt mycket. Nej, det tar inte bort ångesten helt men bergochdalbanan har gått från att vara någon extrem-variant till en barn-variant. Och när jag åkt i barn-bergochdalbanan har jag haft orken att 1. ta mig genom vardagen och livet för stunden, och 2. försöka hitta förklaringar och en mer långvarig lösning för att kunna leva livet i framtiden. Med hjälp av sertralin (som jag ätit i flera flera år) har jag nu fått en ADHD-diagnos och kan få betydligt bättre hjälp med dels terapi och medicinering mot ADHD.

Så det finns fler alternativ än antihistaminer och benzo.

Innan man ber om att få testa benzo kan man ju få medicin som är starkare än antihistaminer (atarax, lergigan) men inte benzo. Jag har GAD som jag haft i stort sett hela livet. I perioder har jag inte fungerat öht. Min GAD har också inneburit panikångestattacker, men värst har varit den ständigt närvarande ångesten som funnits v a r e n d a dag. Det har gjort mig galen, ledsen och uppgiven. Fy fan.

När jag började medicineras mot min ångest fick jag benzo som jag skulle ta när det var som värst. Det tog inte bort ångesten, utan gjorde mig bara helt borta. Borta, men med ångest. Och det tog ju inte bort att min ångest var som en bergochdalbana från början. Sen fick jag sertralin och det har hjälpt mig otroligt mycket. Nej, det tar inte bort ångesten helt men bergochdalbanan har gått från att vara någon extrem-variant till en barn-variant. Och när jag åkt i barn-bergochdalbanan har jag haft orken att 1. ta mig genom vardagen och livet för stunden, och 2. försöka hitta förklaringar och en mer långvarig lösning för att kunna leva livet i framtiden. Med hjälp av sertralin (som jag ätit i flera flera år) har jag nu fått en ADHD-diagnos och kan få betydligt bättre hjälp med dels terapi och medicinering mot ADHD.

Så det finns fler alternativ än antihistaminer och benzo.
Ja man måste såklart skilja på vilken typ av ångest det är. Jag har också GAD samt panikångest. GAD medicineras med cipramil. Jag upplever det som två helt olika typer. GAD är långdragen och jobbig men PÅ är fruktansvärd när den inträffar. Då är det skönt att ta något så att man iaf kan börja andas och tänka logiskt igen. För mig är PÅ så otroligt mycket värre än GAD.

Ja man måste såklart skilja på vilken typ av ångest det är. Jag har också GAD samt panikångest. GAD medicineras med cipramil. Jag upplever det som två helt olika typer. GAD är långdragen och jobbig men PÅ är fruktansvärd när den inträffar. Då är det skönt att ta något så att man iaf kan börja andas och tänka logiskt igen. För mig är PÅ så otroligt mycket värre än GAD.
Ja det är såklart individuellt vad som är värst. Men innan jag började ta sertralin var både GAD och PÅ värre än efter. Jag upplevde att det blev effekt på båda. Såklart kommer PÅ ändå, men inte lika ofta. För min del då. Och ångesten från GAD finns ju fortfarande kvar i kroppen, men jag kan liksom fungera.

Det jag menar för TS skull och som input i benzo-frågan är nog att det kan gå att medicinera utan benzo för den ständiga ångesten. Sen kan såklart PÅ komma ändå. Och vad som hjälper bäst för just PÅ där och då kan vara benzo, men för "everyday life" kan SSRI funka.

Det är inte min erfarenhet.
Läs gärna på sidan opsynliga.se där patienter, anhöriga och vårdpersonal skriver om hur psykvården "fungerar".
Fast du måste också förstå hur många som får hjälp av psykvården. Det är en väldigt väldigt låg andel folk som det står om där och som skriver om man jämför med hur många som blir hjälpta. För mig tog det många år att få hjälp och det är för det var många missuppfattningar, jag tolkade saker fel och hade inte drivet att bli bättre i kombination med läkare som kanske inte alltid uttryckte sig så bra plus att jag hade svårt att acceptera mina diagnoser och jobbade emot mig själv. Det är en lång process att förändra sig och må bättre, det är inte bara att gå dit, få rätt vård och sen så blir det bra.

Det blir såklart inte alltid rätt och det jobbar en hel del i vården som inte ska ha med människor att göra men dom flesta blir faktiskt hjälpta och dom flesta läkare vill hjälpa och göra rätt. Även ifall när man mår dåligt lätt kan uppfatta att ens behandling inte är rättvis eller bra.

Jag har läst där. Men det är fortfarande min uppfattning att de flesta blir hjälpt av vårdcentralen eller psykiatrin.
Jag är det eviga psykfallet. Och jag har erfarenhet av både icke-vård och felbehandling. I åratal. Det är först på senare år som det börjat bli rätt.

Säger man så har man inte haft riktiga vidrig ångest. Ja man ska absolut arbeta bort det men när det inte går så är det världens bästa medicin. Atarax och lergigan är fullständigt värdelösa vid massivt ångestpåslag. Vi pratar alltså panikångest nu och inte vanlig ångest.

Ja den är beroendeframkallande men inte så ofantligt som folk verkar tro. Nej man ska inte ta den varje dag men man kan definitivt ta den när det är som värst.
Dessutom finns det olika sorteras benzo. Jag anser att det mest potenta är stesolid och xanor. Finns givetvis även sobril men den är svag.

Jag är ingen drogförespråkare och dricker inte ens alkohol. Benzon har iaf räddat mig och är en fantastisk medicin när den används som det är tänkt.
Jo, jag har haft enorma problem med ångest, panikångest, PTSD, depression etc. Så pass att jag fick gå en himla massa i terapi, tex traumabearbetning heltid i 5-6 v x 2, EMDR, hypnos etc. Jag hade ibland sån panikångest att jag svimmade.
Och Atarax, Lergigan etc hjälpte noll mot ångest för mig.
Och jag ville inte ta benzo. Men att få utbildning i vad som sker vid PÅ och lära mig att jag klarade det hjälpte mig och flera andra.
Jag mår bra sedan många år. Har ADHD och medicineras för den och sömn. Så jag tar narkotikaklassad medicin för båda. Det kan man ju behöva.
Men att göra det är enorm skillnad mot att tipsa random folk på nätet om att be om narkotikaklassad medicin som faktiskt förstört rätt många rätt många liv. Det känns inte lämpligt för annan än patientens läkare att göra.

Säger man så har man inte haft riktiga vidrig ångest. Ja man ska absolut arbeta bort det men när det inte går så är det världens bästa medicin. Atarax och lergigan är fullständigt värdelösa vid massivt ångestpåslag. Vi pratar alltså panikångest nu och inte vanlig ångest.

Ja den är beroendeframkallande men inte så ofantligt som folk verkar tro. Nej man ska inte ta den varje dag men man kan definitivt ta den när det är som värst.
Dessutom finns det olika sorteras benzo. Jag anser att det mest potenta är stesolid och xanor. Finns givetvis även sobril men den är svag.

Jag är ingen drogförespråkare och dricker inte ens alkohol. Benzon har iaf räddat mig och är en fantastisk medicin när den används som det är tänkt.
Säger man som du så förminskar man folks upplevelser väldigt, en lätt ångestattack för en person kan vara helt ohanterbar för en annan beroende på hur den lärt sig hantera den. Därför kan mycket väl atarax eller andra läkemedel fungera.

Folk reagerar dessutom helt olika på mediciner, vissa är känsligare och vissa är mindre känsliga. Huruvida stesolid är beroendeframkallande eller inte har nog att göra mycket med vilken typ av person man är. Jag har gått på Stesolid i många år och blir inte det minsta beroende, kan ta en del en månad medans jag kan vara utan två eller tre månader i rad. Tycker dessutom inte den har någon större effekt vid "massiva ångestpåslag" alls. Den har bäst effekt på mig när jag tar den för att förhindra ångesten att eskalera, när väl ångesten är igång vill jag inte röra stesolid eller andra piller för dom har bara effekt på mig om jag överdoserar dom då vilket är lätt hänt så piller undviker jag när ångesten är som värst.

Stesolid kan vara väldigt farligt för vissa att börja med, varför vissa blir beroende av dom medans vissa inte blir det vet jag inte men man ska vara försiktig. Att jag inte trivs riktigt med känslan som stesolid ger har säkerligen att göra med att jag inte blir beroende av dom, det är ingen känsla jag tycker om riktigt.

Säger man som du så förminskar man folks upplevelser väldigt, en lätt ångestattack för en person kan vara helt ohanterbar för en annan beroende på hur den lärt sig hantera den. Därför kan mycket väl atarax eller andra läkemedel fungera.
Håller helt med. Gör mig illa till mods när andra hävdar att nån annan "inte kan ha varit med om X".

Jag lever med konstant ångest, halvfungerande medicin mot bipolär sjukdom (är numera "stabilt låg"), OCD, ADHD och autism. Lergigan slår ut mig fullständigt och jag sover mig igenom panikångestattackerna. Väldigt glad att jag slipper starkare mediciner (speciellt när jag redan tar narkotikaklassad medicin mot smärta) men skulle ju gärna inte behöva sova bort en himla massa tid pga ångesten. Har testat att ta det mer regelbundet (så som jag förstår det som att @Wille blivit ordinerad) men det krockar säkert på nåt sätt med alla mina andra mediciner och hur min hjärna funkar så det biter inte tillräckligt tyvärr. Så jag får helt enkelt ta det som akutmedicin och vara glad att den funkar alls för just mig.
Hoppas att det klickar bättre med dig, Wille!

Skulle definitivt inte råda nån att gå och slänga ur sig till läkaren att man vill ha benso när personen i fråga inte ens testat om lergigan eller liknande medicin ger önskad effekt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 667
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 120
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 624
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Eftersom jag äter litium måste jag regelbundet lämna prover för att se att sköldkörteln fungerar som den ska. Nu lämnade jag nya prover...
2
Svar
24
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat