Innan man ber om att få testa benzo kan man ju få medicin som är starkare än antihistaminer (atarax, lergigan) men inte benzo. Jag har GAD som jag haft i stort sett hela livet. I perioder har jag inte fungerat öht. Min GAD har också inneburit panikångestattacker, men värst har varit den ständigt närvarande ångesten som funnits v a r e n d a dag. Det har gjort mig galen, ledsen och uppgiven. Fy fan.
När jag började medicineras mot min ångest fick jag benzo som jag skulle ta när det var som värst. Det tog inte bort ångesten, utan gjorde mig bara helt borta. Borta, men med ångest. Och det tog ju inte bort att min ångest var som en bergochdalbana från början. Sen fick jag sertralin och det har hjälpt mig otroligt mycket. Nej, det tar inte bort ångesten helt men bergochdalbanan har gått från att vara någon extrem-variant till en barn-variant. Och när jag åkt i barn-bergochdalbanan har jag haft orken att 1. ta mig genom vardagen och livet för stunden, och 2. försöka hitta förklaringar och en mer långvarig lösning för att kunna leva livet i framtiden. Med hjälp av sertralin (som jag ätit i flera flera år) har jag nu fått en ADHD-diagnos och kan få betydligt bättre hjälp med dels terapi och medicinering mot ADHD.
Så det finns fler alternativ än antihistaminer och benzo.