Lera i sjukhagen

Empalie

Trådstartare
Hej på er! Har snart haft min älskade pålle en och en halv vecka i sjukhage. Har hittills gått bra, han är lugn och sansad ( till mattes stora förvåning och glädje:love: ) . Jag är jättegald att marken här inte är frusen än och att det inte kommer minusgrader än på nån vecka(enligt väderprognosen). Problemet som jag rgunnar på är sjukahgen han står i nu. När han står ute i den hela dagarna blir den såklart upptrampad. Eftersom det har regnat ganska mycket nu så blir det också ganska lerigt och sankt i marken. :cry:
Jag försöker att hålla iordning hagen genom att varje dag jämna till den och fylla på med spån. Jag klubbar även marken med gummiklubba så att leran "packas ihop".
Varje morgon har jag dilemmat, är det för ojämnt? Har jag inte jämnat till ordentligt. Jag har en plats till där jag ska ha en annan sjukhage men där vill jag inte ha honom än eftersom att den ska finnas till hands när det är fruset är det tänkt?
Någon som är i samma situation och som kan ge lite råd och tips. Kan ju informera er om att hästen har hovledsinflammation på båda fram och en knäledsinflammation på hb. Inget syns röntgen....... han är ordinerad tre veckors vila i sjukhage samt promenader. Ska in nästa gång den 27 / 11!
Kram på er !:confused: :love: :cry:

Sv: Lera i sjukhagen

Finns inte möjlighet att lägga grus eller något i hagen så att det blir torrare och lite dränerat?

Vet inte hur man skulle göra då iofs men det kanske kan vara en idé.

men spånet gör ju att det blir ännu geggigare/slabbigt ? går det inte att göra flera sjukhagar (med tex. snabbstolpar) så har vi oftast gjort när det behövts.

Jag tänkte att spånet suger åt sig vattnet och marken blir på så vis torrare. Det blir lite mjukare att gå på också.
Ska göra en ny sjukhage imon. Han är orinerad fram tills den 27/11 så får vi väll se hur det blir sedan! Fram tills dess får jag väll nyta runt lite samt kratta och frösöka hålla det så jämnt det bara går:confused: :cry:

jo, fast min erfarenhet av spån i blöt hage är att det blir "gungigt" och "tjompigt"

lycka till med din pålle, hoppas allt går bra ;)

Försök att lägga lite sand eller grus där istället! :) Eller kanske ett tjockt lag med bark?

Spånet blir helfel, vid hovledsinflammation skall hästen gå på så hårt underlag som möjligt (tex när de sätts igång sedan skall de helst gå på asfalt) hovleden ansträngs som allra mest när det är mjukt.
Har du möjlighet och något stenbrott i närheten så hyr ett släp och kör och köp stenmjöl och ös ut i sjukhagen, klart det bästa underlaget i en sådan.

Jag gör så här:
Ska imorgon göra en ny sjukhage där han kan få gå imorgon, den är inte upptrampad och ganska gräsig. Eftersom jag jobbar hela kvällen ikväll ska min mamma ringa till min morbror. Han jobbar på ett sågverk och har kanske tillgång till bark som jag kan få köpa. Hoppas verkligen detta!!!!!!!!!!!!!!:)):love:
Ska man försöka gräv ur ett tunt lage ur hagen först och sedan fylla det med bark då!!! Hagen är 5*5 m, hur mycket bark skulle kunna gå gåt!! Tacksam för svar snarast!!!:bump:

Svar Snabbt!!!!

Hej på er...nu har jag fått tag på bark HURRA:bump: Hur ska jag nu göra, jag ska hämta de imon kväll alltså blir det iordning på lördag!!!
Hur gör jag nu bäst gräver jag ur hagen och fyller den med bark eller bara lägger jag på barken. Snälla kan någon förklara?????:confused:

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst vilat i ca 9 veckor för hovledsinflammation båda fram och en knäledsinflammation i ett bak. De första fem veckorna stod...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: Pacific
·
Hästvård Min häst har fått hovledsinflammation i båda fram och en knäledsiflammation i hb. Han har nu stått i sjukhage i två och en halv vecka...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: Dingelass
·
Hästvård Hej på er! Har idag varit på fjärde åetrbesöket på ATG. Bakgrundfakta: För ca 10 veckor sedan åkte vi in första gången till ATG, min...
Svar
14
· Visningar
1 607
Senast: Pade
·
J
Hästmänniskan Hej, Jag heter Jennifer och är 26 år. Jag har varit meddlem ett tag, men hade inte tid/ lust att skriva vem jag är. Eftersom min...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: bonde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka