lera i grindöppning

C

CarolineNSV

Ja som oftast höst/vintertid brottas man ju på ett eller annat sätt med leran som uppstår.

Vid grindöppningen blir det ju oftast en sörja. Finns det någon annan smart lösning än att grusa?
Det är väll det bästa. Men skulle vara intressant och höra om någon löst det på andra vis.

Sv: lera i grindöppning

Jag vet inte om det finns något annat sätt än dränera/makadam. Vi har lagt makadam vid öppningarna i alla våra hagar, dock får vi göra en ny omgång då vi gjorde sjukhage i hörnan där vi hade insläpp innan.
På vinterhagen har vi även två öppningar, så man kan alternera. Dock står hästarna alltid vid den ena när de vill komma in så det hjälper bara delvis.

Gärna 2 grindar.
Och ingen precis i hörnet av hagen där det är närmst till stallet.
De står sällan och hänger vid grinden om den inte är närmst hem.

Nej det är nog svårt att lösa det på annat vis.
Nytt för i år är att de kommer gå på en arenderad mark höst/vinter, som i största del består av skog. och även "platt" berg. så de kommer undan leran och även att det kanske inte blir så upptrampat pga kuperad terräng.

dock känns det lite onödigt att få farsan dränera o grejja på en mark som inte är våran. Vet inte vad det kan ligga på för summa att göra det?

Sten.

Jag plockar sten och lägger i mina "värsta" grindhål. Varje gång om hösten som grannbonden har harvat upp det närmaste fältet spänner jag fast en lövkorg på min trogna säckakärra och har som mål att fylla korgen ungefär till hälften varje dag och sedan tömma ut det i grindhålet ifråga.

( Mer i korgen blir litet för tungt att dra tycker jag...)

Jag håller på tills höstvädret blir för "blött" eller tills han har sått in nytt i fältet och plockar det som är i "lagom storlek" dvs från en 3-5 cm i diameter upp till litet mer än " två nävar kan greppa om".

Tar ju inte mer an en 5-10 minuter att fylla korgen och ett par minuter att rulla in den och tippa ut stenen på avsedd plats.

Kostar gratis och dessutom blir det en HEL del sten på 1-2 veckors tid.

Dessutom har jag "ovanan" att lägga sten i jackfickan när jag är ute och promenerar :angel:. Ser jag en lagom liten sten i vägkanten så plockar jag upp den....

/KT

ps/ bonden har ingenting emot det. den stenen jag tar är mindre i storlek än det han "silar" med hjullastarens galler när han tycker det blir för mycket sten i åkern.

Senast ändrad:

Har du något sågverk i närheten?? fråga om du kan få köpa/få till skänks - lite BARK. Det har jag hävt en bra bit innanför grinden och det är SUPER!

Har du något sågverk i närheten?? fråga om du kan få köpa/få till skänks - lite BARK. Det har jag hävt en bra bit innanför grinden och det är SUPER!

Det har vi faktiskt! Smart!
ska höra efter! :)

Tänk på att barken multnar ganska fort, så efter några år så har du fått ännu mera "gegga" i grindhålet.

Använder du bark så behöver du med 1-3 års mellanrum schakta bort "geggan" med lämplig traktor/lastmaskin och lägga på ny bark.
Grovt flis håller snäppet längre än bark, men i längden så blir det samma elände.

Vill du ha en lösning som håller i många år så blir det snällt till att dränera och lägga i riktigt bra material - stenkross, singel eller liknande för det är det enda som håller i längden.

Riven betong eller betong eller bilad restbetong är riktigt bra att slänga i botten på såna ställen som är "bottenlösa", även tegel funkar bra till det. Kan man få tag i riven asfalt från när dom har fräst bort gammal asfalt från nån väg funkar bra i översta lagret, även sopsand som man har fått när man har "vårstädat" gator kan funka bra i översta lagret.
Dessa material kan bli något billigare är grus, men då det oftast är frakten som kostar så behöver man ha kontakter som fixar med lastbil, annars kan man lika gärna köpa grus rakt av.

Vill du däremot ha en enkel lösning som håller för stunden så kan du lägga på antingen grov flis eller bark, men det är llite grann som att kissa i byxorna när det är kallt... varmt och skönt en liten stund och sen blir det riktigt otrevligt.

har haft min bark ett år nu och den ser likadan ut som när vi fick hit den... men visst, multnar gör den väl tillsist, men den packar sig så då får man väl fylla mer? vi fyllde MASSOR på en rätt stor yta.

Har ganska mycket erfarenhet av både bark och flis, har hand om 20-talet "hagar" (små frimärkshagar är ju inte mycket till hage...) som är täckta i olika omgångar med bark/flis... alla i olika grader av förmultnelse och med en massa gegga som följd.

Får dagligen lust att ta dit en rejäl bandtraktor och schakta bort eländet !

Har även hand om några stora hagar där ingångarna är täckta med flis eller bark, med eller utan duk under.

Som sagt, det håller något eller några år men i längden blir det äckligt av barken.

Har man duk under så får man ett massivt lager av gegga ovanpå duken innan denna börjar titta fram med de problem som det medför.

Har man inte duk under så multnar det och blandas upp med lera/gegga och blir någon form av oidentifierbart klet som hästarna sjunker ner till hasen i...

Nä, tacka vet jag fin-fint grus - har man duk/geotextil under så håller det i evigheter om man gör det ordentligt.

kl.

tack tack för alla tips!!

vad kostar det att lägga grus? ungefär? beräknat 1 öppning?
Schakta bort jord kan man ju göra själv.
Men det är väll desto dyrare o frakta grus...

I Nima katalogen så finns det ett sorts galler som är till för ställen där djur uppehåller sig mkt. och risk för lera mm. finns.
Vet ej om det funkar.

vad kostar det att lägga grus? ungefär? beräknat 1 öppning?
Schakta bort jord kan man ju göra själv.
Men det är väll desto dyrare o frakta grus...

Det beror mycket på hur långt du har till grusgropen och vilken sorts grus du köper. Men storleksordningen 1-3 tusenlappar för ett lastbilslass på runt 10 m3, om du vill ha en väldigt grov uppskattning... Ring runt till grustagen i närheten och fråga :idea:

Geotextil/vägduk kostar runt 10 kr per m2, kan nog komma neråt 5-7 kr om man köper större mängder.

vi har lagt grus/stora stenar med singel överallting :)

I "mitt" stall har vi lagt asfaltskross i grindöppningar samt på alla stigar/hagkorridorer där vi går mycket med hästarna. Faktiskt helt överlägset det mesta annat. Det trampas inte alls ner i leran på samma sätt som grus och det är inga vassa kanter. Våra hagar ligger på gammal åkermark...lera, lera, lera... Så det är ett gott betyg åt krossen. Flis har vi lagt på en ridslinga runt en vall - där får man fylla på vart tredje år eller så, det trampas ner i leran + att det förstås multnar, det är ju trä. Skulle inte hålla en säsong i hagggrinden hos oss.

Asfaltskrosset (inkl. bitar med vita streck :) ) har vi fått ifrån olika vägbyggen runt om stan (Stockholm). Vi har en driven människa i (kollektiv-)stallet som har som regel att stanna vid vägbyggen och fråga vad de ska göra med den gamla vägen. För något år sen så fick vi hur mycket som helst. De kom med stora lass och bara tippade och tippade så det knappt hanns med att köra undan!!

Så - stanna vid nästa vägbygge där de river asfalt...

Det finns en jättebra markarmering av återvunnen plast som kallas "pelleplattan" som fylls med singel. Kanon att placera vid in/utsläpp där det alltid blir sörja så här års. Säljs av ett företag som heter Veg Tech, www.vegtech.se där klickar man lättast på publikationer och sedan på pelleplattan. Kanske inte ngt om det bara är tillfälliga lånade hagar men väl värt pengarna om det är permanenta egna hagar. Skicka gärna pm till mig så kan jag förmedla kontakt.

Gör en sjukhage/ sluss innanför grinden.
då hästarna inte kan stå där blir det inte lerigt.

Om man vill använda den även som sjukhage- lägg markduk o grus 0-8 o du får en mkt användbar torr plätt.

Jag la det utanför stallet igår- hästarna tycker att det är nice.
Kostade 1000 för 16 ton grus o 600 för duken 4,5 m bredd. 17 m.

Liknande trådar

Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 496
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka