Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dom gick ju ut med varning i Göteborg i ett visst område där ett flertal hundar smittats. Att dricka från vattenpölar osv kan sprida smittan snabbt om där finns smitta dessa var smittade i Sverige vad jag fattatHur har de blivit smittade? Här i Sverige?
Hur har de blivit smittade? Här i Sverige?
Har de klarat sig?
ObehagligtÄr inte insatt i alla fallen men jag tror att iaf en av dem har smittas i Sverige.
Har du någon koll på om smittan finns i Stockholms trakten? Antar att det är svårt att säga men tänkte mer på om man fått in hundar som bär på smittan i Stockholmstrakten likt Göteborg. Enligt artikeln nedan har smittan påträffats i Landskrona också .
https://dognews.se/2017/11/06/nu-sprids-leptospiros-aven-i-landskrona/
Vad jag förstod så blev hunden smittad i Sverige. De hade inte varit utomlands. De bodde rätt ensligt också. Jag har inte hela storyn, men de sa att hunden troligtvis druckit smittat vatten... Jag kan själv inget om sjukdomen så detta är bara vad jag fått för info.Smittad i Sverige eller medförd smitta från utlandet?
Vad jag förstod så blev hunden smittad i Sverige. De hade inte varit utomlands. De bodde rätt ensligt också. Jag har inte hela storyn, men de sa att hunden troligtvis druckit smittat vatten... Jag kan själv inget om sjukdomen så detta är bara vad jag fått för info.
Tror de sa att det troligtvis var från nån vattenpöl, då de är rätt isolerade.Är glad att jag ALDRIG delar vattenskålar med hundar utanför flocken.
Jättesnällt när caféer mm ställer ut skålar på sommaren men jag tar med egen skål och ber om nytt vatten.
Är glad att jag ALDRIG delar vattenskålar med hundar utanför flocken.
Jättesnällt när caféer mm ställer ut skålar på sommaren men jag tar med egen skål och ber om nytt vatten.
Men smittspridningen sker via infekterad urin av gnagare, råttor och smittade hundar framförallt. Ändå inte jättetroligt att det är urin i hundarnas vattenskålar.
Mycket större risk för kennelhosta vid gemensam vattenskål.
Även äckligt att hundarna ska dela apporter och liknande på hundtävlingar.
Det var Evidensia som kom ut med varningen. Anicura sa däremot att det inte var så farligt som folk trodde, att folk kunde lugna sig lite då smittan funnits ett bra tag här i göteborg och att risken är ganska lite plus att vaccinet inte hjälper särskilt bra ändå.Det kom ut en varning från Anicura i Göteborg för bara några dagar sedan att dom fått in flera hundar som var smittade av leptospiros och att folk skulle försöka akta sina hundar från att dricka från vattenpölar osv