lektion på islandshäst, Skillnad på island och min Pålle.

T

tuffer

hej allihopa!

Brukar inte hålla till här på Islandshästforumet, men nu är jag bara tvungen att skriva av mig!
Igår red jag lektion på det sötaste lilla islandssto man kan tänka sig:love:

Jag har tränat för den här tränaren innan, men då har han kommit ut till mig om min pålle(travare) och tränat oss. Då jag nu har flyttat till ett stall utan paddock beslöt jag mig för att åka till honom istället.

Det var tur det för det var så roligt och jag lärde mig så mkt. Även om jag ridit för honom med min egen häst så var det så roligt för den hästen jag red där var så duktig och lyhörd. Så fort jag gjorde rätt så visade hon det.:banana:

Det känns så roligt och inspirerande att komma iväg och rida en annan häst. Då får man så många nya infalls vinklar att ta med sig hem till sin egen pålle.

Det jag tycker är så bra är att jag kan använda mig av det jag lär mig på Islandshästen på min egen häst. Att den filosofin man använder sig av är bra. Jag fick verkligen träna på en bättre sits och att verkligen inverka med mina sittben. Har riktig träningsvärk:o Tölten var jätterolig! Traven och galoppen var ngt svårare men det gick!

Har ofta hört förut att man rider på ett helt annat sätt, vilket jag inte tycker stämmer. Sedan förstår jag ju att det blir annorlunda eftersom Islandshästen har fler gångarter. Men i grund och botten är det ju samma, Fast det kanske beror på vilket man nivå man är på?

Ni som rider både islandshäst och andra pållar skiljer ni mkt på ert sätt att rida?

Vad tycker ni är den största skillnaden?

Vore kul att höra era åsikter:)

Sv: lektion på islandshäst, Skillnad på island och min Pålle.

Grunderna är lika och man har mkt tillgodo om man ridit dressyr. Men har man ridit "vanligt" ett tag så tar det en stund innan man slutar att försöka skänkla med hälarna och att länga stiglädrena 5 hål :D.

Håller helt med...men jag har alltid ridit med "förlånga" ridläder så nu var de alldeles lagom:banana:

vill ha fler svar, så vad tycker ni?

Jag har ridit islänning i fyra år nu men rider fortfarande "vanlig" häst ibland. Ett halvblod då, som gått SVÅR dressyr i ett par år.

I grunden är det ju samma men eftersom jag oftast bara rider en häst så snöar man in sig lite på ett sätt. som tur är har jag möjlighet att rida andra islänningar också och bäst är det när unghästarna ska ridas in! :bump:

Innan red jag bara på ridskola men nu rider jag bara för tränare ibland. För tjejen som äger hästen rider jag en gång i veckan nu, men innan. Så den enda anledningen jag ser är negativ med att rida privat och inte för tränare så ofta är att man lägga sig till med en massa ovanor. Som jag tippar fram när jag ska rida lätt i traven och skänklarna använder jag alltid för långt bak. Just nu håller jag på att finslipa dressyren på mig o hästen, vilket är väldigt bra för det är så mycket som var självklart på ridskolan men som nu sitter väldigt långt inne :o

/Jenny

hahahahaha, ja DÄR håller jag helt med om.. iof rider jag med långa läder redan även på mitt hbl sto och hon är en smäcker sak så mina ben hamnar under magen även om hon har längre ben än en islandshäst.
Men jag tycker jag känner min större ut på hbl på 163 än vad jag gör på en isis på 136 cm som är grov och bastant..

Ni som rider både islandshäst och andra pållar skiljer ni mkt på ert sätt att rida?

Vad tycker ni är den största skillnaden?

Nu var det ett tag sen jag "vågade mig upp" på en stor brun men visst finns det vissa skillnader; islandshästen är mindre och därmed lite mera "viktkänslig" - alltså att den lättare känner ryttarens inverkningar eller obalans. :o

Dessutom gångarter, samt avarter därav ;)
Ökar man tempot på en större så blir det trav eller galopp, på vissa islandshästar kan det bli "vad som helst".

Jag använder underskänklarna (vaderna) när jag rider, men kommer inte åt med hälarna. Många ryttare på stor häst har sporrar och borde således använda hälarna?! Dock föredrar alla kategorier säkert att endast rida för överskänkel - men sanningen å säga funkar väl inte det helt klockrent i alla situationer.

Sånna är jämförelser är alltid svåra för det blir lätt lite äpplen och päron: duktig ryttare vs inte så duktig, välskolad häst jämfört med otränad osv. Lägg till några generaliseringar så spårar det väl ur totalt ...

Nu är det inte ofta jag rider annat än islänningar men när det händer så blir det mkt "islandsridning". Det är betydligt skönare för min kropp.

har man ridit "vanligt" ett tag så tar det en stund innan man slutar att försöka skänkla med hälarna och att länga stiglädrena 5 hål :rofl: :rofl: :rofl:

Bra sagt!

Har man långa ben så slår man väll ihop hälarna under magen på hästen :D

tack för era svar!

jag är väldigt kort ca 150 så för mig kändes det väldigt lagom att rida en islandshäst. ändå kändes det som om man red häst och inte ponny=)

just att inte använder underskänklarna passar mig bra, fast jag kommer nog att behöva träna mkt på det.
Men ju mer man tränar desto lättare blir det ju också att inverka på rätt sätt med bara sittbenen. Men jag fick börja med att skala bort mkt onödigt som jag gör med skänklar och händer.....

mkt nyttig träning! Dessutom får jag bra svar av min tränare varför man gör si eller så, vilket jag tycker är viktigt!

Kommer absolut att fortsätta träna för honom.

Vill höra fler åsikter och tankar kring detta!

Jag rider olika hästar (blandat hästar, ponnyer och isisar) och jag tycker att det beror lite på hur just den islandshästen är.
Jag rider just nu en islandshäst som är ganska svår för en ovan islandsryttare, han måste man passa hela tiden, för så fort du börjar tänka på något annat lägger han genast in pass...
MEn jag ar oxå en fodervärdshäst och hon är precis som en 3-gångare fast att du kan rida i tölt å pass oxå:D
Hon kan gå mkt samlat i både trav (fina skänkelvikningar dessutom) och galopp vilket en del femgångare kan ha svårare för, men detta kan ni kalla SAMLAT:)

Så jag tycker det beror på islandshästen, hur den är

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 937
Senast: Hallonsoda
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 095
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka