lektion & övningar

E

elinaa

Hello:)

Har en tjej som är 10 år som rider för mig på min häst 2ggr i veckan .
Hon kan skritta, trava, galoppera och rygga typ .
Men jag har slut på ideér om vad hon ska få göra på träningarna .
Jag försöker med en massa olika saker men hon är väldigt bestämd och gör gärna tvärt emot vad jag säger att hon ska göra .
Så jag behöver lite tips om hur jag ska träna denna tjej framöver .
Nån som har några tips ?:D

Sv: lektion & övningar

Öva på olika ridvägar, rida sicksack mellan koner, olika bom- och cavalettiserier, börja med lite fram- och bakdelsvändningar, skänkelvikning, öppna, sluta, byta galopp, att böja och ställa hästen på volterna... Du kan även bygga "hinderbanor" som hon ska rida genom, tänk lite trail/bruksridning t.ex. öppna och rida igenom en grind (kan bestå av ett rep + två hinderstöd), rygga mellan bommar, rida sidepass över bommar, vända mellan fyra koner, rida över en pressening. Börja med väldigt enkla grejer och sen svårare när det går bättre. Andra idéer är att ha barbackalektion alternativt longera henne och låta henne göra olika gymnastikövningar och träna upp sits och balans. Så småningom kanske hoppning med enkla små hinder kan vara något?

När det gäller en så ung elev orkar de inte koncentrera sig så länge, håll därför lektionerna korta. En halvtimme räcker långt. Ha tålamod, var pedagogisk och beröm henne när hon gör något bra! Tänk lite som när du tränar hästen :) Ibland kanske det är bra om hon får ta lektionerna lite mer som en lek, till exempel lite gymkhanalekar, tornerspelsinspirerat (typ plocka ringar med en pinne), balansövningar.

Anpassa självklart allt efter hur snäll, tålamodig och orädd ponnyn är!

Sv: lektion & övningar

Nu fick du ju massa idéer från tidigare svar.

Mitt tips är att sätta dig på läktaren på en ridskola en eftermiddag och kolla på lite lektioner. Gärna om du hittar en grupp med jämnåriga elever på någorlunda samma nivå.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama