Lektion med barn

M

Moej

Panik så här i sista sekunden. Har två åttaåringar som rider min häst en dag i veckan och får lära sig grejor och så där. Nu har det tagit helt stopp, jag har idétorka och de ska rida om en halvtimme. Förslag?

De har fått lära sig leda henne, testat skritta barbacka, testat svänga, stanna, sätta igång o så där, testat trava, fått göra lite balansövningar, sen tror jag inte det var nåt mer. Mocka och borstat har de gjort också.

Sv: Lektion med barn

varför inte bara göra det de redan har lärt sig, men gör det lite mer avancerat. Låt dem få trava lite längre och rida lite olika vägar i trav och sånt. Sen kan du väl lära dem dekorativ hästvård också. Det brukar vara uppskattat att få lära sig att göra snygga knoppar och sånt. :)

Lite slalom/ svänga mellan koner? (Eller alternativ till koner)
Rida över bommar?
Lätt sits?
Promenad i skogen?

Släng upp båda två på barbackaryggen och ta en promenad. Om hästen orkar och accepterar det förstås. :angel:
Kanonbra för balansen och ungarna brukar gilla det som omväxling. Låt dem turas om att sitta bak.

lite sent men annars kan man logera dem så det blir lite sitsträning o sen kanske även få galoppera

tips på övningar osv!

Jag har fått en liten ridelev i lågstadieåldern. Har tidigare mest haft äldre elever och elever som kommit lite längre ridmässigt.
Idag ska vi ha lektion. Jag gick förra gången igenom böjningen på en volt. Att hästen ska följa voltspåret och inte vara rak osv. Försökte vara pedagogisk ala barn-nivå och sa: "alltså hästen ska inte vara en morot, den ska vara en banan formad efter volten du rider på. Få se nu på en banan åt höger!"
Barnet såg lite road ut ;)

Men nu får ni gärna ge mig lite tips på roliga övningar ni som har små elever! Meningen är ju att hon ska lära sig RIDA på riktigt, men man måste ju ha kul på vägen också!

Ge mig lite inspiration! :)

Nirak

Sv: tips på övningar osv!

Det är ju alltid roligt med små "hinderbanor". Dom kan innehålla t.e.x att rida slalom mellan koner på ett ställe och på ett annat ställe göra halt mellan två koner. Trava mellan två utsatta punkter och trava över bommar.

Trava 5 steg- göra halt- skritta 4 steg- Trava 6 steg- skritta 4 steg- göra halt. Sånna övergångar kan man ju också träna.

Nu vet jag ju inte hur långt hon har kommit.. men men.;)

Ridvägar
Vad jag vet så gillar de flesta små att hoppa, så man kan väl börja med lite cavaletti och så.. och rida på rak linje över den.
Hinderbanor som åvanstående sa.
Börja introducera vad som innebär med att hästen ska gå på tygel.

jag har haft många elever i den åldern. Och jag har försökt att så tidigt som möjligt börjat introducera halvhalter eftersom att det nästan blir som att lära om allt sen annars.

slalom och kanske lite längre travstunder,rida ut på en promenad, prova få galoppera (fast longerade)fältsittsom de rider med sadel så och få lära sig rida lätt.senså är de ju kul att få lära sig knoppa manen och fläta svansen och sånt!:Dhoppas du fått lite ider tills de ska rida!:D

Min son har börjat bli intresserad utav hästar och ridning, och har ridit på Prins nu 4 gånger. :D
Prins är 168 hög och sonen 7 år, ;)

Han blir väääldigt mallig när han lyckas släppa det hårda greppet om sadeln och istället rida med armarna helt utsträckta!
Eller då han nuddar (läs vågar) manen, svansen, sin egen fot etc

Balansövningar kan ju utföras på många sätt, och William tycker det är spännande iaf!

I den åldern är det viktigaste tycker jag att barnen lär sig balansera sig själva bra och få en följas sits. Balansövningar är bra att göra en stund varje lektion. (arm och bensvängningar, rida utan stigbyglar osv så de kommer ner i sadeln och släpper spänningar) Sen styrning, start, stopp kan man ju träna på många olika sätt. enklare caprillibana när de klarar av det, ridbanans vägar är alltid bra att träna på,.
När jag hade barnlektioner tyckte jag det var bra att inte låta dem tänka så mycket på vad de gjorde i början, pratar man för mycket om vad skänkel, tygel, vikt mm ska göra blir det för mycket för dem och de tycker det blir för svårt. Jag försökte få dem att göra rätt men utan att de tänkte på det. Tex låta dem sjunga en sång, ha en täthäst som de andra bara följer så blir följsamheten bra tränad utan att de behöver tänka på att styra hela tiden.
Ställ frågor till dem under ridningen för att avleda och öka deras avslappning.
Jag tycker också det är bra att låta dem rida med knut på tygeln tills de har så stabil hand/bra balans att de kan hålla tygeln på vanligt sätt.
Lycka till!

Rida i labyrinter skapta av bommar... Inte nubba bommarna..

en bra övning för att få koll på alla 4 ben.. Går att göra breda labyrinter till en början och sedan öka svårighetsgraden genom att göra det smalare och krångligare och längre... ( när man har kommit tillräckligt långt kan man ha så smalt mellan bommarna att man måste göra fram kombinterat bakdelsvändning för att komma igenom)

Går även att kombinera med att rida över bommarna beroende på hur man lägger dem..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets