Leka med kompis, hur gör man?

Sandra78

Trådstartare
Sedan förskolan drog igång efter sommaren så har min dotter och en annan flicka blivit riktigt oskiljaktiga. Dottern är född i december -10, alltså snart 3 år och kompisen är född på våren nån gång samma är. Så det handlar ju om små barn.
Hur som helst tjatas det om att kompisen - R - ska komma hit och hoppa studsmatta och leka.

Men hur gör man rent praktiskt, jag brukar träffa på R's mamma nån dag i veckan men vi är inte precis bekanta. R blir såvitt jag vet hämtad runt 16-17 på eftermiddagarna medan vår flicka går på allmän förskola och hämtas 14.

Så antingen får de ju träffas en ledig dag eller så får R komma hit, om hon inte är allergisk mot pälsdjur vill säga... Eller brukar man bjuda in barnet med föräldrar när de är så små? R är tystlåten men jag uppfattar henne inte som blyg, men det är nog tveksamt hon skulle våga säga till om hon behöver gå på toaletten förstås.

Jisses, jag har helt plötsligt en stor tjej här hemma, som har en bästis :nailbiting:

Sv: Leka med kompis, hur gör man?

Varför inte bara kontakta mamman och fråga vad som känns bäst för henne? Eller pappan om du träffar honom.

Jag hade nog velat prova en ledig dag först för att se om det funkar hemma med så föräldrarna kan hämta om det skulle bli skit av det.

Dottern var nog runt tre också när pratet om att ta hem kompisar började :)
Det är en stor grej för dom att få hälsa på varandra, och vi kände oss trygga med att ha kompis här/låta dottern vara hos kompisarna.
Det har skett kanske 1 gång i månaden, lite lagom så där i början känns det som.
Vi har mest tagit med oss en kompis hem efter dagis och sedan har föräldrarna hämtat hos oss efter 1-2 timmar. Det har varit ganska lagom.
Dottern var hos en kompis en gång även över middagen, så blev väl ca 3 timmar.

Men vi är en mkt liten förskola, föräldrakooperativ så vi har träffat alla föräldrar flera gånger och är trygga med varandra, även fast vi ej umgås privat mer än på födelsedagskalas :p

En kvinna på sonens dagis ringde mej och frågade om vi skulle börja ses med barnen. Hennes son tyckte så mkt om min son.
Nu när jag känner dem är jag bekväm med att lämna min son där. Men det krävs några träffar först;)

Prata med mamman. På sonens förskola har de en kontaktlista uppsatt där föräldrarna kan skriva upp sina telefonnummer om de vill. Det underlättar kommunikation om man hämtar barnen olika tider.

När sonen började vilja träffa kompisar gjorde jag helt enkelt så att jag pratade med föräldrarna och så träffades vi tillsammans antingen hemma hos oss eller hemma hos dem (alternativt ute i någon lekpark om det var fint väder). Sedan får man väl känna efter om det känns bra att lämna barnet ensam med kompisen med förälder.

Ring och prata med den andra mamman, bjud in dem eller så kanske ni kan träffas i en lekpark på helgen som första träff. När barnen var så små så var ju lekstunderna rätt korta så då var någon av oss föräldrar med och sedan när de kände sig helt trygga kunde man börja lämna dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka