Sv: lek med häst
Det du beskriver är till viss del en bra sak. Men det är inget man skall göra utan att få instruktioner om vad man ska se efter, och framför allt vad man skall göra...
Det ska inte blandas ihop med join up som är psykiskt nedbrytande på hästen.
Att ha hästen i en rundcorall och arbeta den där inne är ett väldigt effektiv och spännande sätt att arbeta på. Hästen är lös och alla dess beslut skall komma av att den vill det, inte att den måste. Man lär sig oerhört mycket omman bara vet vad man gör.
Det första du skall tänka på är att hästen alltid skall börja arbetas i skritt, det skall vara harmoniskt och lugnt och utan stress. För det andra så börjar man med att vända hästen utåt innan man låter den komma in till en. Detta för att man ska kunna byta varv utan att hästen kliver in i ens zon.
När hästen förstått vad det är du vill när du vänder den utåt så kan du börja vända den inåt och bjuda den in i din zon.
Hästen skall då titta in till dig när du bjuder in den, och sedan vända sig inåt för att sedan gå ut på spåret, kort sammanfattat.
När hästen förstår att vända utåt och innåt och byta vcarv bjuder man in den till mitten in i ens zon.
Men du skall inte vända hästen ryggen till när den ska komma in, utan du vänder sidan ("bogen") och bjuder in den genom att gå i sidled bortåt och därmed säger "välkommen att följa efter!"
Bogen på hästen är den allra neutralaste zonen på en häst. Kommer du bakom bogen blir du pådrivande, är du framför är du samlande/stoppande. Därför närmar sig hästar en ranghögre häst från bogen om de är osäkra på att det är ok att de kommer fram.
Min hingst kan ibland komma i en halvcirkel mot mig när jag varit borta längre tider (som nu i sommar då jag var borta i 3 veckor). Detta gör han för att han respekterar min rang som högre, han vill inte vara utmanande utan kommer med spettsade öron och vänlig blick fram mot mig från sidan, min bog, för att visa sina goda avsikter och att han inte är hotande.
Allt arbete i rundcorall (och allt umgänge med hästar) sker med att du "pratar" med hästen med ditt kroppspråk.
Join up går ut på att du jagar hästen i en rundcorall och "visar vem som bestämmer" geonom att göra snabba vändningar, driva på och att det är du som "bestämmer tempot". Detta blir väldigt hårt mot hästen, du kommer i stort sett in i corallen med attityden, jag är stor och häftig och jag tänker jaga dig för att bevisa detta...
Det finns ingen anledning till att använda detta sätt då det finns ett mycket bättre "sätt" som är "snällare" och mer hänsynstagande mot hästen. Som hästen tycker om!