lek med häst

L

Litur_sötnos

hej. Jag minns att det var en tjej som frågade vad ni tyckte om den här "leken." Man ställer sig i mitten. låter hästen springa lös runt än.
när den börjar tugga ställer man sig med ryggen mot. när den kommit ram till än så klappar man den. sedan börjar man gå åt olika håll för att titta om den följer efter.
Alla var typ emot den. Vard är det för fel på den?
Är det dåligt för hästen?
Berätta gärna.

Sv: lek med häst

Varför ska hästen springa runt en?
Varför ska den "tugga", hur länge ska den springa innan den tuggar? Om den inte tuggar vad gör man då?
Varför tuggar den???
Varför vända hästen ryggen till?
Varför skulle hästen komma fram till den i mitten och följa efter den???????
Och sist men inte minst:
Vad i hela friden har man uppnått?
:confused: :eek:

Jag tycker också det låter som join up.
Till trådskrivaren: Den "leken" har jag haft stor nytta av med min förra häst. Men man ska inte vända ryggen till, har jag fått lära mig. Jag kan berätta hur jag gjorde:
Hästen var lös på banan (hade delat av hälften så han inte kunde komma alltför långt ifrån mig) och jag stod i mitten medan han fick springa runt mig. Efter ett tag, när han börjat visa att han var beredd att lyssna genom att antingen tugga eller sänka huvudet (eller både och), sade jag whoo. Då skulle han stanna och vända sig mot mig. När han gjorde det "bjöd" jag in honom till mig i mitten genom att bli helt avslappnad i kroppen, sluta tänka framåtdrivande och helt enkelt stå lugnt. (obs! Han fick inte på eget bevåg gå in till mig) När han kom fram belönade jag honom med godis eller smek. Om han inte ville komma in eller om han dansade undan drev jag på honom och lät honom springa ett tag till innan jag upprepade proceduren. Join up är en av alla de metoder man använder för att bli en ledare för sin häst. Om man kolla rpå hästarna i hagen kan man se att även ledarhästen ibland gör på samma sätt mot de andra hästarna.

jag rekomenderar ingen att leka med dominansövningar. Det talas så mycket om ledarskap nu, och det är ju iofs bra, utan ledarskap uppstår ofta farliga situationer.
MEN, innan man börjar bör man ha klart för sig vad det egentligen innebär att vara ledare över en häst. För hästen är det ingen lek, hela dess liv kretsar runt en väl fungerande rangordning, och i grunden är det en fråga om liv eller död.
Men har man väl fått (inget man går och tar utan vidare) ledarskapet över en häst så har man också ett stort ansvar att leva upp till den ledarrollen. Det går inte att ena dagen axla ledarrollen, nästa svika.
Det är också lätt att knäcka en häst psykiskt genom dominansövningar, om man inte vet vad man sysslar med. Dessvärre ett resultat som är vanligare än man tror, speciellt nu när alla ska leka och träna NH, istället för att leva det.

Det var precis det jag menade. Det var därför jag satte ordet lek inom citationstecken. Jag anser själv att NH inte på något sätt är en lek, varken för mig själv eller för min häst och jag tar den metoden på fullt allvar.
Jag har sett ett antal hästar som fått leva med att deras ägare "leker" NH. Det slutar inte bra. Det jag e.g stör mig mest på är folk som tror att NH är ngt man kan sätta in i ett träningsschema och bara göra det ngn dag i veckan. Visst, jag själv brukar ngn gång ta hästen till banan och träna igenom de övningar som jag känner behövs för att vi ska förstå varandra bättre eftersom det är svårt att känna sin häst utan och innan, men samtidigt så använder jag hela NH-principen i min hantering varje dag.

Det du beskriver är till viss del en bra sak. Men det är inget man skall göra utan att få instruktioner om vad man ska se efter, och framför allt vad man skall göra...

Det ska inte blandas ihop med join up som är psykiskt nedbrytande på hästen.

Att ha hästen i en rundcorall och arbeta den där inne är ett väldigt effektiv och spännande sätt att arbeta på. Hästen är lös och alla dess beslut skall komma av att den vill det, inte att den måste. Man lär sig oerhört mycket omman bara vet vad man gör.

Det första du skall tänka på är att hästen alltid skall börja arbetas i skritt, det skall vara harmoniskt och lugnt och utan stress. För det andra så börjar man med att vända hästen utåt innan man låter den komma in till en. Detta för att man ska kunna byta varv utan att hästen kliver in i ens zon.
När hästen förstått vad det är du vill när du vänder den utåt så kan du börja vända den inåt och bjuda den in i din zon.
Hästen skall då titta in till dig när du bjuder in den, och sedan vända sig inåt för att sedan gå ut på spåret, kort sammanfattat.

När hästen förstår att vända utåt och innåt och byta vcarv bjuder man in den till mitten in i ens zon.

Men du skall inte vända hästen ryggen till när den ska komma in, utan du vänder sidan ("bogen") och bjuder in den genom att gå i sidled bortåt och därmed säger "välkommen att följa efter!"
Bogen på hästen är den allra neutralaste zonen på en häst. Kommer du bakom bogen blir du pådrivande, är du framför är du samlande/stoppande. Därför närmar sig hästar en ranghögre häst från bogen om de är osäkra på att det är ok att de kommer fram.
Min hingst kan ibland komma i en halvcirkel mot mig när jag varit borta längre tider (som nu i sommar då jag var borta i 3 veckor). Detta gör han för att han respekterar min rang som högre, han vill inte vara utmanande utan kommer med spettsade öron och vänlig blick fram mot mig från sidan, min bog, för att visa sina goda avsikter och att han inte är hotande.

Allt arbete i rundcorall (och allt umgänge med hästar) sker med att du "pratar" med hästen med ditt kroppspråk.

Join up går ut på att du jagar hästen i en rundcorall och "visar vem som bestämmer" geonom att göra snabba vändningar, driva på och att det är du som "bestämmer tempot". Detta blir väldigt hårt mot hästen, du kommer i stort sett in i corallen med attityden, jag är stor och häftig och jag tänker jaga dig för att bevisa detta...
Det finns ingen anledning till att använda detta sätt då det finns ett mycket bättre "sätt" som är "snällare" och mer hänsynstagande mot hästen. Som hästen tycker om!

:)

Varför ska hästen springa runt en?
Hästen ska inte springa runt en, den skall till en början skritta lugnt och sansat. Man skall sträva efter harmoni och asvlappnad känsla när man arbetar hästar. När ni sedan har en väl fungerande kommunikation kan man börja med trav och galopp. Hästen skall iallafall gå runt en därför att den är i en rundcorall och det är det område man har att arbeta hästen på.

Varför ska den "tugga", hur länge ska den springa innan den tuggar?
När hästen tänker kan vi se det genom att den tuggar/slickar sig om munnen/gäspar/blinkar med ögonen/spelar med öronen mm. Dessa tecken letar vi efter när vi "tränar" hästar, (se min tidigare beskrivning av ordet tränar). Hur länge man måste vänta innan hästen tuggar beror på. Men man skall inte vänta tills hästen tuggar, utan göra en sak, avbryta och ge hästen tid att tänka för att sedan vänta på att den skall börja tugga eller liknande.

Om den inte tuggar vad gör man då?
Det finns inte så mkt att göra då, förutom att man gör den övning man gör och avbryter när hästen gör det man frågat om. Sedan kan man avbryta där och gå in när man känner att man kommit fram till något. Så är hästen säkert mer nyfiken nästa dag.

Varför tuggar den???
Se ovan.

Varför vända hästen ryggen till?
Det skall du inte göra, om det inte är för att gå ifrån hästen eller gå åt ett håll och hästen följer med. Se mitt tidigare svar på detta i ett inlägg innan.

Varför skulle hästen komma fram till den i mitten och följa efter den???????
Den skall känna sig trygg, och välkommen in till människan. Hästen skall tycka att den som står i mitten faktist är lite smart och "vad skönt, den talar ett språk jag förstår". Om du inte har insikti i vad Nh är tycker jag du skall titta på internet och söka efter en beskrivning. Du kan även titta in på min hemsida, http://hurri.mine.nu/madde där har jag lite text som beskriver dte närmare, och även svaret på din nästa fråga.

Och sist men inte minst:
Vad i hela friden har man uppnått? Man har börjat etablera ledarskapet.

;)

Frågorna var ett sätt av mig att poängtera att om man inte vet vad som är vad, och vad som leder till vad, då ska man först ta reda på svaren på de frågorna.

Man blir ju lite smårädd då man ser att det kallas för lek när det handlar om ledar/dominans fråga.
Och det evinnerliga tjatandet om tuggningarna som inte äääär tuggningar utan mer ett slickande = jag tänker. Om hästen ska springa tills den tuggar då får den nog springa tills den stupar...

Sedan det om att hästen ska springa runt den som är i mitten, det är ju inte springandet eller mitten som är det viktiga, utan att hästen håller sig på den delen av corallen som den i mitten avsett att hästen ska vara på, i mitt fall ytter spåret, allt annat är MINA tår. Det är början på ledarskaps frågan. Och om hästen börjar tokspringa och blir blockerad så måste man kanske efter ett tag vända hästen så den blir kontaktbar igen. Och attackerar den... ja inte vänder man ryggen till eller väntar på att den ska börja tugga.

En häst kan komma in till den i mitten enbart för att den får eftergiften där, den behöver inte komma in för att den anser att människan är dens bäste vän och världens bästa ledare. Om man sedan får hästen att följa en behöver inte heller betyda mer än att den följer dig, enligt hästen så vallar den dig till öppningen eftersom det räcker nu.

Att sitta och förklara något som är baserat på komunikation och instinkter och känslor är väldigt svårt, det går nog inte. Så jag tycker som Lina att ge sig in på dominans "övningar" är inte för nybörjare, om de inte har en kompetent instruktör bredvid förstås, eftersom alla har vi varit nybörjare...

Den sista frågan om vad man har uppnått ,den består. Om man gör som frågeställaren beskriver: Hästen springer runt, lite si så där överallt i corallen. Människan står i mitten och ....väntar?
Vi säger att hästen råkar mumsa lite med munnen(efter att den tagit några grässtrån), den i mitten vänder ryggen mot hästen och....väntar?
Hästen käkar kanske lite gräs och kollar annat till slut går den fram till människan som klappar hästen och börjar går runt och hästen följer efter.
Vad i helafriden har man uppnått ?

Till Lina_Olsson:
Äsch, ingen fara. Det är nog bara jag som vet med mig att jag är luddig i mitt uttryckssätt och därför ville förtydliga. Ingen skada skedd!

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 040
Senast: soom
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar