Lejonelle goes mobile?

Lejonelle

Trådstartare
Jag bor i hus på landet och vi har ADSL. Jag har också en lägenhet som jag bor i när jag jobbar, och där finns möjlighet att ha bredband via kabel-TV-nätet. Istället för att teckna ett internetabonnemang till lägenheten börjar jag mer och mer fundera på om man kan göra någon sorts helhetslösning. Mobilt internet som funkar på båda ställena och därmed också kunna göra oss av med fast telefoni i huset och som nu krävs för ADSL.

Nätuppkopplingen måste förstås vara snabb och säker och kunna användas samtidigt från en laptop och den stationära dator vi har i huset.
Ni som använder mobilt internet, hur nöjda är ni jämfört med fast uppkoppling? Vad behöver jag tänka på?
 
Sv: Lejonelle goes mobile?

Jag bor i hus på landet och vi har ADSL. Jag har också en lägenhet som jag bor i när jag jobbar, och där finns möjlighet att ha bredband via kabel-TV-nätet. Istället för att teckna ett internetabonnemang till lägenheten börjar jag mer och mer fundera på om man kan göra någon sorts helhetslösning. Mobilt internet som funkar på båda ställena och därmed också kunna göra oss av med fast telefoni i huset och som nu krävs för ADSL.

Nätuppkopplingen måste förstås vara snabb och säker och kunna användas samtidigt från en laptop och den stationära dator vi har i huset.
Ni som använder mobilt internet, hur nöjda är ni jämfört med fast uppkoppling? Vad behöver jag tänka på?

Hos en del operatörer får man bara överföra 5 GB per månad med sitt mobila bredband.
Här finns en hel del info från Råd&Rön:
http://www.radron.se/upload/3102/081022_Mobilt_bredband.pdf
 
Sv: Lejonelle goes mobile?

Den artikeln är bra

MEN

Jämförelsen på de olika mobila bredbanden stämmer inte.

T.ex.
3 har 5 GB som max. Tele2 kan man betala extra för mer GB.


TS
Har du möjlighet att låna hem och testa de olika bör du göra det. Det finns trådlösa nätverk som är avpassade för mobilmodem men de är fortfarande ganska dyra.

Jag har inte möjlighet till fast uppkoppling då det inte finns teleledningar till mitt hus så jag sitter på mobilmodem och det suger.
Hade jag haft rejält med pengar över hade jag kopplat in mig på fiberbredbandet (2/2) här men det kostar 17000 i anslutningsavgift + månadsavgift. Det känns inte som ett alternativ direkt då jag hyr mitt boende. Hyresvärden har inte kopplat in sig.
 
Sv: Lejonelle goes mobile?

Tack för svar. Grejen för min del hade varit att ha en tjänst som funkar oberoende av om jag bor i lägenheten eller i huset, samt att kunna fimpa fast telefoni. Men utifrån era svar verkar det som det fortfarande är rätt att sitta och vänta på bättre mobil bandbredd.
 
Sv: Lejonelle goes mobile?

Jag hade inte valt mobilt bb som helhetslösning.. Ännu.
Jag har just nu bb från comhem med trådlöst/trådat modem. Innebär att jag kan koppla in minst 4 enheter. Just nu är det en stationär dator och en I-pod Touch. Innan var det även en laptop också. Det skulle inte riktigt funka med mobilt bb. Dessutom att man har en gräns på hur mkt man kan surfa, det skulle skita sig efter ett par dagar för mig.

Nej, nu är det verkligen inte intressant, finns för många nackdelar. Men kan tänka mig att köpa mobilt bb från Tele2, där man köper loss modemet och kör med kontantkort om man skulle behöva det, om man ex ska resa iväg och vill ta med sig en laptop. (nu äger jag ingen laptop längre, men planerar att köpa in en minipc i framtiden)
 
Sv: Lejonelle goes mobile?

Jag har både fast anslutning via ADSL och mobilt. Mitt mobila bredband fungerar bra och ger hyfsad hastighet. Men för mig duger det inte som enda alternativ. Det går alldeles för långsamt för mina behov. Jag har det mobila som backup och reseanslutning.
 

Liknande trådar

Fritid Jag vill ha Internet för att kunna se Netflix och Viaplay på Tv:n har inget telejack eller ngt i lägenheten så att man kan ha fast...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ett tag sen damp det ner ett brev i brevlådan om att det var utbyggnad av fiber på gång i vårt område, och att vi nu hade möjlighet...
Svar
0
· Visningar
398
Äldre Teckna nya hemtelefonnr går ju inte längre (end ip telefoni). Vi har bindningstid på mobilt bredband, som är sådär. Tanken är att ha...
2
Svar
36
· Visningar
3 383
Senast: lizzie
·
IT & mobiler Jag har en längre tid funderat på att lägga om mitt elektroniska liv i syfte att reducera kostnader. Jag hade fast telefoni + fast...
Svar
8
· Visningar
1 993
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp