Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Försökte hos både Telia och Tele2 för två år sedan redan. Totalstopp hos båda. De öppnade inte upp nya hemtelefonnr.

Konstigt, det berodde inte på att det saknades nät? Jag har jobbat på Telia i ett år (slutat nu dock) och hade som säljmål att sälja 4 st Telia Bas (fast telefoni abonnemang) per dag (+ xxxxx antal andra tjänster och produkter) så nog vill dom kränga fasta telefonabonnemang.
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Precis så. Jag har nyligen fått reda på att det kostar mig 80 kr/mån (+ ev. samtal) att ha bredbandstelefoni. Nu har vi vanlig fast telefon men vill sänka månadskostnaden, speciellt som vi inte tycker att vi har nytta av den fasta telefonen. Vi har bredband via telefonjacket. Om jag däremot slopar telefonen HELT så åker jag på en nätavgift på 89 kr/mån... Tja...logiskt :D?

Hahah, ja, det är förjäkla korkat... Och jag jobbade med att sitta och försvara det där... :p Men men, de försöker väl saka in pengar från överallt... :D
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Ja, jag förstår ju att de tänker att man ska betala 80 kr + att man ringer en del och att det då blir större förtjänst än de 89 kr som det kostar om man slopar telefonen. Hur som helst lär jag ju spara pengar eftersom vanliga fasta telefonen kommer att kosta 165 kr/mån från januari.
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Om ni vill ha uppkoppling via ADSL är ofta kravet att man också har hemtelefoni, antingen analog eller IP. Annars åker man på en nätavgift (+ abonnemangskostnad för bredbandet) som är dyrare än att bara teckna telefoniabonnemanget :)
Nej,det stämmer inte. För 7 år sedan kostade det 500:- i engångsavgift hos telia att enbart ha adsl/internet utan vare sig analog telefoni eller iptelefoni. För sjuuuuuu år sedan. Idag är telia tacksamma för varje analog avhoppare, och premierar ip-telefoni-kunder med sänkta månadsavgifter på nätuppkopplingen.
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

KL


Dessutom behöver jag kunna ringa på mobilen om jag förlagt den. Det går att ringa, signalen kommer fram, men det bryts. Men det räcker, jag lokaliserar signalen och hittar telefonen

:D

Tydligen inte bara jag som förlägger mobilen då och då!:)
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Nej,det stämmer inte. För 7 år sedan kostade det 500:- i engångsavgift hos telia att enbart ha adsl/internet utan vare sig analog telefoni eller iptelefoni. För sjuuuuuu år sedan. Idag är telia tacksamma för varje analog avhoppare, och premierar ip-telefoni-kunder med sänkta månadsavgifter på nätuppkopplingen.

Vänta, nu hänger jag inte med. Alltså, om du vill ha bredband via Telia utan telefoni (IP eller analog) så får du betala månadsavgiften för bredbandet + en nätavgift på 89:-. Säg att TS vill ha 8 Mbit/s, då kostar det 309 + 89kr. Detta är en försäljningsknep för att pracka på folk IP-telefoni istället för då hamnar totalkostnaden för bredband + telefoni på 389kr (om jag inte missminner mig). Vill TS ha fasttelefoni blir totalkostnaden 439 kr för bredband och telefoni.

(dessa priser gällde iallafall i augusti i år, när jag slutade på Telia ;))

edit: Jag menade alltså i mitt tidigare inlägg att oftast är det billigast att ta bredband + IP-telefoni när man har xDSL, dvs "behålla" hemtelefonin. Men det kanske du menade också?
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

KL

Jag har ADSL och telefon via bredbandet. Jag betalar runt 300 för 6-8 mbit (maxfart hos oss) och 99 kr för telefonen. Men telefonen ger 50 kr i rabatt på bredbandet så i praktiken betalar jag 49 kr för "fast telefon" och ringer för sisådär 5 spänn :)
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

KL
Vi tog också bort vår vanliga telefon för ca ett år sedan. De enda som ringde på den var min föräldrar och försäljare!

En enda gång har jag saknat den och det var när jag förlagt min mobil (hemma)och tänkte ringa upp den från hemtelefonen! Väldigt snopet när man insåg att den möjligheten försvunnit
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Jag har kvar hemtelefon av enkel anledning.

* Varje gång det åskar så går strömmen till den teliamast och mobiltelefonen blir värdelös även när det är storm så det området där telias mast står blir det strömlöst så nu när Simone kom på besök ballade telias mobilnät ut här fram till dagen efter ungefär vid 17-snåret.

Fast jag började fundera nu när man ska höja Telia bas med 20 kronor i månaden. Visst skulle man kunna byta till annan operatör i mobilen, men det är förbaskat dålig täckning på de flesta där jag bor.
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Min kostar inte så mycket att ha kvar så jag har den som nödtelefon
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

edit: Jag menade alltså i mitt tidigare inlägg att oftast är det billigast att ta bredband + IP-telefoni när man har xDSL, dvs "behålla" hemtelefonin. Men det kanske du menade också?

Jodå, vi är överens! :)

Men måste man inte då har en hyfsad bredbandsuppkoppling? Här är det bara det långsammaste av långsamt som går att få. :(

Vad menar du med hyfsad och långsamt? Inte sitter du på 56k liksom, du har väl något slags DSL eller mobilnät typ 3g som allra minst?

Jag skypar även på mobilen, under varierande mottagning/sändning och förhållanden. Det brukar aldrig vara några större problem, idag är nog överföringskorridorerna bredare än de var förr...;)
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Men det kan jag förstå. Finns det ingen täckning, vad ska man då göra liksom.
Det skaffade mina svärföräldrar till sin stuga enbart för att täckningen var dålig. Hade vi haft en stuga inne i Smålands skogar hade vi kanske också haft det.
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Kl

Vi har comhem, och när jag pratade med dem senast så sade de att jag inte kunde säga upp bara hemtelefonen, då rök bredbandet också.
 
Sv: Hemtelefon? Fimpa eller ha kvar?

Teckna nya hemtelefonnr går ju inte längre (end ip telefoni).
Vi har bindningstid på mobilt bredband, som är sådär. Tanken är att ha internet via ADSL när bindningstiden på det mobila går ut.
Men man håller väl på o avveckla den vanliga telefonen som jag fattat det. Snackar vi år eller decennium här?
Är det ngn ide att ha kvar hemtelefonen?

Bor i Sthlms län, men i obygden.

Jag har vanlig hemtelefon fortfarande. Jag vill inte vara bunden till endast mobiltelefoni. Jag pratar en del i telefon och har vänner som fortfarande har kvar sina hemtelefoner. Alltså sitter vi inte och slöpratar i mobil utan använder "riktiga" telefoner då ;)

Jag vill dessutom ha kvar vanlig hemtelefoni för att ha tillgång till telefon vid strömavbrott osv.

/Lizzie
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en längre tid funderat på att lägga om mitt elektroniska liv i syfte att reducera kostnader. Jag hade fast telefoni + fast...
Svar
8
· Visningar
1 993
Senast: Mirtai
·
IT & mobiler Jag bor i hus på landet och vi har ADSL. Jag har också en lägenhet som jag bor i när jag jobbar, och där finns möjlighet att ha bredband...
Svar
6
· Visningar
1 258
Senast: Hermelin
·
IT & mobiler Min mamma har sedan drygt ett år haft bolaget ABC som internetleverantör. Det har fungerat bra och hastigheten har hållts rätt bra. En...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp