Leif GW tror inte att någon skadat de försvunna hästarna

Enigt mamman så var det de tre hästarna i hagen, en häst skulle alltså ha blivit kvar själv, som har för vana att hoppa staket, och som aldrig har hoppat tillbaka tidigare...

Ok. Där jag läste var det tre hästar kvar i hagen. Men jag kan ha fel.

Dock står jag fast vid min tidigare åsikt. Att det inte är nån form av brott eller busstreck eller någon människa inblandad i det som hänt.

(igen tragiskt, men en olycka)

Jag tror också att hästarna smitit själva av någon anledning. Över båda uppsättningarna staket och att de sedan då fastnat på 'fel' sida det andra staketet. Jag tycker inte heller att det är konstigt eller misstänkt att de hittades bredvid varandra, för att de sökt trygghet i varandra.

Tragiskt och fruktansvärt men har hänt förut och kommer hända igen.
Jag tycker det är märkligt att de hittades liggande bredvid varandra eftersom det är högst ovanligt att hästar bara dör sådär i ett grunt vattendrag utav sig själva. Vad dog de av? Visst att hästar kan ramla ihop och dö av brustna blodådror, stroke eller liknande men båda två samtidigt bredvid varandra? Mycket märkligt måste jag säga.

Jag tycker det är märkligt att de hittades liggande bredvid varandra eftersom det är högst ovanligt att hästar bara dör sådär i ett grunt vattendrag utav sig själva. Vad dog de av? Visst att hästar kan ramla ihop och dö av brustna blodådror, stroke eller liknande men båda två samtidigt bredvid varandra? Mycket märkligt måste jag säga.
Det var väldigt dyig botten i vattendraget, en meter dy tror jag det stod nånstans.

Okej. Där jag läste (oklart var nu) stod det att hela hästkropparna syntes när de låg ner i vattendraget. Då bör det inte ha varit så djupt att de hade kunnat drunkna.

Säg att de fastnade den 1 m djupa dyn efter 1 dygn. Sen hittades de inte på ungefär en vecka? Vilken häst överlever att sitta fast i dy i en hel vecka? Eller hur lång tid det nu tog för de att hitta hästarna.

Säg att de fastnade den 1 m djupa dyn efter 1 dygn. Sen hittades de inte på ungefär en vecka? Vilken häst överlever att sitta fast i dy i en hel vecka? Eller hur lång tid det nu tog för de att hitta hästarna.
Vi blev av med en ung häst tragiskt i det ogenomträngliga träsket (som är en slags fågelsjö) plötsligt försvunnen och sedan var vi ute och letade dag och natt i olika pass ihop med granne men först efter flera dygn, nästan en vecka, hittades hon fast i dyn. Endast huvudet ovanför ytan och väldigt svag. Räddningstjänsten var här med flera brandbilar med utrustning och drog upp henne tillsammans med oss (rejält krävande operation) och sedan jobbade veterinären med dropp och andra åtgärder. Ett tag såg det ut att gå mot okej under natt och morgon, men sen mot eftermiddagen dagen efter rasade allt, organen lade av och inget annat än en sista spruta återstod.

Att nån hade stulit hästen var en desperat teori som dök upp innan vi hittade henne men jag var hela tiden övertygad om att hon finns i träsket (död eller levande). Spekulationerna om andra scenarios gjorde att letandet från vissa inte blev lika intensivt, det ångras än i dag. Och vet att det var väldigt jobbigt att finkamningen inte lyckades i tid, förmodligen hade vi flera gånger varit ganska nära utan att få syn på hästen eller höra henne. Men på nåt sätt kändes det ändå bra att hon fick dö i en trygg situation i sitt stall tillsammans med de människor hon var van vid och att vi fick ta farväl, istället för att hittas död eller aldrig hittas.

Så nej, en häst har nog väldigt svårt att överleva en sån situation även om det såklart är individuellt.

Enigt mamman så var det de tre hästarna i hagen, en häst skulle alltså ha blivit kvar själv, som har för vana att hoppa staket, och som aldrig har hoppat tillbaka tidigare...

Ok. Där jag läste var det tre hästar kvar i hagen. Men jag kan ha fel.

Dock står jag fast vid min tidigare åsikt. Att det inte är nån form av brott eller busstreck eller någon människa inblandad i det som hänt.

(igen tragiskt, men en olycka)

Jag har förstått det så att de har två hagar, i den ena gick det tre och i den andra två.

Vi blev av med en ung häst tragiskt i det ogenomträngliga träsket (som är en slags fågelsjö) plötsligt försvunnen och sedan var vi ute och letade dag och natt i olika pass ihop med granne men först efter flera dygn, nästan en vecka, hittades hon fast i dyn. Endast huvudet ovanför ytan och väldigt svag. Räddningstjänsten var här med flera brandbilar med utrustning och drog upp henne tillsammans med oss (rejält krävande operation) och sedan jobbade veterinären med dropp och andra åtgärder. Ett tag såg det ut att gå mot okej under natt och morgon, men sen mot eftermiddagen dagen efter rasade allt, organen lade av och inget annat än en sista spruta återstod.

Att nån hade stulit hästen var en desperat teori som dök upp innan vi hittade henne men jag var hela tiden övertygad om att hon finns i träsket (död eller levande). Spekulationerna om andra scenarios gjorde att letandet från vissa inte blev lika intensivt, det ångras än i dag. Och vet att det var väldigt jobbigt att finkamningen inte lyckades i tid, förmodligen hade vi flera gånger varit ganska nära utan att få syn på hästen eller höra henne. Men på nåt sätt kändes det ändå bra att hon fick dö i en trygg situation i sitt stall tillsammans med de människor hon var van vid och att vi fick ta farväl, istället för att hittas död eller aldrig hittas.

Så nej, en häst har nog väldigt svårt att överleva en sån situation även om det såklart är individuellt.

Det minns jag, blev så ledsen när jag såg att det inte gick vägen 😔

Precis. Inget ologiskt med att hästar som sitter fast i dy i en vecka utan hjälp dör. Tragiskt men inte konstigt.
Och att någon ond människa skulle komma på iden att gå till hagen öppna grinden, stänga den och tvinga ut dem i dyn verkar osannolikt. Visst skulle man kunna tänka sig att någon släppt ut dem och sen stängt grinden (ganska långsökt men inte omöjligt) men i så fall är det ändå till stor del en olycka, de flesta hästar klarar sig långt bättre om de kommer lösa.

Jag har flera gånger haft situation där en av två hästar av någon anledning hamnat utanför hagen. Den kvarvarande hästen har varierat men aldrig någon oro. Särskilt inte sommartid. Så ser det inte alls som konstigt om två hästar smiter och den/de som är kvar är chill med det.

Och att två hästar går ner sig i dy intill/nära varandra är ju inte heller konstigt. Mer konstigt som sagt om nån skulle lagt hästarna i dyn inom ett dygn efter att de försvann ur hagen

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Olyckan inträffade på en camping utanför Uddevalla när hästen av oklar anledning började skena. I vagnen satt två vuxna och fem barn...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 041
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det blir inget OS för Jens Fredricson, 56. Detta på grund av en lindrig skada på hästen Markan Cosmopolit. – Tiden rinner ifrån oss...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 236
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka