- Svar: 31
- Visningar: 2 841
Vad som hände de två hästarna i skånska Åstorp är oklart. Men nu säger Leif GW Persson att inget tyder på brott.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ändå, det låter otroligt att de skulle ha hoppat ut ur hagen. Kan någon ha släppt ut dom? Kanske någon avundsjuk liten tonåring som inte fattade att de kunde dö då.
Ändå, det låter otroligt att de skulle ha hoppat ut ur hagen. Kan någon ha släppt ut dom? Kanske någon avundsjuk liten tonåring som inte fattade att de kunde dö då.
Det här var väl en stor häst och en ponny, hopphästar båda två? Islandshästar har väl inget med saken att göra? (har haft en islandshäst som var en rymmare av rang, men hon kröp under eller klev mellan trådarna, och hon kunde absolut ta sig ur en hage utan att hoppa och utan att det syntes på staketet)Dina islandshästar kanske inte kan hoppa, men jag känner många islandshästar som är duktiga hopphästar och vad jag förstår var väl inte det här ens islandshästar utan hopphästar av annan ras. Om en häst blir skrämd, kan den mer än du tror.Det är lite som med oss människor, när adrenalinet flödar... Då, då klarar vi mer än vi anar.
Jag har inte sagt något annat heller. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig med det i hur jag skrev. Jag tror till och med att jag skrev att det var hopphästar, som någon före mig också hade skrivit i en kommentar.Det här var väl en stor häst och en ponny, hopphästar båda två? Islandshästar har väl inget med saken att göra? (har haft en islandshäst som var en rymmare av rang, men hon kröp under eller klev mellan trådarna, och hon kunde absolut ta sig ur en hage utan att hoppa och utan att det syntes på staketet)
Du behöver inte alls be om ursäkt, förstod bara inte alls varför du började prata om islandshästar när det var hopphästar det gällde? Instämmer i det du säger om staket annars - jag har 3 eller 4 trådar i alla mina hagar och såklart alltid strömmen på! Ingen häst har rymt från min gård hittills, men som du säger kan ju en skrämd häst mycket väl springa igenom ett aldrig så bra elstaket!Jag har inte sagt något annat heller. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig med det i hur jag skrev. Jag tror till och med att jag skrev att det var hopphästar, som någon före mig också hade skrivit i en kommentar.
Mitt föl kröp under trådar, så fort vi passerade hagarna, ända tills vi hade en tråd som låg precis över gräsnivå, självklart gick vi regelbundet runt hagarna oavsett hur stora de än var och såg till att ta bort gräs och sly, som gjorde att strömmen inte gick fram som den skulle, och fäste trådar mellan eltråden så att strömmen gick igenom ALLA trådar, vilket många inte tänker på, utan tror att det räcker om det är ström i övertråden, om de har strömmen påslagen alls.
Jag ber om ursäkt om jag fortfarande är otydlig, trots att jag skrivit vad flera andra har skrivit utan att bli ifrågasattaDet är absolut inte min mening.
Alla hästar oavsett ras och storlek, kan om de blir skrämda, hoppa, krypa under eller spränga staket om de blir störda, eller skrämda av någon anledning, så det är inget konstigt alls med det.
Du behöver inte alls be om ursäkt, förstod bara inte alls varför du började prata om islandshästar när det var hopphästar det gällde? Instämmer i det du säger om staket annars - jag har 3 eller 4 trådar i alla mina hagar och såklart alltid strömmen på! Ingen häst har rymt från min gård hittills, men som du säger kan ju en skrämd häst mycket väl springa igenom ett aldrig så bra elstaket!
Nu skrev familjen att den hästen som faktiskt hoppat ur hagen vid tillfällen stod kvar och en av dem som "rymde" inte ens går över tråd som ligger på marken, samt att hagen var helt intakt. Jag tycker ändå det låter suspekt...Varför skulle det vara otroligt att de hoppat ur hagen? Hästar lyckas med alla möjliga saker som man inte kunde tro innan. Det var väl dessutom två hopphästar?
Två hela staket dessutom. Det till hagen och sen var det ett staket till vattnet där dom hittades. Och inga märken vid hästarna och båda låg döda bredvid varandra som om dom dött samtidigt. Lite suspekt ja…Nu skrev familjen att den hästen som faktiskt hoppat ur hagen vid tillfällen stod kvar och en av dem som "rymde" inte ens går över tråd som ligger på marken, samt att hagen var helt intakt. Jag tycker ändå det låter suspekt...
Två hela staket dessutom. Det till hagen och sen var det ett staket till vattnet där dom hittades. Och inga märken vid hästarna och båda låg döda bredvid varandra som om dom dött samtidigt. Lite suspekt ja…
Fast ändå mer suspekt att någon skulle sno hästarna och sen i princip direkt (första dygnet) skulle dumpa dem i vattnet innanför ett stängsel..
Ja det skulle vara suspekt om något.Fast ändå mer suspekt att någon skulle sno hästarna och sen i princip direkt (första dygnet) skulle dumpa dem i vattnet innanför ett stängsel..
Men är det inte konstigt då att den hästen som brukar rymma och har som vana att hoppa staket, står kvar när resten av flocken rymmer?Jag tror också att hästarna smitit själva av någon anledning. Över båda uppsättningarna staket och att de sedan då fastnat på 'fel' sida det andra staketet. Jag tycker inte heller att det är konstigt eller misstänkt att de hittades bredvid varandra, för att de sökt trygghet i varandra.
Tragiskt och fruktansvärt men har hänt förut och kommer hända igen.
Den kan ju ha hoppat ut och sen in igen.Men är det inte konstigt då att den hästen som brukar rymma och har som vana att hoppa staket, står kvar när resten av flocken rymmer?
Men är det inte konstigt då att den hästen som brukar rymma och har som vana att hoppa staket, står kvar när resten av flocken rymmer?
Enigt mamman så var det de tre hästarna i hagen, en häst skulle alltså ha blivit kvar själv, som har för vana att hoppa staket, och som aldrig har hoppat tillbaka tidigare...Nej. Dels kan de få för sig att hoppa tillbaka. Men resten av flocken rymde inte alls. Om 2 av 5 hästar tar sig ut, så är det ju fortfarande flera kvar inne.