Ledskott???

Lena Furberg

Trådstartare
Våra vinbärsbuskar (röda, svarta och vita) måste beskäras, de börjar bli enorma och spretiga och helt övervuxna. Boken jag har, om beskärning, skriver att man ska klippa ledskotten halvvägs upp. Men hur jag än letar hittar jag ingen förklaring på vad ett ledskott är. Nån här som vet?? (Eller för all del har tips på beskärning av vildvuxna vinbärsbuskar...) Tack :-)

Ta varje år bort de grenar som är lite sådär gråakriga och träiga. De tjockaste helt enkelt. De ska liksom inte börja hänga neråt. Har busken inte klippts på många år sägs det väl att 25 grenar är maxantal att plocka bort, men jag har nog tagit 50 utan problem. Det blir kanske inte bär nästa år bara.

Svarta vinbär får bär på andraårsskott. Röda och vita är kinkigare och väntar i tre år.

Ledsskott är väl nya skotten längt ut på grenen? Att klippa grenarna mitt på gör bara att de grenar sig och blir ännu tätare. Ska du glesa ur så ta hela grenar ändå från marken. Ta de äldsta grenarna. Man ser rätt tydligt vilka som är torrare och skrovligare.

Ska man helt förnya en vit eller röd kan man klippa en tredjedel av grenarna varje år. Då finns det alltid någon del som får bär.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 667
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka