Ledsen scalar

tinna

Trådstartare
Jag har två scalarer i mitt akvarium, tillsammans med några platy, neontetror och en algätare.
Från början var det lugnt, efter ett tag började den ena var elak mot den andra men nu har det hänt nåt med den "elaka". Den äter inte, håller sej mest i ett hörn. Den är nyfiken på mej när jag kommer fram till akvariet men den äter ingenting. Maten kan dala ner framför näsan på den men icke.
De andra är glupska som bara den så det verkar inte vara fel på miljön i vattnet i alla fall. Nån som vet?

Sv: Ledsen scalar

den kan ju vara sjuk, ser den helt normal ut? inga vita prickar/svullen etc?

gör för säkerhetsskull ett vattenbyte på ca 30%, och köp vattentest för nitrit!

Inga vita prickar, inte svullen. Alla andra mår ju bra, därför har jag inte misstänkt nitrit. Byter vatten (ca 30%) varannan vecka. Den verkar bara håglös, trist. Den har varit så pigg innan.
Men som sagt, den kommer alltid fram till glaset när jag kommer. Så helt borta är den inte.

Ja, det är tyvärr inte så bra. Min gissning är att den är körd tyvärr, särskilt om den börjat "hänga" lite i ytan. Vill man kan man testa metronidazole mot magen, men det är dyrt och prognosen rätt dålig på scalarer.

Nja. den hänger inte vid ytan utan snarare gömmer sej nere i ett hörn. Men när de får mat så glider den sakta upp mot ytan, men den äter inte. Den andra är så glupsk att den nästan hugger vid ytan.

Då kan det finnas en liten chans med metronidazole, men som sagt, det är om du anser det värt att testa.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 287
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar