Ledsen palmväxt

sthu

Trådstartare
Jag har ärvt en slags palm av min farmor. Idag fick jag för mig att julpynta den, men ack så ledsen den såg ut när jag flyttade ut den från hörnet!

Översta bladen är ljusgröna och ser pigga ut, men resten av växten slokar och ser väldigt nedslagen ut.
Vad kan ajg göra för att pigga upp den? Just nu står den fastbunden vid fönsterbrädan för att inte trilla.. Den är grymt krokig!

Bild
krokig!

Sv: Ledsen palmväxt

Det är en Yucca du har fått, känns stammen mjuk? Isf har den fått för mkt vatten och risken är att den håller på att murkna, antagligen har du haft den för mörkt? Har du tur kommer den att piggna till, men stötta den så den växer sig rak igen och inte fastnar i nuvarande form. Låt den stå ljust i fortsättningen, den ska inte ha ljusgröna blad utan mörkgröna. Om du har otur och den inte piggnar till så kan man plantera toppen för sig och bitar av stammen för sig, den skjuter nya skott om man kapar den. :idea:

Stammen är hård, som tur väl är. Jag har bundit fast den i fönsterbrädan, så den står ganska rakt och stabilt :) Tack för hjälpen!

Försök att hitta en käpp som du kan binda upp den mot och därigenom räta ut den, annars är risken stor att den behåller nuvarande form. När den växt sig rak igen kan du ta bort käppen. :idea:

Hmm, får knalla iväg och köpa rundstav. Den är trots allt nästan 160 cm :D Vore ju synd om den lämnade in nu..

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag köpte hem en Lycklig Lotta igår så upptäckte att den hade spinn (vanlig), och då det var länge sen jag hade någon ohyra så googlade...
Svar
6
· Visningar
7 981
Senast: TisseTass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka