Ledsen,förtretad och förvirrad!

arna

Trådstartare
Lillan flyttade i lördags till sin nya matte 7 mån ung. Vet att det kanske var lite tidigt men står man inackorderad och det råder både plats och penningabrist så har man inte mycket att välja på.
Ringde dagen efter för att höra om allt hade gått bra,vilket det hade hon hade stått så snällt uppbunden i sin SPILTA???. :eek: Har man verkligen unghästar i spilta???
Blev så ställd att jag inte fick fram ett enda ord, trodde i min enfald att hon skulle få den lediga boxen , har varit och tittat innan flytten.
Har känt "nya" matte i 25 år och hon är en mycket duktig hästmänniska som har fostrat många fina både kör och ridhästar.
Tycker ni att jag ska ifrågasätta eller hålla tand för tunga? :confused:

Sv: Ledsen,förtretad och förvirrad!

Nu är det ju bra med spiltträning för unghästar men 7 månader? Låter väldans ungt!

Nafayette (eller liknande) här på Buke är jätteduktig på avel, hör med henne vad hon tycker!

Det är bra att vänja dem vid spilta, men som nån sa så kanske 7 mån är lite ungt.. Andra vintern brukar vara bra annars. Första ska de helst gå på lösdrift.

det låter väldans ungt......prata med nya ägaren.

Man måste ta reda på sånt här innan man skickar iväg en häst.Vissa människor har helt enkelt inte kunskap.
Du måste iaf ifrågasätta människan.Har aldrig höst talas om en unghäst som står i spilta. :(

Får hästen ordentlig utevistelse i stora hagar upp mot 16 timmar/dygn ser jag inget större fel med spilta.
Förhoppningsvis står fölet någorlunda stilla, vilket ju är att föredra även i en box. Bara för att man har hästen i box så ska den ju inte motioneras i den...
Box är ju till för att hästen ska kunna äta i lugn och ro, och lägga sig att sova, vilket jag anser går lika bra i spilta.

Jag tycker inte att det är något fel i det. Man får mycket gratis i hanteringen och fölungen lär sig att stå uppbunden. Bara den inte står inne för många timmar utan får möjlighet att röra sig ute så tycker jag inte att spilta måste vara något negativt!

Fölis står ute från tidig morgon till sena kväll så rör sig på dagtid gör hon.
Jag var och tittade innan jag sålde henne och jag vet att nya matte är en duktig hästmänniska (vad nu det är för något enl definition). Hon har fött upp många jätte fina hästar, välskolade och väluppfostrade så den biten är jag inte orolig för.
Jag ska åka och hälsa på om ett par veckor och då ska jag passa på att fråga lite snyggt om inte box är bättre. Blev bara så ställd just då har faktiskt lugnat ner mig litenu,men jag tycker fortfarande inte om spiltan! Tack för alla svar!

Jag hade ifrågasatt!

Det är inte naturligt för någon häst att stå inklämd mellan två väggar och stirra in i en vägg under tiden den står inne. Det är inte naturligt för en häst att stå i box heller men det är i alla fall bättre, där kan hästen röra sig, ligga ordentligt och framförallt SE lite omkring sig.

har du känt människan i 25 år och törs inte fråga om detta?! men lämna hästen i hennes vård törs du...? Ursäkta men ...daaah... :banana: har hon fostrat hästar , enligt dig fina o dugliga, så varför skulle du ifrågasätta? visst kan en sjumånaders unghäst stå på spilta, det gjorde man alltid förr och det gick så bra så. Eller hördu, flytta hästen därifrån. om man har känt ngn i 25 år o lämnar hästen där men sedan inte vågar yttra sig om sina funderingar ska man nog inte umgås med den människan.

Håller med dom andra... låter ungt men jag vet fler som har dom upp bunderan i spilta när dom är inne, inte så många timmar men så dom får äta åså, sedan gå ut i lösdriften igen...

Ohh en spiltdiskussion igen...
Det är absolut inget fel att ställa ett föl i spilta om den är ute så pass mycket som du skrev. Tvärtom, de får lite gratis uppfostran och hantering. Det är aldrig några problem att binda upp en unghäst som stått i spilta ett tag.
Vi ställer oftast våra fölungar i spilta efter nyår när de är ca 8-10 månader. De trivs lika bra i sin spilta som i box. Våra spiltor är dessutom mitt i stallet så de ser alla hästar ordentligt. De lär sig snabbt var de ska lägga sig för att grimskaftet ska räcka till. Det är viktigt att anpassa grimskaftet och klossen så att hästen inte kan vända sig, men ligga bra. Klossen ska vara så tung att den direkt drar ned grimskaftet när hästen rör sig för att undvika att de fastnar.
Det enda problem vi har haft är att vissa hästar drar bak sitt foder och behöver ha höhäck eller hönät eftersom det är en risk att de sedan försöker att komma åt det foder som ligger bakom dem.

Så jag menar att om hästen bara får vara ute största delen av dagen och har en väl anpassad spilta så är det bara av godo, det är dessutom mer lättskött om man har många att mocka efter.

;) i stort sett ingenting vi gör med hästarna är speciellt "naturligt" för dom..ryttare, vagn eller vad det nu är. Och en häst som har lärt sig stå i en spilta finner det lika "naturligt" som allt annat..

Hallå!
Eftersom hon kan så mycket om hästar och jag så lite så ville jag veta vad ni andra här på Buke tyckte om unghästar i spilta. Har nu fått vettiga svar som gör att jag inte längre tycker att spiltidén låter så tokigt, man är väl inte sämre än att man kan ändra sig eller.....
Jag sålde fölis till henne eftersom jag litar på henne och jag kan åka och hälsa på närhelst jag vill, blev bara så ställd(hade förmodligen inte reagerat så mycket om jag inte hade varit så ledsen över att fölis hade åkt)
Tack Jarrah!! ditt vettiga svar lugnade!

Liknande trådar

C
Ridning Och trött på att det finns 683 olika teorier för uppbyggnad av häst. Jag vill ha en klar linje, och ja jag vet, jag måste ju vara den...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 832
Senast: cristobal
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 407
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama