Ledsen, förvirrad *behöver peppning*

S

sabbet

Min kära häst mår inte bra :( Det började för en månad sedan med att hon kändes väldigt stel i höger varv (ej halt), i vänster varv var hon hur fin som helst. Eftersom det var halt i hagarna hade vi en teori om att hon måste ha sträckt sig eller liknande. Det blev bättre efter en vecka så vi arbetade henne i skritt och joggade henne. Sen blev det sämre igen. Beslöt mig då för att låta henne vila några dagar i väntan på att veterinär skulle komma ut.

Samma dag som veterinären kom ut hade de släppt ner en ny häst i hagen så då hade ju sprungit som bara den :crazy: Tog ut Tirana för att longera och då är hon tydligt halt i höger varv (vilket hon inte var innan). Vet. trodde på en vrickning eller liknande och ordinerade vila 10 dagar och Finadyne 5 första dagarna. Efter 10 dagar longerade jag igen och eftersom hon såg ok ut så satte vi igång henne igen, hon kändes nu ännu stelare än innan, och i båda varven fast värre i höger. Vi jobbade i skritt och joggade i trav. Tog sedan ut min equiterapeut för att rådgöra, hon tyckte att hon såg något i höger varv vid longering och rådde mig att åka till klinik för att göra hältutredning, för säkerhets skull.

Ringde till kliniken direkt och fick tid dagen efter vid 8.00. Efter en omtumlande resa dit (Tirana rörde sig mkt i varje sväng, även fast jag körde försiktigt) så var vi framme. Hon visade ingen hälta initialt, men vid böjprov så var hon halt höger fram och även lite höger bak. Vet. sprutade med bedövning totalt 5 sprutor (en åt gången) i båda benen och tillslut släcktes hältan. Vi röntgade och det visar sig att Tirana har lös benbit i höger fram kota som definitivt är störande och även höger bakkota som inte är lika störande. Hon kommer att opereras på torsdag och då plockar de bort båda bitarna när hon ändå är sövd. Stackars min häst :( Tänk vad de står ut med innan matte fattar...

Har ingen direkt erfarenhet av lösa benbitar. Pratade med folk i stallet, och de flesta tyckte det var tråkigt givetvis, men ändå bra på nåt sätt att det var en så pass konkret sak. Andra tyckte att jag skulle lämna tillbaka hästen eftersom jag bara haft henne sen mitten av augusti... Lämna tillbaka? Jag vill inte lämna tillbaka henne! :( En person sa att om jag ville behålla henne så skulle åtminstone förra ägaren betala kostnaderna för operationen. Men det känns ju ovästenligt tycker jag...

Hur illa är det med lösa benbitar? Hur lång konvalecens? Chockad och ledsen som jag var på kliniken så kom jag inte för mig att ställa några intelligenta frågor :confused: Kan man inte avla på en häst som haft lösa benbitar? Jag tänkte mig att i framtiden kanske ta ett föl på henne, men det var ju iof inte därför jag skaffade henne, men ändå. Tänk om det finns lösa benbitar i de andra benen? Tänk om dessa bitar har gjort att hon belastat de andra benen och fått slitage eller gud vet vad?

Har konstant ont i magen nu och vet varken ut eller in. Har ni några råd eller tips eller bara lite allmän peppning så är jag tacksam för det!

Tröstshoppade iaf på Globen idag, min lilla snutt är värd lite julklappar :love: :(

Min vackra Tirana:
tirana_vacker070915.jpg


/Ledsen Sabina
 
Sv: Ledsen, förvirrad *behöver peppning*

Lösabenbitar är inget allvarligt om de inte sitter väldigt illa till. Vad sa veterinären om deras läge?

Att plocka bort benbitar är ingen svår operation och det görs oftast genom titthål och konvalecenten är någon månad.

Vi hittade lösa benbitar på min häst i fredags och det ryckte i princip veterinären axlarna åt, tyvärr har min häst frakturer på bägge bak (kotsenbensfrakturer) det är också en form av lösabenbitar då benet gått sönder av någon anledning men dessa bitar är mkt svårare att ta bort då de kan sitta både fast hårt och ligga mitt bland senor och ligament och när man plockar bort dem så blir det oftast ärrvävnad som kan störa hästen.

Var det du som visade din häst på treårstestet i år i Tingsryd (eller var det 4 års kvaliten?)
 
Sv: Ledsen, förvirrad *behöver peppning*

Det beror ju som sagt på var benbitarna sitter. Vi har iaf haft travhästar som opererats och tävlat "som vanligt" senare.
 
Sv: Ledsen, förvirrad *behöver peppning*

lösa benbitar brukar inte va nåt problem att ta bort..förutsatt att dom sitter bra..och hästen blir ju oftast bra efteråt och kan användas som vanligt.

men de va väl inget dolt fel? då kan man inte lämna tillbaka väl pga de?
 
Sv: Ledsen, förvirrad *behöver peppning*

Hej
jag tycker inte du ska lämna tillbaka en häst som du tycker så mycket om, men om du skulle vilja göra det är frågan om du har juridiskt stöd i frågan. Om inte ägaren visste om att hon hade lös benbit så är det ju inget dolt fel.

Lösa benbitar är ju väldigt vanligt hos våra hästar och opererar man blir inte benen försvagade på något vis.

Du undrar om det är genetiskt överförbart, det vet jag tyvärr inte men jag antar att det kan vara det om den inte har fått benbiten av ett trauma.

Konvalecensen tror jag brukar ligga på ca 2 månader.

Om veterinären hade misstänkt att hon har lösa benbitar i de andra benen så hade dom förmodligen röntgat de andra två benen också.

Mvh/sananvalinta
 
Sv: Ledsen, förvirrad *behöver peppning*

Vet. ryckte i princip på axlarna och sa "Det fixar jag på torsdag, inga problem!" så det känns ju bra. Han sa inget särskilt om läget, men jag fick intrycket av att det var relativt lätt att åtgärda.

Japp, visade henne på 4-års kvalitén i Tingsryd.

/Sabina

Lösabenbitar är inget allvarligt om de inte sitter väldigt illa till. Vad sa veterinären om deras läge?

Att plocka bort benbitar är ingen svår operation och det görs oftast genom titthål och konvalecenten är någon månad.

Vi hittade lösa benbitar på min häst i fredags och det ryckte i princip veterinären axlarna åt, tyvärr har min häst frakturer på bägge bak (kotsenbensfrakturer) det är också en form av lösabenbitar då benet gått sönder av någon anledning men dessa bitar är mkt svårare att ta bort då de kan sitta både fast hårt och ligga mitt bland senor och ligament och när man plockar bort dem så blir det oftast ärrvävnad som kan störa hästen.

Var det du som visade din häst på treårstestet i år i Tingsryd (eller var det 4 års kvaliten?)
 
Sv: Ledsen, förvirrad *behöver peppning*

Förstod inte varför förra ägaren skulle betala, om du har en försäkring så betalar väl den? Kanske inte självrisken men ändå.

Har ingen egen erfarenhet av benbitar men vad bra att du kollade upp ordentligt! O det verkar ju inte vara nån fara! O vad söt hon är:love:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
461
Senast: tara
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 866
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 815
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp