Ledsen fodervärd...

M

M-alin

Vet inte riktigt var jag ska börja...
I november -07 blev jag en glad fodervärd till en helt underbar Haflinger. Ägarna var och tittade på mitt stall och allt verkade helt perfekt. Vi skrev ett fodervärdsavtal med en prövotid fram till mars -08. Ägarna hade glömt något hemma så en kopia på avtalet skulle skickas hem till mej efteråt. Därefter började problemen. Inte med hästen, utan med ägaren... Det kom aldrig någon kopia på avtalet. Jag pratade med henne efter någon vecka o hon lovade skicka det, men nej då. När det var dags för vaccination sa hon att recept låg färdigt på apoteket, men nej då...Efter det hörde jag inte av dem igen... :(

Jag ringde o messade utan något svar.
Läste i tidningen att ägarnas företag hade gått i konkurs, men tänkte inte mer på det. Hela sommaren gick och jag hade en underbar tid med hästen som stormtrivdes hos mej och hans stallkompisar. Hela vintern tog jag hand om honom... utan ett ljud från ägarna.
Försökte kontakta dem åtskilliga gånger, men de var som uppslukade.

Drog in polisen som skulle ta kontakt med dem, men även de misslyckades. Kontaktade konkursförvaltaren, eftersom jag misstänkte att hästen stod skriven i företaget och att de försökte "gömma" honom, men ingenting hände.

Vad ska man göra i detta läget? Skulle hästen på något sätt kunnat bli min?

Men idag... när jag kom hem från jobbet... var hästen spårlöst försvunnen! :(
Sprang ner till stallet... alla grejerna helt borta. Inte ett spår av "min" älskade häst! Får det verkligen gå till så här? Kan jag kräva dem på något?
Jag är helt förtvivlad.
Har pratat med polisen igen, men det vet inte riktigt vad de kan göra. De har lovat att försöka kontakta ägaren igen för att se att det är de som hämtat hem honom, eller vad som hänt...

Jag bara gråter...

Sv: Ledsen fodervärd...

Fruktansvärt elakt gjort! :eek::devil:Jag skulle gjort en polisanmälan eftersom de gick in på din mark och tog något som de inte hade rätt att hämta. Stöld med andra ord. Även om de äger hästen så har de ingen rätt att gå in och bara plocka den.

Eftersom du inte har någon kopia på kontraktet så har du svårt att bevisa din rätt. Tror dessvärre inte att du får ut så mycket av att bråka. Det kommer kosta mer än vad det smakar att dra upp det i rätten, tyvärr!

Stöld blir det knappast när det handlar om egna grejor, men egenmäktigt förfarande kanske? Olaga intrång?

Men oj, det lät illa :crazy: Håller med Lovisaleonora_, olaga intrång eller egenmäktigt förfarande kanske? Även om det är deras häst så var det verkligen inte schysst att bara hämta hästen utan att meddela dig, efter att ha struntat i den så länge dessutom!

Fy vad tråkigt, men du vet väl egentligen inte om det är de riktiga ägarna som hämtat hästen?

Bra att du har kontakt med polisen, det är nog den vägen du får gå.

Om du lyckas få kontakt med ägarna så kanske du har möjlighet att köpa hästen av dem?

Fy vad tråkigt! Stå på dig och fortsätt ringa till ägarna: googla som sjutton och se om du kan hitta fler telefonnummer till dem och ring ring ring! Håll kontakt med polisen och ge inte upp.

Ni som vet: om ett kontrakt går ut utan att ett nytt kontrakt skrivs och hästen inte hämtas hem, kan fodervärden/den som betalar för hästens foder och uppstallning begära ersättning från ägaren?

Ni som vet;
Om fodervärds avtal sägs upp utav ägaren har jag som fodervärd rätt att behålla hästen hela uppsägningstiden?

Jag tycker absolut att du ska anmäla att hästen är borta, för hemska tanke, tänk om det är någón annan som har tagit honom:crazy: det kan du ju inte veta.

Fruktansvärt dåligt av hästens ägare att göra sig onåbara och fruktansvärt att bara hämta hästen så:cry:

Jag lider verkligen med dej och skickar massor av stödkramar.

Herregud, vilka människor det finns :mad: Att man kan göra så, jag fattar inte.

For what it's worth - jag lider med dig. *styrkekram*

Ni som vet;
Om fodervärds avtal sägs upp utav ägaren har jag som fodervärd rätt att behålla hästen hela uppsägningstiden?

Svårt att svara på utan att veta mer detaljer. Beror på vad som står i kontraktet och anledningen till uppsägningen av kontraktet, men oftast: Ja, du har rätt att ha kvar hästen hela uppsägningstiden.

Tack så jättemycket för alla värmande svar!
Jag har polisanmält händelsen och ska jobba vidare med det idag... Jag ger mej inte så lätt!

Kramar till er alla

Fy sjutton så hemskt! Ingen i närområdet som har sett något i samband med att hästen hämtades?

Styrkekramar!

du måste ju uppdatera, jag fattar bara inte att sånthär händer och mycket oftare än man själv ens kunnat ana...SUCK
GE DIG INTE!! Och va på polisen mer än ngt för dem är laaaaaata

Uppdatera oss om hur det går!! Har ingen sett något?? Vad säger polisen?? Hur ställer sig lagen i dessa fall?? Kramar i massor!! hoppas det löser sig på något sett!!

:eek::eek:

:eek:

Det måste kännas fruktasvärt! Jag är inte särskilt insatt i vad som gäller i sådana här fall, men någonting måste väl ägaren ändå gjort sig skyldig till.
H*n lämnade ju faktiskt honom med dig vilket gjorde dig "tvungen" att ta hand om honom, trots att det inte finns något giltigt kontrakt.

Det borde ju inte gå att bara droppa av sin häst på någon annans gård och sen komma efter 2 år och kräva hästen tillbaka. Då skulle man alltså kunna ta lite semester från hästeriet om man kommer in i en svacka..

Jag har för mig att om en hästägare har sin häst inakoderad, och sedan sticker och lämnar hästen kvar, har stallägaren efter X antal månader rätt att sälja hästen och skall ersättas för dom utgifter denne lagt ut.

någon som ä Haj på det här?

stackars stackars dig! :crazy:

har du haft honom långt över kontraktstiden? om du kan styrka det, vilket du borde kunna i och med att du kontaktat polisen om att försöka spåra ägarna, så borde du iallafall kunna kräva ersättning för de utgifter du lagt ut på hästen under perioden som inte var kontrakterad.... inte mycket tröst, jag vet, det är väl hästen du bryr dig om främst - men iallafall ngt.....

tycker jättesynd om dig! :cry:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 599
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 476
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 847
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 360
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka