Ledsen 5 åring

M

maisan

Sitter o känner mig tyngd o ledsen. Det är så att min lill kille är så deppig o ledsen, han vill inte alls fara till dagis. Detta har pågått ett bra tag, började för ett år sen då han hittade en vän på dagis som va ett år yngre o han var superlycklig, men fröknarna tyckte inte att det var lämpligt att han lekte med den yngre pojken (?) då dom inte var jämngamla, så fröknarna skiljde dom åt o min pojk blev jätte ledsen o fattade ingenting. Sen dess har ingen riktigt velat leka med honom, visst har nån lekt med han vissa dagar men oftast inte, utan dom säger bara att han inte får vara med. Alla barnen är i samma grupp på detta dagis, 5 åringarna har i år haft lite egna utflykter men annars är alla tillsammans. Och konstigt nog så finns det andra som oxå är bästisar o är olika åldrar men dom försöker ingen skilja åt.
Pojken som min tydligen inte fick leka med är en av fröknarnas pojke. Jag har frågat dom andra fröknarna om dom sett ngt o även sagt att han är ledsen men dom har inget sett el märkt säger dom. Men jag ser ju att han är ledsen o jag tror inte han hittar på heller. Vad ska man göra åt detta? Mitt hjärta brister snart:cry:

Sv: Ledsen 5 åring

Nu vet jag inte hur pass talföra 5:åringar är, men vill han inte prata med dig om det?

Det är väl just det han har gjort, problemet är väl vad man ska göra åt det?

TS: Kan du inte prata med fröknarna igen, inte för att fråga vad de tycker, utan helt enkelt berätta att din son känner sig utanför, och vad de kan göra för att hjälpa?

Svar till alla: jag skrev ju att jag har pratat med dom om detta o att dom inget sett. Men nu har jag pratat igen o hon som jag pratade med hade sett att det va struligt så hon skulle ta tag i det, o hon sa att hon gjort det tidigare oxå.
Det som är så synd är att han börjar tappa tilliten till andra barn, så nu om nån han inte känner försöker ta kontakt blir han väldigt försiktig o blyg.
Och ja, han pratar ju med oss om detta, så det är inget problem. Och vi försöker peppa han så gott det går.

Jag har en lillebror som varit i - om inte samma så åtminstone - liknande situation under större delen av skolgången. Som försvarsmekanism har han stojjat och stökat på lektionerna och haft svårt att hänga med. Det är först nu som det verkar plana ut lite, även om självförtroendet ofta brister och rädslan att bli retad tittar fram.

Men goda råd annat än att prata mer med fröknarna, vilket jag ser att du gjort, vet jag inte om jag har. Håller verkligen tummarna för att det hjälper den här gången. Har grabben kompisar utanför dagis?

men fröknarna tyckte inte att det var lämpligt att han lekte med den yngre pojken (?) då dom inte var jämngamla, så fröknarna skiljde dom åt o min pojk blev jätte ledsen o fattade ingenting.
VARFÖR i hela fridens namn skulle det vara olämpligt att han leker med ett barn som inte är jämngammalt? Detta tycker jag att du ska kräva svar på av personalen!
Pojken förstår inte varför han inte får leka med den enda som velat bli kompis med honom, tacka sjutton för att han blir ledsen!
Och hur ska han ens våga försöka bli kompis med någon annan om risken finns att han blir sårad igen pga att personalen ska bestämma vilka kompisar som är lämpliga eller inte, vilka han ska få leka med?

Senast ändrad:

Nej det fattar jag inte heller. Vilka puckon till dagisfröknar som säger något sådant!

Jag hade blivit vansinig. Det du ska göra är att vända dig direkt till rektorn för det området och berätta vad som har hänt och vilket resultat detta har medfört.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 703
Senast: Fraegd
·
Småbarn Långt inlägg =( Jag har en son som fyller 3 år om 2 veckor. Han går nu på en jättebra avdelning på sin förskola. För ca 1,5 år sedan...
Svar
14
· Visningar
1 947
Senast: tonton
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: Sand
·
Småbarn Kopierar från min blogg. Min systers barn går på samma dagis, dock inte i samma avdelning och hus men man blir ändå förvånad över hur...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama