Ledproblem!

P

Pockan

Hej!
Jag behöver hjälp. Tycker jag har prövat alla preparat som finns! Har ett 8-årigt halvblod som går msv dressyr. Tävlat en del men för ca 7 månader sedan blev han lite oren. Åkte till vet som sprutade och ordinerade vila. Många skrittrundor blev det. Han blev bättre men är lite ofräsch.
Vet tycker inte det är någon idé att spruta mer utan antingen vila ut det eller slakta. Har givetvis valt att vila ut det, har dessutom prövat otaliga preparat som ska hjälpa honom. Glycosamin, läppmussla, djävulsklo mm. Tycker inte att de hjälp. Är det någon som känner till något preparat som kanske kan hjälpa till? :confused:
MVH / Fia
 
Har du låtit någon massör, kiropraktor, equiterapeut etc kolla på honom? Det är inte helt ovanligt att hältor kommer uppifrån, och inte från benen, och sen går dem och felbelastar, vilket kan leda till hältor. Eftersom han fortfarande är ofräch efter behandling så måste du ju ta reda på varifrån problemet kommer och göra något åt det. Kanske beror det på felaktig ridning? Då hjälper det ju inte att bara ge en massa ledtilskott, jag tror inte det är en lösning på problemet. Lycka till med hästen och hoppas det löser sig!
 
Är själv utbildad massör, haft kiropraktor ute, equiterapeut också. Dessutom varit hos Torbjörn och kollat tänderna! Vi har inte hittat något som skulle ge detta. Masserar honom 2 ggr/vecka. Stretchar efter varje pass osv. Känns lite orättvist att han är lite knacklig! Men, tiden läker väl det mesta. Glömde säga att han är röntgad från topp till tå. Suck!
MVH / Fia
 
Ibland måste man gå IN i leden för att se, ifall problemet återstår och behandling inte hjälper.

Vad är det för glukosaminprep du han använt?
 
Tagit borrelia/erelicias prover, visade ingenting! :confused: Trodde faktiskt att det kunde vara borrelia och/eller erelicias!

Använde Biofarmab´s BioGlucomin, tycker inte att det fungerade alls, men det beror väl på skadans art.


MVH / Fia
 
"Min" veterinär ordinerar (och använder själv) Thiamin för att hålla lederna i trim. Jag har själv inte hittat någon forskning på detta, men upplever att hästen faktiskt känns snäppet rörligare med Thiamin i foderstaten. Helt ovetenskapligt uttalande alltså :smirk:

Vad jag märkte på min förra kuse var att hans knäppningar i lederna faktiskt avtog med Thiamin. Och återkom vid uppehåll längre än 14 dagar. Slump kanske, men jag noterade det i alla fall...
 
Har provat flera "ledpreparat" till en känslig häst (dock inte de allra dyraste preparaten som cortaflex mm) och tycker att det bästa är biosynov. (enda jag märkte någon skillnad på)
 
Hej!
Han är behandlad för knäledinflammationer båda fram (hos mig). Innan jag köpte honom hade han haft problem med kotorna bak (länge sedan).

Vet tyckte det var konstigt med framknäna iom. att han går i bra form och bär sig ordentligt.

Thiamin känner jag inte till, glycosamin preparat eller?

MVH / Fia
 
Jag ger min häst (som har pålagringar i kotorna fram efter tidigare kotledsinflammationer) Cortaflex. Har testat de flesta andra Glucosamin-preparat på marknaden men gillar Cortaflex bäst, det innehåller dessutom förutom Glucosamin även MSM och Condroitin som också är bra för lederna och motverkar inflammationer. Att Cortaflex skulle vara bland de dyraste preparaten på marknaden är en sanning med modifikation. Visst, en stor burk kostar multum här i sverige men jag har beställt mitt från England och då fått det till ett pris av 175 kr/månad, alltså betydligt billigare än t ex Bioglucomin.

Lycka till med hästen!

P.S. Thiamin är väl en av b-vitaminerna, eller?
 
Vi ger våra äldre tävlingshästar Biosynov från biofarma funkar kanon, märker skillnad när hon inte fått det på ett tag. En annan ger vi MSM med bra resultat.
Mycket skritt och ute i stora hagar hela dagen håller våra i fin form och peppar peppar fräsha och krya efter en del strul med kot och knäleder. Använt Cortaflex tidigare jag fick då inget bra resultat med den hästen men många är mycket nöjda med det, tror att man måste ge det lite tid.
Lycka till
/M
 
Helt rätt, Thiamin är vitamin B1. Rapporter visar bl a att humöret förbättras av denna vitamin (studien avsåg människor). En trevlig bieffekt om pållen blir glad? :D
 
Hur gick du tillväga för att beställa från england?
Cortaflex alltså?
 
Jag har oxå använt Bioglucamin innan till min häst, men har nu gått över till MSM som funkar jättebra på min gamla hästs ben.
Bioglucaminet fungerade väl, men det känns som om MSM:et är ännu bättre.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 153
Senast: Speedway
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 926
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 952
Senast: Starstedt
·
L
Hästvård Hejsan! Jag har ett korsningssto (eng.fbl/am.vbl) på 12 år som inte verkar vilja bli frisk. Nån som har en idé om vad det kan vara...
Svar
2
· Visningar
960
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp