ledinflammation?

Ämelie

Trådstartare
Jag tror hästen är halt :cry: Har varit och tävlat i helgen, hon stannade en gång i 1:a klassen (1,10), 2:a klassen (1,10) vann vi :banana: och sista klassen 1,20 fick vi två stopp = uteslutna! Tycker inte hon kännts konstig på något vis, lika pigg att rida och har hoppat bra på träning. Ingen värme i benen efter ansträngning (vad jag känner :confused: ) Är VÄLDIGT noga med att kolla hennes ben VARJE dag! men då vi kom hem idag från tävlingen så skulle jag gå med henne till beteshagen och då tyckte jag att hon markerade lite när jag sprang med henne, först på grusväg och sedan då jag kollade på asfaltvägen markerade hon då också (hon har tunna sulor och brukar "halta" om man travar något steg på grusväg) När hon sprang i hagen såg hon ren ut :confused: Såg aldrig besvärad ut för att trava utan det var hon själv som började då jag gick med henne...

Låter det som en ledinflammation som spökar? Vill ju ha min gumma frisk! :(

Har tänkt prova longera imorgon och se hur hon ser ut, om det är en ledinflammation som spökar hur stor är chansen att hon haltar vid longering imorgon då? stor? liten?

Sv: ledinflammation?

Det beror ju helt på vilken led det är problem med.
Min häst markerar under longering när hon haft/har :crazy: Knäledsinflamation. Men när det har varit kotan har det fått göras böjprov.

Okej.
Är hon gallig i framknäna?
Jag har inte så stor erfarenhet av det fram mer än att min ponny hade Knäledsinflamation och sprutades för det hemma(Åkte aldrig till klinik)
Fast det var typ min första egna häst..

upplever inte henne gallig i knäna däremot har hon gallor i kotorna, men dessa får hon bara på sommaren, på vintern har hon torra ben. Veterinär har sagt att hon är lite gallig i kotskensidan, men att det är fullt normalt för en 17årig häst och inget att ora sig för...

Min häst har haltat på liten volt (vid longering) oavsett om det varit ledinflammation högt eller lågt. Och hon har aldrig haft värme eller varit svullen vid den inflammerade leden.
Men alla hästar visar inte hälta vid longering heller, det kan ju krävas en hältutredning för att komma fram till vad som spökar.

Jag skulle ha tagit det lugnt med henne några dagar och avvaktat, blir det inte bättre skulle jag se till att kontakta hovis för att utesluta hovböld, och om inte han/hon hittar något vänt mig till veterinär.

Jag har haft ledinflammationer både MED initialhälta, och HELT UTAN. 'Värst' var valacken som såg helt ren ut på lpargången, helt ren på longering på mjukt underlag (sandvolt), helt ren ut på longering på asfalt och helt ren vid arbetsprov (dvs riden).

Kotleds infl BF och VB, hovledsinflammation VF och VB.

När han hade knäledsinflammation BF så såg han tvärfräsch ut fram, bara för jag tjatade om att vet skulle böja som han böjde och jodå, knäledsinflammation (eller tja, carpit heter det ju fram) BF.

Unghästen har varit ren initialt och haft ledinflammation, nu sist halt initialt på VB och HF, men hade kotleds OCH knäledsinflammation BF, kotledsinflammation VB samt has- och/eller knäledsinflammation HB.

Så, du kan inte gå på om hon visar initialhälta. Spec dubbelsidiga hältor kan vara svåra att se initialt.

majja22 skrev:
Min häst har haltat på liten volt (vid longering) oavsett om det varit ledinflammation högt eller lågt. Och hon har aldrig haft värme eller varit svullen vid den inflammerade leden.
Men alla hästar visar inte hälta vid longering heller, det kan ju krävas en hältutredning för att komma fram till vad som spökar.

Jag skulle ha tagit det lugnt med henne några dagar och avvaktat, blir det inte bättre skulle jag se till att kontakta hovis för att utesluta hovböld, och om inte han/hon hittar något vänt mig till veterinär.

Ska kolla upp om det kan vara en hovböld som spökar, "Hoppas" på det!! Ska prata med stallägaren hon är hovslagare. Ska givetvis ta det lugt med henne, men om det är en ledinflammation så kommer den bli bättre av vila och om jag börjar rida om en vecka igen så kommer det troligtvis inte synas på en gång och jag veta orsaken NU så hon förhoppningsvis kan komma igång till tävlingarna i höst!

Liknande trådar

Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
3 224
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag ska besiktiga min 2åring imorgon för försäkringbolaget ville det pga att jag har ändrat i försäkringen. Nu är det så att för...
Svar
1
· Visningar
1 055
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama