Ledinflammation-när se förbättring?

B

Bumblebee

Ska försöka formulera den här frågan rätt...
Vi har sedan en vecka tillbaka behandlat/sprutat vår häst för dubbelsidig kotled+hovledsinflammation fram med kortison+tuppkam. Vi har återbesök om en vecka på kliniken. Kan man verkligen se resultat på så kort tid? :crazy: Hur har det varit för er?

Sv: Ledinflammation-när se förbättring?

Såg du någon skillnad efter 2 veckor?

Och vad är nästa steg om det inte blivit bättre, sprutar man igen då och väntar ytterligare eller?

Usch känns så lurigt det här med hältor... vår veterinär har sprutat på "rutin", så vi får vänta tills nästa gång och hoppas att han har rätt, då ska vi även få röntgen om det inte blivit bättre.
Än så länge ser vi ingen förbättring, men det har ju bara gått en vecka... :p

Min behandlades för inflammation i framknäet, efter 2 veckor var han bättre men inte bra, efter ny behandling och ytterligare 2 veckor var det nästan bra. Så min erfarenhet har varit att man sett resultat efter 2 veckor.

Sen var det sämre efter 6 veckors lugn igångsättning så då opererade vi. Någonting orsakade ju att det återkom så då ansåg vet. att det var onödigt att fortsätta behandla.

Hoppas det går bra för er! :idea:

Om inflammationen är hyfsat ny, räcker det med en beh. 2-3 v senare är hästen ohalt och kan skrittas igång.

Problemet är att ju längre infl funnits desto svårare brukar det vara att få bort den. Både 2 och 3 beh kan behövas.
Har den dessutom gått så länge att det börjar synas röntgenförändringar försämras oddsen ytterligare.

Din häst har troligen gått ett tag då det hunnit blivit både
dubbelsidig kotled+hovledsinflammation. Dubbelsidig hälta kan vara lurig att hitta om man inte varit i den sitsen förut.
Något bättre har det säkert blivit efter 2 v men ombeh lär behövas på i alla fall något/några ställen.

Innan du rider igång be om hjälp och råd av veterinären så du inte hamnar i samma sits igen.

Lycka till!

Glömde skriva att det är väldigt viktigt att följa råden om stillhet/sjukruta första dygnen för att beh ska få bästa effekt.

Ja, det var skillnad. Knäledsinflammationen var borta, men kotledsinflammationen var fortf. på 1 grad. Vi ombehandlade, ingen skillnad.. Blev beordrad vila och han såldes till en tjej som skogsmulle, (som vi känner) eftersom veterinären konstaterade att han inte skulle hålla för vår typ av ridning. Han ska nu få vila hela vintern, och är han frisk ska hon rida ut på han då och då.

Min häst behandlades för hovledsinflammation och var frisk efter 2 veckor. :)
Annars är det väldigt olika hur snabbt en häst "blir av med" hältan, men helt klart syns resultat på 2 veckor.

Aha! Då kan det alltså redan synas på två veckor... tyckte det lät som en kort tid bara...
Ja.. grejen är att vi inte är riktigt säkra på att det är en inflammation bara som lurar, utan troligtvis något mer. Pållan gick nämligen inte helt rent efter att de släckt lederna, men så pass bra att vet ändå tyckte det var idé att prova med att spruta, och det verkade som det var "standardlösning" att alltid börja med det om man var osäker på var hältan berodde på för att helt enkelt utesluta inflammation som var den helt klart vanligaste orsaken till hälta enligt vet. Vi får helt enkelt vänta och se.
Jag återkommer om vet skakar på huvudet den här gången också, får vi se om det är någon annan på buke som haft liknande symptom, för kliniken hade aldrig hört talas om det. :crazy:
Håll tummarna på fredag!

åkte in med min häst han hade inflamtion i v.f knä och kota + v.b knä fick behandling emd tuppkam och vilade typ 4 veckor tror jag det var, var lite bättre, röntagde då oxå och visade sej att ahn hade pålagringar på v.f kota :crazy:, behandlades iaf igen men nu med cortison. Lät inte spec positivt för min häst då, men blev iaf helt bra sen, hade då vilat 3 månader. Reds igång typ 2 månader fick sedan ett sår och fick vila 1 månad men efter det var han endå inte ren på böjt spår i traven så åkte in och kollade, hade då inflamtion igen på samma kota :crazy: bestämmde oss då för att ta bort han, han skulle ju få tillbaks inflamtion igen, frågan avr ju bara hur lång tid det skulle ta, tog ju tydligen 2 månader :crazy:
Men sen hur lång tid det tar innan de blir friska beror väl på hur länge de gått emd inflamationen, vår häst hade nog gått emd den ett tag (men var väldigt smärttålig så visade inte spec mkt, visade bara på böjt spår och vi red typ bara ut i skogen.)
Vår vet gör bara 3 behandlingar efter varandra och om hästen inte är bra då får man börja diskutera. Sen har ju olika vet olika lång behandlingstider...

Min ponny står också med dubbelsidigt!
Han hade kotledsinflamation i höger fram (lite i vänster)
samt lite i höger knä.

Min veterinär sa att jag antagligen inte märkt av det eftersom dubbelsidigt kan vara svårt att se.

Han återkom efter 2v och sprutade igen i höger kota, sprutade första gången i allt men höger knä och vänster kota var enligt honom bra efter 2v.
Nu är det 1.5vsen han sprutade honom då han hade lite var i höger efter 2v så nu är det snart dags att sätta igång honom.

Min veterinär rådde mig att linda honom varje natt för öka blodcikulationen, detta skulle minska risken för återkommande.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 477
Senast: Grazing
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 960
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka