Ledarskapsproblem med medryttarhäst

K

KarinFridaMaria

Hej!
Jag är ny på forumet och ska testa detta, får se om ni har några råd:-)
Jag är medryttare på en 11-årig halvblodsvalack sedan några månader tillbaka. Ridningen går bra, men från marken verkar han inte acceptera mig som ledare.
Inga direkt farliga situationer har uppstått men saker som händer är följande:

Han hugger efter mig i boxen, särskilt när jag ber honom flytta på sig eller kommer med borstar. När jag väl är igång att borsta verkar han inte bry sig så jag tror inte det är något som gör ont. Han hotar även med bakbenen ibland.
Han kliar sig hårdhänt på mig och försöker flytta mig med huvudet. Vad jag förstått har detta med ledarskap att göra, att han visar sig dominant?
Han backar och flyttar sig visserligen när jag ber honom, men under stora protester och med öronen bakåt och hotfulla hugg i luften. Han försöker även ta ett bett av min rumpa ibland när jag tex kratsar en hov.

Jag tolkar alla dessa saker som att han inte ser mig som ledare. När något av ovanstående inträffar försöker jag säga ifrån ett nej med sträng röst, smälla till honom lite på halsen, och bara fortsätta med det jag håller på med.
Det hjälper ofta inte, utan när jag säger ifrån markerar han igen genom att tex hugga mot mig tills jag backar undan. Då lugnar han sig och jag kan fortsätta. Han har aldrig bitit mig så det är nog mest tomma hot, men det är ju inte roligt för det.

Vad tycker ni jag ska göra? Vad har jag för möjlighet som medryttare (2 gånger i veckan) att ändra på hans beteende? Det är inte bara mot mig han är så. Ägaren verkar mest ha inställningen att undvika problemen, typ binda honom när man pysslar med honom, då kan han ju inte göra något. Klart jag kan ha honom bunden alltid men det skulle ju kännas bättre att få ordning på hans beteende.

Mvh Karin

Sv: Ledarskapsproblem med medryttarhäst

Jga skulle faktiskt ta hjälp av en NH-tränare eller liknande. Brukar inte ge det rådet men vi har haft en NH-tränare ute i vårt stall som lär en att bli en bra ledare som inte tillåter "dumheter".
Det kan ge problem i ridningen också om man inte tar det på allvar. Men jag skulle inte skrika nej eller "slå" till honom, det brukar inte hjälpa.
Prova att fråga i NH-forumet om du inte kan få ut en tränare men det bästa är att skaffa hjälp innan det blir värre.

Att ta hjälp är alltid bra, även om NH är ett mycket vitt begrepp och inrymmer många teorier och filosofier. Ingen är den andra lik och vissa är mer quick fixes än andra. Ta hjälp av en lugn, bra och erfaren person som kan häst! oavsett vad de kallar det.
Det kan också vara bra att checka med ägaren först, att det är okej.

Det viktigaste är nog att fråga sig varför, precis som ts gör. För mig, som jobbar med många typer av hästar, betyder aggression nästan alltid att hästen är osäker. Undantaget är hingstar som vill till ston.....

Vad förväntar han sig av den som ska borsta, om det är så att han känner att han behöver hugga? Eftersom själva borstandet sedan går bra? Förväntningen hos en häst när man kommer och vill borsta bör naturligtvis vara att det är en trevlig mysstund och tid för trevlig samvaro och då är ingen häst aggresiv oavsett om vi kallar dem starka eller veka i sinnet. Så det gäller att hålla sig själv positiv och inte bli arg utan förmedla just det som vi vill eftersträva. Det går inte att anlägga attityden "var glad nu din j-el".....
och tro att hästen skulle bli gladare för det.
Det enda vi lär då är att hästen "får rätt" - det handlar inte längre om ett borstande och mys, det handlar om en fight, precis som hästen från början trodde.

Till att börja med är en tydlig, lugn och stabil och stadig attityd bra att anlägga - i längden. Visa vad du vill och att det är trevligt och låtsas inte om att hästen är sur. Om han ändå inte hugger på riktigt, så gå inte på finten.... Hästen har det här som inlärt beteende, så det går inte att ändra på det över en natt. Det gäller att lära om och det görs inte genom att förstärka ett negativt beteende, utan genom att förstärka det positiva.

Senast ändrad av en moderator:

Åh tack för svar!
Det skulle ärligt talat kännas lite som att gå för långt gentemot ägaren om jag skulle ta ut en tränare "bara" för att han är lite besvärlig att ha att göra med från marken. Särskilt som ägaren själv inte verkar tycka det är ett problem utan bara tycker att "han är sån" och att man ska undvika problemen.

Men jag ska försöka ta till mig vad ni säger, att om jag tar "bråket" med hästen får han just vad han förväntar sig, ett bråk. Att det kanske är bättre att försöka göra ryktandet och pysslandet enbart positivt och ignorera hans sura miner.

Men tex när han kliar sig på mig då, är inte det en dominanshandling? Vad ska jag göra då, bara försöka knuffa bort honom? Samma sak att han tydligt ogillar att backas, flyttas i sidled, ska jag där bara ignorera hans sura miner och berömma när han gör rätt?

Och just det, min andra fråga fick jag inget svar på. Hur stor möjlighet tror ni jag som medryttare har att ändra hans beteende? Räcker det att träffa honom två gånger i veckan?

Halloj där!
Näe - han ska inte klia sig på dig och buffa på dig. då får du "kräva" tillbaka DITT utrymme, som ska vara ungefär lika stort som när du står och pratar med människor. Det är ömsesidig respekt att inte inkräkta på varandras huvudens områden utan att man håller ett avstånd, såvida den andra inte inbjuder förstås.
Vifta med armarna och se till att han kan gå undan bara så lär han sig snabbt att det inte är en bra idé. Eller så tar du grimskaftet till hjälp för att ta bort huvudet. Bort ska det i alla fall, men inte elakt utan bara bestämt så han förstår att det inte är önskvärt. Vet inte hur känslig han här men ibland räcker att bara vifta till lite med axeln, medans andra hästar behöver lite mer viftande för att de ska haja att man inte vill ha dem så nära eller som här - på en! Om han kommer och kliar mot dig är det också han som ska flytta på sig - så vik inte undan. Du har rätt att stå där du står, helt ifred!

Sedan när han står still och på avstånd - kan du faktiskt vänligt gå fram och "fråga" om han vill ha kli på pannan. ..... då kliar DU på honom med handen och gör ju honom en tjänst! Tänk vad lycklig han kommer bli då! :-) De flesta hästar som man gör så med lär sig snart hur han sedan kan fråga och visa dig på ett respektfullt sätt att de vill ha kli i pannan.

Tror han mest gör så för att det kliar och att han kanske märkt att han KAN klia mot folk (andra kanske till och med tyckt om det????).

Och du kommer att få en helt unik relation till den häst du har som medryttarhäst. Hästar är mycket duktiga på att skilja den ena individen från den andra, oavsett om det är tvåbenta eller fyrbenta. De är ju sociala och skapar sociala band, även med oss! Så efter ett tag kommer du säkert märka att hästen beter sig på ett sätt med dig, och på ett sätt med sin ägare, och på ett tredje med stallpersonalen! Han lär sig hur er relation ska vara och du sätter agendan för hur den ska se ut! Gör du tillvaron med hästen positiv och är tydlig med vad du vill kommer han se dig som en vän. Du kommer alltså att kunna påverka hur han är med dig genom hur du själv är mot honom. Precis som med vilken annan relation som helst här i världen. Det kan i sin tur göra honom mer nöjd med tillvaron så att han blir lugnare och gladare i allmänhet, även med andra.

Vid back och flytt kan du fundera på HUR du backar och flyttar honom. Han kanske inte gillar att bli petad eller tryckt på, till exempel om det nu är det man gör för att flytta honom. Prova lite olika sätt att förmedla vad du vill. Det kanske räcker med att smacka till, säga back eller förmedla med sin kropp att man vill att han ska flytta på sig? Han kanske är känsligare än vad många tror? Det viktigaste till att börja med är ju ATT han gör som du ber honom och var då glad att han gör det. Ingen kan kräva att man ska vara glad också - eller hur??? :-) Även om det vore trevligare. Men om han ser att du blir nöjd och glad av det han åstadkommer (det vill säga backar eller flyttar sig) blir han troligen mer bekväm med dig och mindre tjurig allt eftersom, troligen till och med nöjd.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för bra tips snusmumriken!

Tycker nog att hästÄGAREN ska bestämma.
Det är stor risk för att hästn sätter sina hot i verket om du gör fel.
Man måste kunna läsa av vad det är frågan om o hantera det EXAKT rätt.

Just som Mumrikan skrev om- att vifta med armarna- gjorde att min barndomdrömridskolehäst högg folk i huvudet.
Vinn dens förtroende- ignorera o flytta den inte om du inte måste.
Troligen testar den om den kan skrämma dig.

KL
Tar ett ex på där hästens betéende missförstogs.

Min medryttare beklagade sig över att en ny promenadhäst vägrade att lyfta sitt ena bakben o istället försökte "trampa ner" henne.

Den hade en gammal transportskada o man fick vara varsam. Det var inte hon o hästen försvarade sig.

Absolut, jag har tagit upp det med ägaren. Men han tycker mest att "sådär gör han mot alla, ta det inte personligt, ge honom lite hö när du pysslar med honom så håller han sig lugn. Eller sätt fast honom i gången.".

Dvs undvik problemen så gott det går. Men ibland måste man ju faktiskt fixa med hästen i boxen. Idag när jag skulle sätta på honom täcket högg han mot mitt ben så att jag kände tänderna. Sen blev jag ju inte biten, det blev inget märke eller så. Men det är ju obehagligt.

Jag bara ignorerade honom och fortsatte sätta på täcket. Han har även huggit mot rumpan på mig när jag håller på kratsa hovarna...

Tycker nog att hästÄGAREN ska bestämma.
Det är stor risk för att hästn sätter sina hot i verket om du gör fel.
Man måste kunna läsa av vad det är frågan om o hantera det EXAKT rätt.

Just som Mumrikan skrev om- att vifta med armarna- gjorde att min barndomdrömridskolehäst högg folk i huvudet.
Vinn dens förtroende- ignorera o flytta den inte om du inte måste.
Troligen testar den om den kan skrämma dig.

Okej, nu borde jag ju veta bättre - att folk läser det de vill läsa och inte det andra. Jag tror bestämt att jag frågade om hästen kanske tyckte det var obehagligt med tryck mot kroppen om man BEHÖVER flytta den. För det gör man ju ibland.... Och dessutom gav jag tipset om att kolla med hästägare.
Jag nämnde nog också att det allt som oftast räcker med kroppsspråk i lite mindre skala, tex att lyfta en axel.... jag pratar inte om att leka väderkvarn det första man gör.... Det är ett etologiskt faktum att hästar är exemplariska på att avläsa kroppsspråk, och det kan man nyttja UTAN att skrämma ihjäl hästen..... Det handlar om att vara tydlig. Ingen har blivit rädd av att någon talar tydligt - kroppsspråk eller oralt. Däremot - hysteriska människor brukar skrämma de flesta.... Frågan är inte alltid vad man gör, utan hur....

Det där med testing axel får du nog förklara lite närmare. Vilken etologisk forskning lutar du dig på då? Du återkommer ofta till det här i olika trådar har jag sett, men jag undrar faktiskt var du fått det ifrån.... Du får gärna PM:a mig uppgifter om att hästar testar och varför de i så fall skulle göra det. För frågan är fortfarande varför hästen tycker att den behöver testa....

En etolog till:angel:
eller bara NH.

Vifta med armarna och se till att han kan gå undan bara så lär han sig snabbt att det inte är en bra idé. Eller så tar du grimskaftet till hjälp för att ta bort huvudet. Bort ska det i alla fall,
Om du vet hur man tränar hangarhundar, så vet man hur även hästar kan bli- om de är benägna till sådant uppförande.

När det gäller normala ung- tester med barn, hundar, hästar så tänjer de på gränserna. Det är fullkomligt normalt o ska inte bestraffas.
Det förkommer även mot deras djurfäder- om du har iakttagit djur lite grann.
Bus... som de har utvecklat.

Föräldrarna har världens tålamod, men vet när det går för långt.

Det är ömsesidig respekt att inte inkräkta på varandras huvudens områden utan att man håller ett avstånd, såvida den andra inte inbjuder förstås.
Att flytta o backa hästen är inte ömsesidigt- utan regelrätt intrång. Då vill det till att hästen har förtroende- att man själv visar respekt för hästen o inte gör det bara därför att.
Hästar fattar när man gör det av en anledning- att man vill komma förbi osv.
Det finns ingen anledning att hela tiden brösta upp sig för att visa sin makt- med att rygga eller flytta den. Har de lärt sig en gång- kan de sin sak o behöver inte tragglas eller användas för maktutövande.
Var en vänlig men bestämd, konsekvent o en rättvis människa så kommer tilliten med Posten.

Det tar tid för 2 individer att känna varandra, men hästar känner av mkt snabbare om den här människan är ngt att hålla i när det blåser. Om man ger hästen "benefit of a doubt" så kan det bli en uppenbarelse.

BTW skulle jag bli rasande om ngn började vifta runt huvudet på mina hästar- för att de inte klarar av att ha väluppfostrade hästar nära inpå sig.

En idiot börjad knäppa med fingrarna vid öronen på min ena- som är den mest gudomligt snällaste varelse som finns- om än jäkligt stor. Gillar man det inte- gå då därifrån. Tur för henne att hästen inte reagerade!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 695
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka