Ledarskapsövningar

H

Humzan

Hej är det någon som kan tipsa om bra ledarskapsövningar?
Jag har en hanvalp som är 5 månader.

Sv: Ledarskapsövningar

Lägg valpen på golvet, sätt dig brevid och håll ned den tills den slappnar av och somnar. Kan ta tid men effektivt.
Alltid äta innan hunden, om inte annat ta en kaka och ät demonstrativt innan den får sin mat.
Alltid ha hunden att sitta innan den får gå ut, gå gärna ut och kolla läget först medan hunden får vänta.

Äh, kommer inte på mer just nu!

Allt som du säger att hunden ska göra är en sorts ledarskapsövning. Tex sitt, ligg, rulla m.m. Gör hunden som du säger är det bra, annars har du inget ledarskap under förutsättning att hunden förstår vad du kräver av den.
En hund som lyder dåligt och som vet vad du menar har man dåligt/inget ledarskap över.

"Hit" är ju ett bra sätt att få veta vem han springer till, dig eller nåt annat som är mer intressant, då får du svar.

Gå valp/unghundskurs. De är ju jätteduktiga på sådant.

Lycka till!

Googlar du runt lite så kan du finna några!

En övning till är att låta hunden sitta innan den får mat och inte får äta förrän den får ett "varsågod". Detta gäller även vid ytterdörren.

Lek med honom, visa att du är en trygg ledare som försvara honom från farligheter. Ha mysiga stunder.

En trevlig, snäll, modig individ (=Du) är en naturlig ledare.

Alltid äta innan hunden,

Har ingenting med ledarskap att göra. I tex en vargflock så är det ofta som valpar och unghundar äter innan alfaparet. Skulle då det betyda att det är valparna som är ledare? Nej, och inte heller betyder det att Du är ledare för att du äter en kaka innan du ger hunden mat.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
996
Senast: Niyama
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: bobbbo
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama