Ledarskapsövningar och tips, tack!

Royalj

Trådstartare
Jag har lite problem gällande ledarskapet med min häst. Hästen ifråga har jag haft i drygt ett halvår och i början gick ridningen toppen (red väl "på förra ryttarens ridning" så att säga) men på senare tid har han börjat bli lite oroligare i ridningen. Plötsliga ljud, andra hästar som busar mm får honom att rusa iväg och bli spänd. Det leder i sin tur tyvärr till att jag blir spänd och vi har därför hamnat i något av en dålig cirkel.

Jag har tränat honom väldigt mycket från marken och där är han numera oftast lugn och fin, exempelvis finns det ett ställe på uteridbanan som är läskigt när vi rider (myyycket spänd häst) men som inte är några som helst problem när jag leder honom. Det känns alltså som att han litar på mig på marken, men inte vid ridning.

Har ni några bra tips på ledarskapsövningar (gärna uppsuttna) eller några andra tips? Och hur ska jag göra för att behålla lugnet när jag "vet" att han kommer försöka rusa iväg?

Sv: Ledarskapsövningar och tips, tack!

Det är ett ganska basic tips, men när du känner att han blir spänd så sträck upp dig, sjunk ner djupare i sadeln och andas djupt, och prata med honom. Då blir du mer avslappnad och det känner hästen. Eftersom han litar på dig på marken men inte när du rider kan det vara att du är lite rädd för att ramla av, och blir mer spänd uppsutten.

Dessutom kan du testa göra andra saker för att distrahera honom. T.ex. när han inte vill gå förbi det där på det läskiga stället kan du börjar rida på en volt en bit bort, där han är lugn, och sedan långsamt förflytta volten närmare och närmare det "farliga". Börjar han bli spänd så ligger du bara kvar på den volt du har tills han blir avslappnad, och sedan fortsätter du. Och rid honom samtidigt, alltså ställ inåt och utåt, rakrikta, flytta sidvärts etc, så att han fokuserar på dig.

Vicka på tårna i ridstövlarna gör också att man tvingar sina ben att slappna av.

Hur passar sadeln idag?
Bytt utrustning?
Andra förändringar?
Veterinärcheck?
Är den känslig sen tidigare? - Behöver du träning/ändra ditt sätt att rida?
Var det något speciellt som inträffade när den blev mer skvättig?

Jag tycker inte att det brukar röra sig vidare mycket om "ledarskap" när hästar förändrar sitt beteende i ridningen. Hästar som har smärta kan försöka fly/reagerar på de mest konstiga saker som de inte brytt sig om tidigare, en vetcheck hade jag minst gjort till att börja med.

Senast ändrad:

Den allra bästa övningen du kan göra har inget som helst med ledarskap att göra utan om kroppskontroll dvs slappna av i kroppen. En spänd ryttare gör så att hästen blir spänd och någon måste bryta mönstret och det lär inte vara hästen som gör det.

En stallkompis berättade för mig om en träning hon varit med på där tränaren sa: - Vid den punkten kommer det hoppa in en person som viftar med ett paraply. Alla hästar hoppade iväg eller tramsade vid just den punkten MEN det vara aldrig någon som hoppade fram. Allt satt i ryttarnas huvuden och detta kände hästarna av.

Om vi som ryttare tänker att i ett visst hörn finns det läskiga saker så kan man vara ganska säker på att det blir läskigt i just det hörnet. Vi måste tänka att alla hörn är lika ofarliga. Vi VET ju att det inte ligger några troll och krokodiler där. ;)

Kalasbra skrivet! Så otroligt viktigt att tänka på och så otroligt många som glömmer bort det (jag gör det ofta, det erkänner jag!).

En spänd ryttare gör så att hästen blir spänd och någon måste bryta mönstret och det lär inte vara hästen som gör det.

TS, glöm snacket om ledarskap och tänk mer på det som Speedway skriver. Det är inte gjort i en handvändning, men med tålamod går det.

Och världens tråkigaste tips; hitta en tränare som passar er båda.

Tack för era tips, mycket nyttigt att tänka på :) Jag är medveten om att mycket av problemet sitter i att jag blir spänd men det är som sagt svårt att "stänga av" spändheten även om man vet att man ska. Fler tips när det gäller det är mycket välkomna!

Dandylinn: Hästen är veterinärcheckad nyligen och reagerar likadant oavsett vilken sadel jag har. Däremot har jag bytat stall, men han verkar trivas bättre i detta stallet än det förra. En skillnad jag kan komma på är att ha tidigare gick själv och nu har hagkompis, han kanske känner sig osäkrare när han är själv nu pga det?

Ah, en förändring.. Hur länge har ni stått i nv stall?

Det kan också ha en förklaring, att den ännu inte känner sig helt säker med omgivning, rutiner eller kompisar som gör att den är mer skvättig av sig.

Skritta mkt på lång tygel- ej kontakt, men marschera på.

Rid sedan så hästen blir motionerad o målmedvetet. Ha kul o LETA inte faror.

Busa lite med den.
Klappa den o säg att den är duktig- NÄR den är det givetvis.;)

Tack för era tips, mycket nyttigt att tänka på :) Jag är medveten om att mycket av problemet sitter i att jag blir spänd men det är som sagt svårt att "stänga av" spändheten även om man vet att man ska. Fler tips när det gäller det är mycket välkomna!
...
Titta på något annat än det hästen brukar bli rädd för resp. det hästen tittar på. Titta INTE på den farliga snöfläcken, stenen, hindret etc för då gör du din kropp beredd på den situation du tror skall komma och blir spänd. Du riktar också hästens uppmärksamhet på det farliga.

Klappa/beröm bara när hästen slappnar av och är orädd/avspänd så att du berömmer den känslan. Klappa INTE för att "trösta" eller för att försäkra hästen om att det inte är farligt, särskilt inte då du själv är spänd. Hästarna brukar genomskåda den bluffen.

Det är viktigt att du ger hästen en känsla av att du har koll på det farliga och att hästen förstår det så att den inte behöver ta hand om den farliga situationen. Det är en viktig del i det som kallas ledarskap. För det behövs både självkontroll så man vet vad ens kropp verkligen gör och kunskap om vad man skall göra. Det första kan man träna på var och i vilken situation som helst. Det andra behöver man ta reda på antingen genom egna studier av massor med hästar i olika situationer eller genom att ta till sig vad andra med stor erfarenhet publicerat. Jag rekommenderar att du googlar på "Six keys to harmony" för att få mer information.

Ett par saker som är viktiga
- låt inte hästen putta runt dig. Den som inte flyttar sig är den som uppfattas som ledare. En vanlig situation är hästen som tigger och knuffar på människan för att få godiset som människan har i fickan. Människan backar för att få upp godiset ur fickan och har då flyttat sig och "förlorat". En annan är då hästen som kommer "för" nära med bog eller bakdel och människan flyttar sig undan.
- från marken be hästen att flytta en fot bakåt/rygga. Då den gör det har den gett dig utrymme och "erkänner" att du är ledaren just då.
- fullfölj de ledarskapsövningar du påbörjat, t.ex. ryggning. Påbörja inte ledarskapsövningar som du inte kan fullfölja just då.

Har du nån annan duktig ryttare som kan sitta upp på honom några gånger och kan hjälpa er att bryta den onda cirkeln? En person som inte blir spänd och kan aktivera hästen på ett sätt så att han glömmer faran. Detta löser naturligtvis inte era problem på sikt men kan vara ett sätt att bryta den onda cirkeln som ni har hamnat i och det kan göra det lättare för dig att jobba vidare med problemet.

Sen är väl allmänna tips att försöka ställa honom i från det han tycker verkar läskigt, aktivera honom riktigt mycket när han ska förbi nåt som du vet att han reagerar på, gärna dressyr typ skänkelvikning, öppna, sluta, serpentiner o.s.v. (eller vad du nu kan komma på som passar er nivå) Det gäller då att du är lite före hästen och kan börja aktivera honom innan det som han blir spänd av kommer. Du kan ju börja testa på ridbanan där du har ett ställe där du vet att han blir spänd, genom att aktivera honom får du också något annat att koncentrera dig på och kanske inte spänner dig på samma sätt vilket överförs på hästen.

Som nån annan skrev så behöver ni naturligtvis ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig att slappna av mer i sadeln och ge dig tips om vilka konkreta övningar som passar just dig och din häst.

Titta på något annat än det hästen brukar bli rädd för resp. det hästen tittar på. Titta INTE på den farliga snöfläcken, stenen, hindret etc för då gör du din kropp beredd på den situation du tror skall komma och blir spänd. Du riktar också hästens uppmärksamhet på det farliga.

Klappa/beröm bara när hästen slappnar av och är orädd/avspänd så att du berömmer den känslan. Klappa INTE för att "trösta" eller för att försäkra hästen om att det inte är farligt, särskilt inte då du själv är spänd. Hästarna brukar genomskåda den bluffen.

Det är viktigt att du ger hästen en känsla av att du har koll på det farliga och att hästen förstår det så att den inte behöver ta hand om den farliga situationen. Det är en viktig del i det som kallas ledarskap. För det behövs både självkontroll så man vet vad ens kropp verkligen gör och kunskap om vad man skall göra. Det första kan man träna på var och i vilken situation som helst. Det andra behöver man ta reda på antingen genom egna studier av massor med hästar i olika situationer eller genom att ta till sig vad andra med stor erfarenhet publicerat. Jag rekommenderar att du googlar på "Six keys to harmony" för att få mer information.

Ett par saker som är viktiga
- låt inte hästen putta runt dig. Den som inte flyttar sig är den som uppfattas som ledare. En vanlig situation är hästen som tigger och knuffar på människan för att få godiset som människan har i fickan. Människan backar för att få upp godiset ur fickan och har då flyttat sig och "förlorat". En annan är då hästen som kommer "för" nära med bog eller bakdel och människan flyttar sig undan.
- från marken be hästen att flytta en fot bakåt/rygga. Då den gör det har den gett dig utrymme och "erkänner" att du är ledaren just då.
- fullfölj de ledarskapsövningar du påbörjat, t.ex. ryggning. Påbörja inte ledarskapsövningar som du inte kan fullfölja just då.
En äkta ledarhäst tvingar aldrig en annan häst att rygga.
De visar i GOD TID att den inte är önskvärd o den får alltid en chans att VÄNDA o dra...

man blir inte en god ledare för att man ryggar eller flyttar hästen!!!!

Läs av hästen o lär den var gränsen går.
Vanligt folk låter hästar komma fram o gulla så länge de sköter sig. NH folk ser det som att hästen vill stiga i rang.
Det funkar inte så.

En äkta ledarhäst tvingar aldrig en annan häst att rygga.
De visar i GOD TID att den inte är önskvärd o den får alltid en chans att VÄNDA o dra...

man blir inte en god ledare för att man ryggar eller flyttar hästen!!!!

Läs av hästen o lär den var gränsen går.
Vanligt folk låter hästar komma fram o gulla så länge de sköter sig. NH folk ser det som att hästen vill stiga i rang.
Det funkar inte så.
En ledarhäst kan be/kräva att en annan häst flyttar på sig. Hur den andra hästen flyttar på sig är, som du säger, ur ledarhästens perspektiv av mindre betydelse.

Den som blir runtputtad av sin häst uppfattas inte som ledare av sin häst.

Att stiga i rang har inget egenvärde för en häst. Den är mer tillfreds om den hittar en ledare som den kan lita på.

Vem blir runtputtad av hästen? Gör hästar så menar du?

Det finns många hästar som försöker sig på att klättra i rang i FLOCKEN.

De ser inte människan som ledaren då den överger hästen 22h/ dygn. Däremot som dess människa- en som man kan förlita sig på i vill vara med o som inte mobbar- flyttar bara för att man då inte tror att hästen ser en som en "ledare"

De ser inte människan som ledaren då den överger hästen 22h/ dygn. Däremot som dess människa- en som man kan förlita sig på i vill vara med o som inte mobbar- flyttar bara för att man då inte tror att hästen ser en som en "ledare"

tack, detta var bra skrivet.
Tycker det är så mycket med ledarskap numera , alltid ska man vara ledaren , men har vi inte häst för att det ska vara skoj/ roligt.:p

Skritta mkt på lång tygel- ej kontakt, men marschera på.

Klokt tänkt för om man hela tiden sitter och tjuvhåller i tyglarna så blir hästen oftast bara mer spänd.

Ägaren till min nuvarande foderhäst red inte ut själv för hästen kunde minsann vara väldigt spänd, tittig osv. I mina ögon är detta dock en av de coolaste hästarna jag har ridit och jag rider ut själv flera gånger i veckan. Kan både trava och galoppera på lång tygel om jag känner för det. Naturligtvis kan hon bli rädd men reaktionerna är små och det är oftast inte värre än att hon sprätter till lite.

Är jag hennes ledare? Inte en j-la aning och jag har aldrig ens tänkt tanken.

Uttrycket- "De blir om man GÖR dem" är applicerbárt på hund, häst, barn o även maken :D

Är du ängslig så vad tusan händer? Uppsuttet. hästen känner nervositet genom hela kroppen o försöker man i DET läget att vara "ledaren" så blir det bara konflikt i hjälpgivningen.

Vet många tanter som babblar- Det äääääär inget farliiiigt" samtidigt som de säger att de inte vill GÅ med hela deras uppenbarelse o givetvis håller i tygeln.
Ta istället- "Jag är inte rädd att flyga.... jag menar att RIDA!"

Man KAN överlåta ledarskapet åt hästen istället om man inte bromsar den- ofta med hela kroppen.
Det är väl bra om båda inte är skrajsna. Dela på modet.
Ge hästen det förtroendet o se...De blir självklart mer självsäkra.

Det går inte att försöka lura en häst att man är självsäker uppsuttet. Därav att många har sådana problem som inte finns till fots.

Ledarhäst flyttar annan häst när ledarhästen så vill. Häst flyttar en människa som den inte anser vara sin ledare när den vill och har möjlighet. Andra hästar har lättare att uppfatta ledarens "flytta-på-dig"-signaler än vad människan har. Människan kan behöva en knuff eller (hot om) spark för att förstå.

Hästen behöver en ledare i sin flock. Om den är osäker på att det finns en ledare testar den. Det kan naturligtvis kallas att den försöker klättra i rang. Det är bekvämare att inte vara ledaren, att lita på att någon annan har koll på läget och varna för faror. Hästar är i sin roll som bytesdjur bekväma av sig, av naturen sparar de på krafterna tills de verkligen måste använda dem. Om hästen känner att ryttaren inte har koll på läget och de faror som finns måste hästen agera och undvika de faror den ser. Det kan vara en snöfläck, en skugga eller något som ryttaren tror att hästten skall reagera på.

Människan kan vara ledare den tid som den har tillsammans med hästen om människan har visat att den klarar det jobbet. I detta ingår att människan kan flytta på hästen och inte blir flyttad av hästen.

Återigen.

Ledarmantrat orkar jag inte med alls!
Trådens fråga var
"Har ni några bra tips på ledarskapsövningar (gärna uppsuttna) eller några andra tips? Och hur ska jag göra för att behålla lugnet när jag "vet" att han kommer försöka rusa iväg?"

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?