Ledarskap!

G

Globlesa

Har inte hittat någon tråd om detta riktigt...så jag skapar mig en ny tråd:D
Har ni några bra övningar/lekar på att öva upp ledarskap med sin häst?

Har fått en ny häst nu, och har lite brist på ideér så lite hjälp vore tacksamt;)
 
Sv: Ledarskap!

Kolla under NH - där finns 7-games att öva på.

Lycka till med nya pållen! :)
 
Sv: Ledarskap!

Jag har inga direkta övningar, jag ser istället till att lägga in "tränandet" i vardagshanteringen.

Ofta ser man hur hästägaren tar på repgrimman och går ut för att träna ledarskap, och hästen är hemskt lydig under träningstillfällena. Men när det kommer till ledandet till och från hagen, hanterandet på stallgången osv så är hästen lika ouppfostrad då som innan...:smirk:

Jag ser till att hästen sköter sig när vi går till och från hagen, och gör den inte det så tar jag det just då, inte vid ett separat träningstillfälle senare.
 
Sv: Ledarskap!

Fast 7-games tar jag mer för att öva människan i hur man bör bete sig mot hästen i vardagen.
Alltid bra att öva lite och se hur hästen reagerar, innan det verkligen gäller! Säg att det händer något, då är det bra att ha kollat hur hästen reagerar på mig och mitt kroppsspråk!
 
Sv: Ledarskap!

Ja, det har du ju faktiskt rätt i. :idea:

Hästens beteende kommer ju av människans otydlighet, så det är ju vi som "pratar slarvigt" till vardags och blir "lättförståeliga" när vi går in för det under träningspassen.

Rörigt blev det, men ni fattar poängen kanske?:D
 
Sv: Ledarskap!

Jag ger bara ett råd på den sortens fråga.

Ta hjälp av en tränare.

Mindre skaderisk utifall att din häst skulle bli upprörd, mindre risk att det blir missförstånd, mindre risk att hästen och du hamnar på dålig fot med varandra.

NH är något som kan bli mycket fel.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 529
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp