Z

Zacke

har en väldigt "ponnytempramentad" ponny som vanligtvis vet vem som bestämmer (alltså jag) men iblan får han för sig att testa lite (eller ganska mycket) och det pågår några dagar. Jag "vinner" i slutänden genom diverse ledarskapsövningar, men det är så tråkigt att behöva göra det med jämna mellanrum. Någon annan som har det så?
Han är annars en jätte fin och snäll ponny
Skulle bli jätte tacksam om nån har något tips om hur man kan undvika dessa duster! Bör kanske nämna att jag kör ledarskapsövningar (fot, stanna, backa osv) varje dag med honom och vi litar 100% på varandra (tror det är ömsesidigt iaf )

Sv: Ledarskap

Fundera på om det är något du gör annorlunda precis tiden innan han börjar testa? Blir du mindre skärpt, mindre fokuserad..? Oftast är det där det brukar brista, att människan efter en period utan testerier blir lite "slappare" och då säger hästen "Hörredu, vad sjutton sysslar du med? Skärpning!".

Hästar testar, det är sunt och det är naturligt. Ibland testar de för att man gjort något som fått dem att tvivla, ibland bara för att kolla läget. Visst, det är inte kul, men det är en del av dealen. ;)

En följdfråga, om hästen lyder en, går snällt med, stannar när jag stannar, uppfattar den mig som ledare då? Hur kan hästen göra när den "testar" och hur ska man hantera det?

Har ni tips på några bra ledarövningar man kan göra?

Senast ändrad:

min ponny testar genom att helt enkelt bara gå. Vi kan gå fot ena dagen jätte bra, sen nästa dag när jag stannar så går han bara vidare. Inga stora grejer egentligen om man säger till honom och backar back honom och går fot tills han lyssnar ordentligt igen, men om man (jag) slarvar med det så blir han lite mer påträngande och har lite svårare att ta in när jag om igen börjar med ex fot. Märker ofta att han testar när min medryttare varit hos honom...... :p

Om du har en ridbana där du kan släppa hästen (eller en liten hage) och har gott om tid, så kan du gå och sköta dig själv och göra intressanta saker (studera marken, väggen, gräva lite en ficka och hitta nånting vääääldigt intressant) Utan att direkt titta på hästen, gå förbi hästen, låta lite, ja allt mysko man kan komma på, och vänta till hästen kommer fram till dig, då när DU vill hälsa hälsar du, men inte innan bara för att hästen kom. Du som ledare visar intresse när du vill, inte när hästen vill. Vem vet, de kanske ligger ett ytterst spännande halmstrå på marken brevid dn fot ;) Det är också kul att leka tillsammans, men man bör då tänka på att hålla sig ur vägen om hästen blir lite glad.... smacka, spring mana på och sakta av och få hästen att göra som du, bra ledarskapslek plus att man får en jäkla konditionsträning :D

Senast ändrad av en moderator:

Man ska inte bry sig så hårt i hela den här "ledar"-prylen. Ska man hårddra det finns det inte många människor här i världen som besitter de egenskaper som krävs för att hästen verkligen ska se en som ledare, utan man ska fokusera på att få en fungerande relation där man har en liten säkerhet i att om man blir oense med hästen om något så är det MIN vilja som till slut gäller, detta för säkerhetens skull.

De bästa "övningarna" man kan göra är att träna sig själv i att vara konskvent, för får man in konsekvens i sin hantering så har man hälften vunnet. Det är mer tankearbete än fysiskt arbete, men nog så viktigt.

Zacke: Din häst verkar vara en sån som har ett stort behov av konskevens, och det du måste göra är just att vara konsekvent och även lära din medryttare att vara det. Vissa hästar är såna, att de inte tillåter att man slarvar, och då får man rätta sig därefter. Jobbigt är det, jag vet; för jag har också haft en sån häst, men med lite träning så får man det att gå "som på räls" och man kan börja fokusera på roligare saker än gå fot. :)

hmm, kan det vara så att när du väl kommit över en sådan test period, att du tycker han är så snäll då, och det kanske inte gör så mycket att han tar ett steg hit eller dit, kanske inte gör så mycket att han råkade buffa till dig lite för det inte var så hårt? funderar på vad du gör.. För det kan nog vara så att du blir väldigt konsekvent när väl problemet kommer upp, men sen när han börjar uppföra sig så tappar du dom uppstatta reglerna lite. Jag känner igen mig själv lite i det där. det har varit så åt mig med.. ibland bara orkar man inte eller man tycker att "det inte gör så mycket" sen får man tillbaka det nån dag senare..men man lär ju av sina misstag. Sätt upp regler. om du sagt att hästen ska stå på ett ställe ska han stå där, om han rör sig flyttar du tillbaka honom, om du inte vill att han ska buffa på dig säger du till honom osv, varje gång! inga undantag.. hoppas det löser sig!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 363
Senast: alegria
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama