ledarskap, lära travare galopp!!

I

isan_love

hej!! jag skulle vilja ha lite proffs tips så snälla hjälp mej ;)

ledarskap: jag har hört massor och har egen erfarenhet om hur viktigt det är med ledarskap så nu skulle jag vilja ha lite tips hur man kan träna det.
För jag märker hur min häst testar mej ibland (ny häst) som ledare och jag skulle vilja veta vilka övningarna som ni tycker är bäst , som man enkelt kan göra hemma hos sig, och glöm inte att beskriva noga hur ni gör (alla detaljer):)
för jag vill ha en snäll , lydig och helt underbar häst så ge mej lite tips:angel:

Travare galopp:
jag har ett 6-årigt varmblods sto som jag håller på att lära galopp, jag tar ridlektioner en gång i veckan men pga av att jag rider i grupp tycker jag det är svårt att träna galoppen eftersom jag är rädd att komma ivägen för alla andra när min älskling drar iväg i travar trav som det tyvärr blir ibland.
så nu behöver jag tips om galopp övningar som man kan göra hemma för att lyckas fatta galopp på ett kontrollerat sätt.

jag vet att folk säkert har tagit upp de här ämnena typ tusen gånger förut och att det kanske blev fel forum men snälla svara...:confused:

Sv: ledarskap, lära travare galopp!!

hej!! jag skulle vilja ha lite proffs tips så snälla hjälp mej ;)

ledarskap: jag har hört massor och har egen erfarenhet om hur viktigt det är med ledarskap så nu skulle jag vilja ha lite tips hur man kan träna det.
För jag märker hur min häst testar mej ibland (ny häst) som ledare och jag skulle vilja veta vilka övningarna som ni tycker är bäst , som man enkelt kan göra hemma hos sig, och glöm inte att beskriva noga hur ni gör (alla detaljer):)
för jag vill ha en snäll , lydig och helt underbar häst så ge mej lite tips:angel:

Travare galopp:
jag har ett 6-årigt varmblods sto som jag håller på att lära galopp, jag tar ridlektioner en gång i veckan men pga av att jag rider i grupp tycker jag det är svårt att träna galoppen eftersom jag är rädd att komma ivägen för alla andra när min älskling drar iväg i travar trav som det tyvärr blir ibland.
så nu behöver jag tips om galopp övningar som man kan göra hemma för att lyckas fatta galopp på ett kontrollerat sätt.

jag vet att folk säkert har tagit upp de här ämnena typ tusen gånger förut och att det kanske blev fel forum men snälla svara...:confused:

Hm, om det går på ett kontrollerat sätt nu i början vet jag inte. Men fatta gärna galopp i rätt snäva svängar/hörn, så brukar det gå jättebra.

Ledarskap är jätteviktigt tycker jag. Hästen ska kunna känna att den är trygg med dig som sin ledare, att den litar på dig och kan med dig ta sig igenom alla de farligaste, svåraste platserna.
Plus att hästen ska ha förtroende och respekt för dig, tex att inte springa över dig när du leder den i grimskaft.

Det tar en tid att bygga upp ett förtreonde mellan människa-häst, men det kan ta en sekund att riva ner det. Så, hantera din häst på ett rättvist, naturligt sätt. Tänk på att hästen ALDRIG kan lära sig ditt språk, därför är det din uppgift att lära dig dens språk.

Studera hästar i en hage, hur de kommunicerar med varandra, hur de använder sin kropp i olika situationer. Tex när de flyttar på varandra, när de hotar varandra, när de bjuder in varandra osv. Man kan se tydligt vilken häst som är den mest dominanta, undergivna osv genom att studera hästar i en hage.

Ett jättebra tips är att studera Pat Parellis metoder, bla: The Seven Games. Sök efter det på Internet så hittar du massor.
Det finns även duktiga instruktörer som kan hjälpa dig.

Ledarskap är jätteviktigt tycker jag. Hästen ska kunna känna att den är trygg med dig som sin ledare, att den litar på dig och kan med dig ta sig igenom alla de farligaste, svåraste platserna.
Plus att hästen ska ha förtroende och respekt för dig, tex att inte springa över dig när du leder den i grimskaft.

Det tar en tid att bygga upp ett förtreonde mellan människa-häst, men det kan ta en sekund att riva ner det. Så, hantera din häst på ett rättvist, naturligt sätt. Tänk på att hästen ALDRIG kan lära sig ditt språk, därför är det din uppgift att lära dig dens språk.

Studera hästar i en hage, hur de kommunicerar med varandra, hur de använder sin kropp i olika situationer. Tex när de flyttar på varandra, när de hotar varandra, när de bjuder in varandra osv. Man kan se tydligt vilken häst som är den mest dominanta, undergivna osv genom att studera hästar i en hage.

Ett jättebra tips är att studera Pat Parellis metoder, bla: The Seven Games. Sök efter det på Internet så hittar du massor.
Det finns även duktiga instruktörer som kan hjälpa dig.

Tycker samma då det gäller ledarskapet.

galoppen, Hur länge har du haft hästen? hur väl kännar du den?
Jag tycker att innan man börjar träna galopp, så ska hästen kunna gå i en skaplig form i både skritt och trav.
Och då hästen kan det, så kan du börja träna galoppen. men jag tycker att du ska rida på ganska stora ytor, gärna en äng.

Ge galoppskänkeln och en smackning (men jaga inte till galoppen, för det blir oftast inte så bra i slutändan), sen tar du i yttertygeln och håller kvar skänkeln & försök gärna sitta djupt i sadeln också.
Svårt att förklara så det låter vettigt, men det här har funkat på min tidigare travare.

Lycka till!

Senast ändrad:

Jag kan kanske ge dig ett tips om hur du får till galoppfattning. Detta funkar bra i ridhus och på ridbana. Sätt upp ett pyttelitet kryss på spåret precis i/efter hörnet på långsidan. Börja med det varv som funkar bäst för er. Rid på spåret i trav( inget flängtrav, lagom!) och när hon hoppar landar hon förhoppningsvis i galopp. Låt henne då rulla på i galopp en bit. Sedan ska du bryta av innan hon gör det. Pressa henne inte att hålla galoppen genom svängar och små volter så att hon bryter av för att det blir för jobbigt.Om du tränar utomhus är rejäla uppförsbackar perfekta. Ha gärna sällskap ( gärna någon som kan galoppskänkel ) så att ni får draghjälp. Ta lagom trav mot backen och peppa henne med glada tillrop när ni sätter iväg ( förhoppningsvis i galopp!). Låt henne inte sätta iväg i travartrav utan gör en överdrivet tydlig galoppfattning och hojta till. De flesta travare jag gjort detta på brukar bli så överraskade av denna "rivstart" att de hoppar in i galopp ganska omgående.

En liten enkel övning på ledarskap är just detta med att inte låta hästen gå förbi dig. Jag fick lära mig på en kurs för länge sedan att använda ett långt mjukt grimskaft, som du håller på ungefär halva längden medan du går framåt med ryggen mot hästen. Om hästen försöker gå förbi dig snurrar du änden på grimskaftet( som en "propeller"). De flesta hästar brukar bromsa in för att inte bli träffade i ansiktet. Jag vill bara tillägga att detta inte ska ge med hårda redskap och/eller våldsam kraft! När man har gjort detta några gånger behöver man oftast bara snurra ett varv eller två för att hästen ska bromsa. Detta är en (tycker jag ) bra övning eftersom hästen själv tänker till och kan välja.
Hoppas du förstår något av allt detta!Lycka till!

jag har hade min pålle på foder några veckor innan vi köpte henne för att lära känna henne osv. och i början kunde vi inte träna henne så mtk pga att de som haft henne innan miskötte henne så hon va jätte mager :cry:
men nu har jag haft henne ett tag som ridhäst och hon kan gå bra både i skritt och trav och som sagt så tycker min ridlärare att det är dags med galopp nu men hemma har jag ingen ridbana så det är lite svårt :S men jag tycker att vi börjat känna varandra gasnka bra nu :D
tack för alla tips;)

Ledarskap:

jag tränar de med min häst,de går jätte bra!de byggs ledarskap och förtroende hela tiden.du kan miljö träna,tex.på lastpallar,presseningar m.m...även trickträna!få din häst att lita på dig!läs böcker m.m...jag tränar även at min häst ska stanan när jag stannar,min häst ska följa mig,öva först med grimskaft.när du kanappt behöver använda de är du redo att ta bort de.:)även lära henne/honom backa utan beröring,lek med honom/henne ha kul i hop!titta på ngra av mina trådar om lek m.m. så kanske du kan få lite insperation!men viktigast av allt,Lyssna på din häst,de är inte hästen som ska lära sig,utan du(Klaus Ferdinad Hempfling)läs även honnoms böcker,en bok jag rekomenderar Starkt är Dansa med hästar,finns även annadra bra böcker sök på internett m.m..
Hoppas du kan ha nytta av detta!krmara/becca

Ps.här är ngra bilder när jag och millan tränar:

http://www.pixbox.se/alb_show_id677346_page0.html

En övning som jag använde på min häst var just detta; Nr. 1 Du tar hästen i ett grimmskaft och går ut och går( funkar super när man hämtar från hagen tex :)) håller grimmskaftet löst sedan går du upp brevid hästen, lägger handen närmast hästen på manken och låter hästen "leda" dig. Det vill säga att du går lika snabbt som hästen men den bestämmer farten. Nr. 2 När ni gjort detta en liten bit så föreslår du hästen att stanna, stannar den så kan du pröva att gå före och bestämma tempot pröva sedan att stanna, sakta in ,öka osv. Funkar det inte att hästen följer dig så pröva att gå tillbaka till att du följer honom/henne med handen på manken igen ( du ska gå vid hästens bog, ej längre fram). Dom flesta hästar brukar fatta på 10 minuter men det kan ta lite längre tid (det längsta jag varit med om var dock 2 dagar. Det har funkat super på mig och min pålle följer nu mig utan grimmskaft i alla gångarter :banana:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 425
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 467
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar