ledar/markövningar...??

Sv: ledar/markövningar...??

PinkPanter skrev:
gud vad roligt!

Min arab var en satmara (får man säga så om sin älskling?!) innan jag började med det.. vet inte hur många tröjor hon bett sönder och ärr jag har efter hästtänder.. hehe, men efter hård träning är hon nu den ängel jag ville ha henne som!

Tänk vad saker och ting kan ändra sig va?

Tur att hon ändrade sig ;)
Min "lilla" tjej är så tjurig (ibland) fast jag säger til henne och sedan är det bra..Mer tips om övningar?

hmm, funderar, funderar..

Kanske följa Jon, vi tränar ofta förtroende övningar..
som att gå på en pressening, genom pytte små dörrar och in i små utrymmen, men jag är alltid med henne, vilket gör att hon ser mig somen trygg person. Funkar bra för oss, lycka till!

PinkPanter skrev:
hmm, funderar, funderar..

Kanske följa Jon, vi tränar ofta förtroende övningar..
som att gå på en pressening, genom pytte små dörrar och in i små utrymmen, men jag är alltid med henne, vilket gör att hon ser mig somen trygg person. Funkar bra för oss, lycka till!

Flja jon gör jag rdna (går för det mesta bra om hon är lite koncentrerad) presseningen tänkte jag testa förra gången men då var hon så okoncentreerad och så var den jätteläskig och jag hade inte ens vecklat ut den än...:smirk:

Tyvär får ni inte höra mer om min medryttarhäst nu då jag har slutat på henne...:crazy:

Kan jag använda dessa lekar på min 3-åring? :) vill gärna vinna hans förtroende mer och tja, utveckla våran kamratskap.

klart du kan! du kan träna det med alla hästar, tänk bara på att han kanske inte orkar lika länge, rent psykiskt, som en äldre häst=), lycka till

klart du kan, tänk bara på att han kanske inte orkar rent psykoskt lika länge som en äldre häst.

TACK - vad bra att få dessa "lekar" så välbeskrivna!!!
Toppen!!!!

/Milou:rofl:

PinkPanter skrev:
jag har en övning som min häst uppskattar mkt..
Ska se om jag kan förklara utan att krångla till det, annars så får du fråga! :angel:

ha hästen på en volt med dej stående i mitten med grimskaft mellan er
helt plötsligt backar du snabbt och försiktigt lockar med dej hästen in i volten
ta linnan i andra handen och visa hästen ut i nästa varv

man kan byta hur ofta som helst, ju snabbare byte, ju mer uppmärksam blir hästen på vad du göra, och dessutom får du en mjuk och rörlig häst=)

Lycka till, och skriv om det är något du inte förstår! :d

Jag prövade den här övningen med min häst häromdan, han var jätteduktig och tyckte det var lika kul som jag.

Det är kul att man kan hitta så mycket nytt här på buke som är användbart och som varierar arbetet med hästen. :banana:

håller med, det är väldigt kul att hitta nya saker att hitta på, håller just nu på att träna med tömkörning på långa tyglar. Vi håller oss fortfarande i skritt, men har sätt kända hästmänniskor som har sina hästar i galopp i promenadtakt på långa tyglar. DFet är väldigt facinerande! vill gärna höra mer om din träning med hästen, det är nyttigt att byta erfarenheter!

Det borde nog gå. Jag har använt några på min nu 3½ år "gamla" häst.
Övningarna går mycket ut på saker som hästar kan instinktivt och därför finns väl ingen egentlig åldersgräns. Fast man ska tänka på att för/unghästar kan vara lite stöddiga. :p

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 327
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 770
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar