Det gör ryttarna på spanska ridskolan i Wien också. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att jag är så pass instabil att jag skapat en så stor obalans att den måste åtgärdas med graman. Han gick ju hyfat utan Graman också men det krävde en väldig fokus från min sida och ibland vill man släppa det och fokusera på annat. Det handlar inte om att vara beroende av Gramanen som en nödvändighet. Här på bilden har han inte fyllt fyra å, är på sin andra kurs, och han kämpar på som bara den.
Som hade varit?
Och vad tänkte du att jag inte hade provat som jag behövde träna på?
Vad hade du gjort som du tänker att jag inte prövade?
Jag tycker att jag är jätteförsiktig. Jag sätter ut bilder och förklarar. Jag tycker att det är viktigt att man utbyter erfarenheter och att inga områden "cencureras" för att man inte "bör" tycka så. Det är därför jag också vill att du inte kommer med antaganden och antydningar utan att du också fullföljer dina meningar och beskriver hela meningar i stället för "jag hade gjort något annat..." och inte förklarar dem.
Såklart man kan göra på olika vis, det är ingen fråga om den saken. Men om man ska bidra i diskussionen så kan man ju förklara vad man gjort och varför. Särskilt om du nu har förbättringsförslag på hur jag personligen kunde ha gjort med min unghäst. Som jag inte hade prövat.
Det kan ju vara precis tvärtom. Folk använder graman och ledande tygeltag fel, just för att ingen tar sig tid att berätta hur man kan använda dem på ett bra sätt?
Det gör ryttarna på spanska ridskolan i Wien också. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att jag är så pass instabil att jag skapat en så stor obalans att den måste åtgärdas med graman. Han gick ju hyfat utan Graman också men det krävde en väldig fokus från min sida och ibland vill man släppa det och fokusera på annat. Det handlar inte om att vara beroende av Gramanen som en nödvändighet. Här på bilden har han inte fyllt fyra å, är på sin andra kurs, och han kämpar på som bara den.
Som hade varit?
Och vad tänkte du att jag inte hade provat som jag behövde träna på?
Vad hade du gjort som du tänker att jag inte prövade?
Jag tycker att jag är jätteförsiktig. Jag sätter ut bilder och förklarar. Jag tycker att det är viktigt att man utbyter erfarenheter och att inga områden "cencureras" för att man inte "bör" tycka så. Det är därför jag också vill att du inte kommer med antaganden och antydningar utan att du också fullföljer dina meningar och beskriver hela meningar i stället för "jag hade gjort något annat..." och inte förklarar dem.
Såklart man kan göra på olika vis, det är ingen fråga om den saken. Men om man ska bidra i diskussionen så kan man ju förklara vad man gjort och varför. Särskilt om du nu har förbättringsförslag på hur jag personligen kunde ha gjort med min unghäst. Som jag inte hade prövat.
Det kan ju vara precis tvärtom. Folk använder graman och ledande tygeltag fel, just för att ingen tar sig tid att berätta hur man kan använda dem på ett bra sätt?
Nja.. På Spanska ridskolan tränar man ryttarna för sig och hästarna för sig. De kan longeras på inspända hästar ett par år för att sitsträna, absolut. Men de hästarna är välutbildade, minst redo för halvhöga skolan.
De gröna hästarna tränas av de som anses vara rutinerade ryttare.
De "nya" ryttarna är ju inte vilka nybörjare som helst heller direkt..
Så prioriterar många som vill ha en snabb utveckling av hästen och har mål som ligger iaf lite halvhögt.
En skolad häst som nått så långt enligt de gamla mästarnas principer vet att skänkel betyder till handen. Det går pang på ett ögonblick.
Att låta dem gå inspända utan att det tar någon större skada av det.
Problemet är att så långt utbildas de flesta hästar inte någonsin.
Och en unghäst upplever jag man i långa loppet gör en större tjänst om man skolar den med en stabil hand att söka sig mot än en hjälptygel som är mer fixerad än en BRA hand som inte är fixerad utan följer hästens rörelser bättre i de olika gångarterna.
En inspänning lär de sig oftast att undandra sig förutsatt att de inte bara dövar av och hänger i framvikt.
Det brukar ju däremot sällan gröna araber göra.
Däremot kan de undandra sig den.
Och utöver det: Vill man inte kunna påverka hästen? Skapa ett system för att kunna med snabba och lätta signaler så hästen förstår kunna påverka formen?
Det bygger ju iaf bla SRS ridning på, om vi nu ska fortsätta prata om dem.
Varken araber eller Lippizzar är ju jättekända för att ha enorma problem med frambenshältor och liknande pga sin stora gång och tunga kropp.
I Sverige har vi ju däremot fler halvblod, som inte är riktigt lika tåliga. De är heller inte alltid lika intelligenta och har inte alltid lika goda erfarenheter av ridning(importer etc). Att rekommendera inspänningar av olika slag på såna unghästar hos Svenssons är inte lämpligt. Många har problem nog ändå.
Att rida in hästar är inget som går att lära ut via nätet på några inlägg. Precis som man inte kan lära ut formgivning så.
Det är så mycket praktik som krävs, känsla och timeing.
Problemet är inte att folk inte testat annat. Det är att man inte fått igenom det, gjort lite fel i timeing eller något.
Hade man testat och fått igenom det hade saken varit löst.
Dvs hästen hade varit avspänd tex eller inte rusat iväg i galoppen.
Ett rutinerat proffs har gjort felen redan och till slut lärt sig. Men man har inte lärt sig alla metoder eller moment oftast.
Vad jag gjort är bla att inte sitta upp på en häst som är spänd. Inte gjort det om jag behöver hjälp att hålla den att stå still.
Om någon nu måste hålla fattar jag inte varför man vill ha huvudet i vädret då. Blir de ofta mer avslappnade då? Eller brukar de relaxa bättre i annan form? Hur ser de ut då de flyr? Sällan så låga det går..
Varför drog den i galoppen? Går det att förbereda så den inte behöver känna att den måste fräsa iväg så?
Hur? Förmodligen genom att lära den låg och lugn bla.
Och det genom ett tydligt signalsystem. Ev om individen har balansproblem lära den balansera sig a la lite extremt avsuttet först.
Jag hade också nyttjat hästens egen trötthet i den mån det går.
Har man dem lugnare har man ju mer att spela med.
Det tror jag absolut du jobbat med. Men hade du fått igenom det fullt hade det sett annorlunda ut.
Det finns ju skäl till att vissa alltid rider in hästar stencoolt och andra måste hålla i sig mer.
Jag ser inga större problem med att man får rida på i tempo i inridning tex. Men jag ser problem i om hästen är spänd. Att spänna muskler är inte samma som att hästen är statiskt spänd eller mentalt spänd.
Hur man får dem coola mentalt är ju inget man bara gör direkt man ska rida in. Det börjar innan. Då lär man in diverse prylar om man har den läggningen.
Men det är ju sånt proffs gör och har ägnat x antal år att lära sig, under heltid. Så att man ska lära ut det via nätet kan man nog inse att det inte går.
Däremot kan man snoka runt efter rutinerade tränare i sitt område och se om de kan lära en. Kolla clinics, läsa, se filmer är ju bra komplement.
Men har man problem med spänd häst kanske man får kolla vem som löser sånt oftast, snabbast etc. Inte vem som kan rida redan klara hästar eller utbilda proffshästar eller tävla höga klasser. Det är skillnad.