ledade stigbyglar, åsikter!

sofiaspel

Trådstartare
dom här som finns ute på marknaden nu, sprengers och mark todds, har läst att dom avlastar knäna..

Till er med knä problem eller liknande, vart det en förbättring när ni bytte till dessa? eller är det onödigt att slänga ut över 1000 spänn (syftar på sprenger).

om du har knä problem vilka stigbyglar har du MT eller S? har problemen försvunnit?

jag har ofta ont i knäna och funderar på att köpa ett par.

FRAM med era åsikter ang dessa stigbyglar!!

//S

Sv: ledade stigbyglar, åsikter!

Efter att jag fick en springa i benet har mitt högerknä krånglat till och från, speciellt under vintern.

Denna vintern har jag ridit med Sprengers ledade stigbyglar och inte känt någonting! Jag är hur nöjd som helst och de ger en väldigt bra känsla i ridningen, man får dock passa sig för sedan är inte vanliga stigbyglar alls sköna längre... :o

Jag kommer förmodligen inte använda vanliga stigbyglar någonsin igen...

Efter att jag fick en springa i benet har mitt högerknä krånglat till och från, speciellt under vintern.

Denna vintern har jag ridit med Sprengers ledade stigbyglar och inte känt någonting! Jag är hur nöjd som helst och de ger en väldigt bra känsla i ridningen, man får dock passa sig för sedan är inte vanliga stigbyglar alls sköna längre... :o

Jag kommer förmodligen inte använda vanliga stigbyglar någonsin igen...

Jag håller med helt. Har MT på dressyrsadeln och Sprenger på hoppsadeln. KOmmer nog aldrig att ha andra. Jag stukade foten förra året och först var det när det hänt som jag köpte stigbyglarna. Nu känner jag sällan av foten men kan inte tänka mej att gå tillbaka till vanliga. :crazy: Det är stor skillnad.

du som har båda två, vilken tycker du bäst om?

skulle helst vilja ha S , för det var väl mer rörlighet i dom?
men som det ser ut nu har jag bara råd med MT

Jag har problem med mina knän, och delvis fotleder. Rider själv i kwik-out då min unghäst kan vara lite oberäknlig så det känns säkrast för tillfället. Dock har min kompis Sprenger så när jag rider hennes häst rider jag med dom. Det är utan tvekan de skönaste stigbyglar jag ridit med. Känner inte av problemen med knän eller fotleder alls.

Så, direkt när min unghäst känns lite mer stabil kommer jag investera i Sprenger. :)

Jag har MT och de är bara ledade på ett ställe... jag kommer satsa på ett par sprenger när jag får råd! Om jag vore du skulle jag spara och lägga pengar på ett par sprenger istället, har även ridit i ett par sådana och det är rätt stor skillnad.

Har ett par av okänt märke och de är ganska stela.
Sedan köpte jag ett par Shire på Eurohorse och dessa är :bump:
Ska köpa ett par till åt dressyrsadeln!
Har även provat Sprenger och jag känner inte någon skillnad på mina Shire (pris 300:-)

När det är kallt så får jag lite känningar av mina knän de blir stela. Men jag kan inte säga att jag har problem men jag känner av det.

Jag har MT och de hjälper mina knän något enormt. Märker stor skillnad när jag rider i ett par "vanliga" stigbyglar. Inte alls lika behagligt.

samma för min mor men hon har mer problme med svaga anklar. Får jättelätt ont i dem men tack vare MT ledade stigbyglar så har hon inte lika ont.

Har köpt ett par Sprenger BB nu, har ett par Shires ledade sen innan, jag kommer ladrig kunna rida i vanliga igen.
Speciellt i hoppningen märker jag stor skillnad.

Jag tror de kan vara jättebra för ryttare som hoppar eller står mycket i stigbyglarna.
Men hur mycket tryck har man i stigbyglarna i dressyren om man behöver sånt? Jag tycker det känns lite märkligt. Man ska ju bara vila foten i stigbygeln, inte bära mycket i den eller trampa ner i den.

Men du har ju ändå lite vikt i stigbygeln, även om du sitter ned. Hur lite det än är så sviktar ju stigbygeln. Jag märker stor skillnad även när jag sitter ned.

Kan ingen lägga in bilder där ni rider med stigbyglarna och gärna hemside adress till återförsäljare lr liknande!! :love: :p :)

Hur mycket kostar dessa stigbyglar då o var får jag tag på dom?
blev riktigt nyfiken att testa, då man har känningar i knäna ibland:crazy:

Jag köpte mina i en riktig ridsportbutik. Brukar finnas i de flesta välsorterade ridsportbutiken. Jag betalade 1300 för mina tror jag.

Sök på sprenger och stigbygel på google så hittar du både bilder och återförsäljare.

Senast ändrad:

Jag köpte mina i en riktig ridsportbutik. Brukar finnas i de flesta välsorterade ridsportbutiken. Jag betalade 1300 för mina tror jag.

Sök på sprenger och stigbygel på google så hittar du både bilder och återförsäljare.

Tusen tack det ska jag göra på en gång:bow: :banana:

Har i och för sig haft problem med benhinnor och högst marginellt med knän, men sen jag fick min sprenger bow-balance av min darlig så är det SÅ mycket bättre! Super bra stigbyglar.

Säger samma sak som de flesta här - de är kanon! Speciellt känner jag skillnad vid hoppträningarna :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har fått problem med knäna efter en lång idrottskarriär så jag började fundera på om jag kan underlätta för mig med andra...
Svar
11
· Visningar
2 102
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama