leda häst med träns+grimskaft

U

Uddatyp

hur sätter ni grimskaftet i tränset då när ni leder så?
i båda bettringarna eller bara i ena?
kedja eller vanligt?

hur är bäst att sätta?

Sv: leda häst med träns+grimskaft

Jag använder alltid delta. Men ja, jag vet inte riktigt hur jag skulle göra annars. :D

I delta.
Går väll trä kedja genom båda bettringar och ner i grimskaftet igen (triangel). Men det är mindre trevligt för hästen.

att ja inte tänkte på de..klart man har ju deltan.

Det beror helt och hållet på hästen.
När jag ledde hingst för några år sen trädde jag kedjan genom båda bettringarna och sen ner och låste fast. (Kan inte förklara :p)
Sen övriga hästar försöker jag undvika med träns, använder hellre kapson eller vanlig grimma.
Men i dem fall där det är träns använder jag delta.

På skolan trädde vi genom kedja och låste fast i andra bettringen.

När jag leder i träns drar jag ett kedjegrimskaft genom båda bettringarna och knäpper ihop igen. typ såhär
71748_1182333352.jpg

Oftast använder jag delta, men ibland kan jag också trä igenom ena bettringen och fästa grimskaftet i den andra :)

Jag har alltid kedja på min buse. Den trär jag genom bettringarna och tillbaka till kedjan börjar. (som en triangel som några redan har nämt)

Senast ändrad av en moderator:

en sån där som man typ har på knatteridning? tror jag fattar! :idea:

Om du klickar på ordet "delta" i meningen i mitt förra inlägg så får du se en bild ;)

Ja många har dem nog på knatteridningar, men man kan ha dem annars också när man leder hästar i träns :D

:idea: Va smart! Ja det var den jag tänkte på! :angel: låter inteligent att använda :angel:

Men om man har en shettis blir det svårt, iallafall på min. Deltat tendera att åka upp över mulen liksom, för att inte tala om in i munnen som tycker om att tugga på det mesta :o Har letat efter "små" deltan men inte lyckats hitta några:( istället använder jag ett kedjegrimskaft - och dum som jag är har jag aldrig tänkt på "triangel" utan bara trätt igenom och fäst i den högra. Ska prova "traingeln" nästa gång jag leder i träns. Känns som om det skulle bli "jämnare".

Knapplån

Jag har fått lära mig att delta och vanligt delat bett inte är bra. Då man flyttar handen framåt drar deltat samtidigt i båda bettringarna och bettet kan vika sig åt fel håll och då sticka upp i gommen på hästen. Vissa hästar tål ju inte delta alls, just pga det här. Jag läder ofta med träns, men har inte grimskaft utan ett fyra meters rep som jag fäster i ena bettringen, drar bakom öronen och genom den andra ringen till handen.

Varför vill man leda i träns är min fråga då? Är hästen stökig så sätt på ett långt grimskaft i grimman istället. Med träns finns bara risken att råka rycka hästen i munnen.

ja tänkte på vid besiktningar och när man är på kliniker eller nåt sånt, när hästen ska ha träns..och ja tycker grimskaft är lite smidigare än tyglar vid sånna lägen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
785
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
758
Senast: Buzzter
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar