M

murris

hur får jag fölet att gå med mig ut och bli ledde 7 veckor nu ,grimman går lätt att få av och på ,men idag när vi tog ut stoet och ja hadde grimma å grimskaft på fölet så fick hon nästan panik slog runt stegra sig blev helt blockerad fast stoet va intill henne ,gud hur gör man, man e ju rädd att dom skadar sig
:confused:

Sv: leda föl

När jag leder föl så gör jag så här att jag tar ett långt grimskaft som jag sätter fast i grimman sen lägger jag grimskaftet runt baken på fölet, går tätt intill fölet. Då har man en chans att skjuta på fölet med grimskaftet bakifrån och fölet blir tryggare. Det har i alla fall funkat för mig, har haft 3 st föl.

Annelie

använda longerlina och medhjälpare.
Har du longerlina gör de ju inget om fölet sticker iväg en bit, hoppar runt eller nåt, du kommer ändå inte tappa den.
Medhjälparen kan hjälpa till att knuffa på i rätt rikting, eftersom man inte ska dra fram föl. Finns det ingen som kan hjälpa till kan man ju göra som Dardo sa, lägga linan runt rumpan på fölet.

Vi tränade helt enkelt bara genom att lära honom att gå fram för lite tryck.
Lite lite tryck av grimman i nacken, samtidigt som vi backade lite inbjudande, så snart han gjorde min av att kliva fram släppte vi på trycket.
Tryckte han emot så såg vi till att behålla trycket konstant, alltså följde med bakåt, utan att släppa helt. När han sedan gör ett försök framåt släpper man efter.
Gick plättlätt.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve